Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

White House Junior Internationals 2013

Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 17 March 2013, 20:24
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
God kväll där hemma i TV-sofforna!

Det är fyra trötta juniorer som dragit sig tillbaka efter en lång och hård dag och inom en snar framtid kommer det snarkas på samtliga håll.

Äventyret började vid halvsexsnåret imorse när Hult, Ekenberg och Grönkvist fick lära sig den hårda vägen att KLM flyger från terminal två och inte den sedvanliga femte. En språngmarsch modell snabbare senare var vi dock med på planet och sov oss igenom den två timmar korta flighten.

Nästa spännande händelse inträffade när vi anlände till den adress som lägenhetshotellet där vi skulle inkvarteras enligt uppgift skulle ligga på. I vad vi inbillar oss är en genomsnittlig holländsk trappuppgång fanns inga tecken på att några svenskar skulle inhysas och ingen svarade vid pårigning. Efter att ha stött på en holländare med innebandyklubba på ryggen (!) fick vi dock reda på att det var klockan 15 som var incheckningstid så vi gav oss iväg för att istället hitta närmaste söndagsöppna café. Detta visade sig dock vara lättare sagt än gjort då man normalt inte öppnar sina etablissemang innan 11.00 i Amsterdams utkanter. En tre kilometers promenad, med resväskor och allt, senare kunde vi dock koppla av med några givar på ett Starbucks.

Efter att Ekenberg-Hult vunnit på knock i tredje ronden begav vi oss till spellokalen för att spela en invigningstävling med Pattonberäkning. För er som inte testat denna tävlingsform förut kan jag passa på att rekommendera den då den är mycket utslagsgivande. Anledningen till detta är att varje bricka räknas både med IMP- och BAM-beräkning. Lagen i matchen slåss sedan om 16 poäng (vid fyrabrickorsmatcher som här i Amsterdam) poäng, åtta från imp-totalen och åtta från BAM:en. Detta gör spelformen till en ännu mer avancerad form av BAM som är väldigt rolig, åtminstone när det går bra.

19 lag ställde upp, knappt hälften av dessa innehöll en holländsk sponsor, i den sex ronder långa tävlingen. Vi rivstartade med 15-1 mot Irland och fick något överraskande, med tanke på Gröna Hissen-upplägget, frirond i nästa match. Efter en kortare promenad kom vi tillbaka och slog tillbaka mycket unga och orutinerade Tyskland med samma siffror. Matchens behållning var när Hult gick hem i 4H som vid vårt bord gick tre dubblade bet efter en inte riktigt lika bra spelföring.

Efter matchen kom så en av irländarna fram och talade om att vi vänt på resultatet i första matchen och att vi i datorn alltså förlorat med 1-15. Plötsligt fick både frironden och det överraskande svaga motståndet i tredje ronden sin förklaring och vi hade helt ofrivilligt fuskat oss till ett kanonläge i tävlingen. Från sista till första bordet, som NS dessutom (vilket indikerar ledning), gick vi efter korrigering för att möta Frankrike.

Les Bleus kammade in sex något oförtjänta imp och 2 poäng från BAM:en på följande giv:


Nord giv
ingen i zon
Kxx
Eknxx
xxx
Exx






Dkn10xxx
Kxx
Kx
knx

VästNordÖstSyd
  


Med hjärterdam i hålet och ruteress rätt var utgång lättspelat vilket man bjöd via 1C-1S, 1NT-3S, 4S. 3S är ett aggressivt bud, precis som pålägget till utgång men den här gången var det rätt. Simonerna duckade ner i 3S men ok resultat för övrigt ledde till att förlusten kunde hållas till 6-10 och fortsatt totalledning.

Vi slog sedan Belgien med maximala 16-0 och Ungern med 13-3 (med mersmak, en utgång på en av två maskar gick inte hem) vilket ledde till seger med dryga 10 poäng ner till tvåan, våra vänner från Irland. Det något osäkra uttalandet om resultatet beror på att vi nöjde oss med att konstatera att våra namn stod överst på pappret.

Efter att ha väntat i en halvtimme utanför lägenhetshotellet blev vi så insläppta av en man med moped. Det är stort och betydligt finare än förväntat och kvällen har ägnats av handling, lagande och ätande av mat. Ekenberg fick tillsammans med undertecknad visa sina färdigheter vid spisen medan småttingarna Rimstedt-Hult tog hand om disken.

