Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Domslut

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Ola Brandborn [13092]
Mon 15 April 2013, 06:35
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
skrev ...
]
Nords hand är en perfekt invithand.
Håller med.
skrev ...
Enda gången man kan bjuda utgång på egen hand är väl om partnern har klöver- eller spadersingel. Med t.ex. invit-Stenberg och klöversingel skulle budgivningen kunna gå 1hj-2nt-3kl-4hj medan med singelruter går det 1hj-2nt-3ru-3hj.
Ja, men detta är ju ointressant i det aktuella fallet, då Nord bestämde sig att inte ta till invit-Stenberg
skrev ...
Principen är inte annorlunda i aktuellt fall. Är det rutern som är kort hos öppnaren, bjuder inte Nord 4 hj.
Vad har NS för metoder att invitera efter starten 1Hj - (1NT) - X - (3Ru) respektive 1Hj - (1NT) - X - (3Kl) - Pass - (3Ru)? Vad hade X betytt efter starten Hj - (1NT) - X - (3Kl) - Pass - (Pass)?

skrev ...

Skada uppkommer genom att Nord förleds att bjuda 4 hj. Att få böta för ett kontrakt som med rätt information aldrig blivit aktuellt känns konstigt.

Om det ena eller andra budet är 100% rätt eller helt tokigt är inte så intressant för mig. Det handlar snarare om att få förståelse för principer kring olika domslut.

Grundprincipen är att den felande sidan inte ska kunna tjäna på sitt regelbrott. Det gör de verkligen inte här, när de tilldöms en sving på -400 IMP. Det innebär däremot inte att NS per automatik får samma korrigering, om man anser att de varit medskyldiga till sitt dåliga resultat.

4 Hj är ett dåligt bud, mycket spekulativt, då:
* Vi "vet" att vi har minst ett trumftapp med sanginklivet bakom öppningshanden.
* Vi "vet" att vi har minst ett spadertapp med sanginklivet bakom öppningshanden.
* Partnern måste i princip ha en sidofärg i ruter för att 4 hj ska ha en möjlighet att gå hem. Varför bjöd han då inte den (svar, han har den inte, eller han har en minimiöppning, eller han vill straffpassa på 3 kl dubbelt)
* Partnern måste vara riktigt kort i klöver (varför UD:ade han då inte 3kl, med singel eller renons?) (Om X enligt systemet hade varit straffdubbelt på 3 kl så vänd på resonemanget i punkten ovan).

Sammantaget så bjuder vi ett väldigt spekulativt 4Hj i ett läge där vi kan vara "säkra" på minst tre högfärgstapp, partnern har inte tillägg på något sätt, och vi spekulerar att rutern är en gemensam sidofärg som löser sig utan tapp. Samt att trumfen inte ska sitta för snett, vilket budgivningen tyder på att den gör.

Edit: fixade lite fel i budgivningarna



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Mon 15 April 2013, 07:09
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
öh visade 11, nt-inkliv 15, klöverbjudaren 5 och själv har vi 11, summa 42. Är det inte med informationen man fick rimligt att placera p med en svag svingad hand? 3550, 3640, 4540, 2641, 2551. 4630, 4621. Om det räcker till 4h vet jag inte, men känns som ett rimligt skott i mina ögon, där jag som träkarl hade förväntat mig 9-10 stick


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Mon 15 April 2013, 07:14
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
med rätt info hade man istället velat spela 3ru X. Alltså tycker jag domslut är helt fel


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 15 April 2013, 07:22
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Hur ska du få spela 3Ru när motståndarna inte har bjudit det?


Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 15 April 2013, 07:36
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Niklas Andrén[1623 skrev ...
]
öh visade 11, nt-inkliv 15, klöverbjudaren 5 och själv har vi 11, summa 42. Är det inte med informationen man fick rimligt att placera p med en svag svingad hand? 3550, 3640, 4540, 2641, 2551. 4630, 4621. Om det räcker till 4h vet jag inte, men känns som ett rimligt skott i mina ögon, där jag som träkarl hade förväntat mig 9-10 stick

Jag kan utveckla det resonemanget, men innan jag gör det vill jag veta vad X på 3 kl hade varit av öppningshanden (orkar inte skriva en roman som täcker upp alla möjliga betydelser från straffdubbelt till upplysningsdubbelt).