Imorgon 11.30 väntar ett kaptensmöte innan spelet drar igång 12.00. Innan dess ska dock morgonens löprunda avverkas för att tagga till ordentligt. 18.00 hoppas vi på massivt stöd på BBO då vi tar oss an våra danska grannar, förhoppningsvis en bra uppladdning för NM.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 18 March 2013, 22:23
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Oj oj oj vilken dag det har varit. Man vet att man varit borta från juniorbridgen ett tag när man är förvånad över att det spelas dubblade och redubblade kontrakt på var och varannan bricka, det är ju en naturlag.

Redan på bricka 3 för dagen skulle jag spela ut mot 3NT XX:


Syd giv









Dknxxx
x
xx
ED10xx

VästNordÖstSyd
    pass 
 1  pass  1NT1  22 
 Dbl3  2  3  pass 
 3NT4  Dbl  pass  pass 
 Rdbl  pass  pass  pass 

1 Krav
2 Spader + lå
3 Extravärden
4 Efter 5 minuters box

Jaha, vad har hänt här då? Partnern ser ut att ha bra kort i hjärter och ett håll i ruter tänkte jag och spelade ut en passiv lågspader för att eventuellt godspela några stick. Alternativet singelhjärter tyckte jag inte kunde leda någonstans och klöver verkade lite konstigt att välja när vi bjudit spader ihop, även om det var via en preferens.

Mitt utspel kostade bara nätta 24 imp i differens när brickan var:


3NT Redubbelt
Syd giv
xx
Ekn9xx
xx
Kknxx
EKxx
Dxxxx
ED
xx
10x
K10
Kknxxxxx
xx
Dknxxx
x
xx
ED10xx

VästNordÖstSyd
    


Barmhärtigt nog så släppte inte spelföraren utspelet till tian utan nöjde sig med en lusentapp. Hjärter eller klöver ut hade lett till samma resultat åt andra hållet, något som inte är helt vanligt.

Hult-Ekenberg tätade överraskande nästan detta med 750 efter
(2S) (spader + lå)-P-(P)-3D, (P)-3H-(Dbl)-P-(P), 3NT-(Dbl)-AP
med en lika talanglös spader ut (dock från andra handen).

Dessförinnan, på bricka ett, hade jag dessutom haft ett läge som hämtat från en bridgespelares värsta mardrömmar:


Nord giv
ingen i zon









EDxx
K10x

ED10xxx

VästNordÖstSyd
  pass  41 

1 Varsågod och skölj

Nu då? På dubbelt har mina partners en ovana att bjuda ruter men att kliva in med 5C verkar inte vara någon höjdare heller då det kontraktet kan gå bet samtidigt som 6S står. Jag valde efter många om och men dubbelt och bad till gud att partnern inte skulle bjuda 5D. Som det var nu bjöd han 4NT (prisa Gud, här kommer skatteåtebäringen!) på Txx - AJxxxx Kxxx och vi kom i 6C som jag tyvärr spelade ner.

11 mot Tjeckien efter dessa två brickor (på mitt nerspel tappade vi 4 imp när man vid andra bordet passade på 4H och tog in två bet) följdes upp av 22 mot Holland Blå. Vi fick sedan 17 mot Ungern där den stora förlustbrickan var en missad slam innan vi efter matpausen skulle möta Danmark i raman.


Öst giv









K10x
EK8xx
x
knxxx

VästNordÖstSyd
   11  1 
 22  pass  2NT  pass 
 33  pass  3NT4  pass 
 pass  pass 

1 3+
2 F1
3 Inte krav
4 Efter lång tankepaus

Utspel var inte min grej idag och här funderade jag under Östs tankepaus över mitt utspelsval. Från början var jag sugen på en spaderhacka, men ju längre tid som gick desto säkrare blev jag på att det var hjärterhållet som var Östs problem. När han till slut valde 3NT spelade jag tyvärr ut hjärter vilket gav ett nionde stick till motståndarna. Spader och klöver hade räckt för bet. Som tur var slapp jag testa mina kunskaper en andra gång då man bjöd 5D som var takbet istället för 3NT vid vårt bord ett par brickor senare.