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Börje Rudenstål [2336]
Mon 15 April 2013, 08:30
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Syd öppnade tunt, Nord avgav ett dåligt 4hj bud, de var visserligen felinformerade men jag anser inte det påverkade deras ställningstagande. N/S ska pröjsa ut 800. Ö/V glömde systemet och ska få pröjsa lite för det, men att tappa praktiskt taget hela intäkten är galet i mina ögon.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per-Arne Karlsson [1246]
Mon 15 April 2013, 08:38
Registrerad medlem #1246
inlägg: 5
Om Syd dubblat 3KL, vilket borde vara fortsatt straffdubbling eftersom Nord dubblade 1NT, så hade Nord säkert passat på detta och sedan kunnat ta ställning till ev. 3Ruter från Öst. Tycker att det uteblivna samarbetet Nord-Syd skapade situationen för Nord. Öppnar man tunt som Syd(= jag har bedömt att jag har en öppningshand) så bör man fortsätta att göra den bedömningen dvs Dubbla 3Klöver.

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 15 April 2013, 09:07
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Per-Arne Karlsson[1246 skrev ...
]
Om Syd dubblat 3KL, vilket borde vara fortsatt straffdubbling eftersom Nord dubblade 1NT, så hade Nord säkert passat på detta och sedan kunnat ta ställning till ev. 3Ruter från Öst. Tycker att det uteblivna samarbetet Nord-Syd skapade situationen för Nord. Öppnar man tunt som Syd(= jag har bedömt att jag har en öppningshand) så bör man fortsätta att göra den bedömningen dvs Dubbla 3Klöver.



Ja, exakt. Om X hade varit en straffdubbling så sätter vi oss själva i vår dåliga situation genom att inte dubbla 3 kl (dessutom med 3 defensivstick på vår hand, trots vår tunna öppning).

Om X däremot hade varit UD så sätter vi oss återigen oss själva i vår dåliga situation då vi chansar in 4 Hj trots partnerns uteblivna dubbling (X hade då visat något liknande 5431-fördelning (4531 eller 3541 eller 4540). Passet på 3 kl innebär med andra ord att vi har ett par klöver (detta under förutsättning att vi X på 1 NT talar om att "brickan är vår, partner). Jag förutsätter då att man bjuder 3 ruter med 5-5 i rött och 3 hj med 6-kortsfärg och inte UDar med dessa händer.

Om vi ska skissa upp lite händer. Partnern har en minimihand (verker vi tro eftersom partnern inte agerar på 3k). Vi förutsätter att han dessutom har något liknande damfjärde i ruter. Vi förutsätter också singelklöver. Kvar blir alltså 3541 med ca 11 HP.

Vi kan också förutsätta att sanginklivaren har hjärterhåll. Vi har målat in 5-6 HP i klöver på hans hand, kvar är ca 11 HP i övriga färger. Vi vet att han har ett hjärterhåll, tex Qxx(x). Vi kan se att det är väldigt svårt att att få ihop rimliga händer som gör att 4 hj står (det går att hitta vissa händer, men det är betydligt enklare att hitta fördelningar där 4 hjärter är chanslöst).

Ett normalt sanginkliv ser ut som AQx(x)/KJx(x)/xxx/KQx(x), vilket dessutom skulle passa väldigt bra med öppningshandens Kxx/AQxxx/QJxx/x som vi målat upp (singelklöver, 12 HP, 4-kortsruter) och 4 hjärter är chanslöst.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Mon 15 April 2013, 09:43
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
En liten fråga till alla er som vill straffdubbla 3Kl...vilken information baserar ni det beslutet på?
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 15 April 2013, 10:04
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
En liten fråga till alla er som vill straffdubbla 3Kl...vilken information baserar ni det beslutet på?

Det beror ju på vad partnerns dubbling av 1 Nt betyder, något som inte framkommit än så länge. Om första dubblingen mot 1 NT är straffdubbelt så är i min värld även följande dubblingar straffdubbelt (speciellt när man sitter bakom den långa handen) och som dessutom ber partnern att inte skutta iväg till 4 hjärter.

Om första dubblingen tog över invit-Stenbergen eller någon annan konstig betydelse så tar jag tillbaks mitt resonemang.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80