Jag avslutade istället matchen med att fundera över om min danska skärmkamrat spärröppnat på 3163 med JT9 i ruter eller glömt att ducka sin enda ingång med 64 i lå (samtidigt som partnern vänt lite ireguljärt från återstående trekortsfärg). Jag valde att spela på det sistnämnda vilket var katastrof - 10 imp ut och 12-18 i matchen.

I den sista matchen torskade vi mot ett Irland i högform med 7-23 och ligger just nu på nedre halvan. På grund av Gröna Hissen-upplägget har vi fortfarande goda chanser och vi har diagnostiserat vad felet idag var. Vi har korkat nog spelat med två gånger Mikael Grönkvist då Eken glömt sina landslagströjor i Kalmar vilket vi i efterhand förstår absolut inte kan vara vinnande. Imorgon mönstrar vi istället två stycken Mikael Rimstedt vilket förstås kommer gå mycket bättre. På återseende då!



» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Tue 19 March 2013, 22:57
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Efter dagens spel kan vi konstatera att vi tydligen måste börja bjuda mer. Ett axplock av bud som våra motståndare hittat och som vi inte klarat av att göra:
Q
Qx
AT5432
JTxx

Första hand med ingen i zon öppnade norrmannen med 3D. (Mikael passade)

Kxx
xxx
AKx
98xxx

Första hand i pluszon öppnade engelsmannen med 1C. (Jag passade förstås utan att tveka)

98xxx
xx
Jx
QJxx

Med ingen i zon hoppade engelsmannen till 4S efter 1S-(2H). (Jag nöjde mig med 3S)

AJxxx
Q
AJxxx
xx

I minuszon klev österrikaren glatt in med 3H över mina 2H 10-13. Partnern med KQTxx Ax xx AJxx fundera inte en sekund på slam utan nöjde sig med 5S över våra 5H. (Vid andra bordet hade Eken och Hult en tveksam budgivning som ledde till slam, dock utan att man klivit in med 2H över 1H-öppningen).

Samtliga dessa givar har lett till tvåimpsiffriga svingar åt fel håll när vi fått krångligare lägen och tagit felaktiga beslut. Dagens sämsta insats stod dock tyvärr undertecknad för när jag inte gled ur 1NT dubbelt och fick se försvaret slakta två stick men ändå ta in 800 mot sin delis...

Det är dock roligare att rapportera om några bra brickor så vi tar en spelföring signerad Mikael "Magikern" Rimstedt:


Väst giv
ingen i zon
Grönkvist
Ekn10
Kx
D1086
D1098
England
Dx
ED10xx
954
Eknx
England
98xx
xxx
EKkn3
xx
Rimstedt
Kxxx
knxx
72
Kxxx

VästNordÖstSyd
EnglandGrönkvistEnglandRimstedt
 1  Dbl  21  2 
 pass  pass  pass 

1 Bra hjärterhöjning

Det blev hjärter ut som fick gå hela vägen fram till knekten. Mikael följde upp med att spela en ruter och tänkte lite innan han satte i tian. Öst vann med knekten och spelade trumf som vanns billigt på bordet. Låg ruter från bordet vågade Öst inte släppa utan han gick i med ruterkung för att vända med mer trumf. Uppföljningen blev klöver till kung och ess då Väst trummade på med ess och dam i hjärter till stöld. Det såg nu lite kärvt ut men Öst verkade ha fyra spader, tre hjärter och två klöver enligt markeringarna så Mikael löste problemet genom att spela ruterdamen från bordet. Öst täckte inte (Mikael går hem oavsett) så Mikael sakade en klöver, tog ut klöverdamen och stal den sista rutern lågt för jämn hemgång.

Vid andra bordet tog Hult - Ekenberg en bet i samma kontrakt, 4 värdefulla imp in.

Vi ligger efter raden 24, 16 (mot Norge), 14, 14, 17, 16 på tolfte plats totalt och har 19 VP upp till fjärdeplatsen. Ett snitt på 20 imorgon räknar vi med kommer att räcka till avencemang så det är bara att vässa spelet. Godnatt och på återseende!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 20 March 2013, 23:14
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Vi gjorde i alla fall ett ärligt försök att ta oss vidare idag. Det inleddes imorse med det tredje nordiska derbyt mot Finland:


Öst giv
ingen i zon
Finland
knxx
KD108x

9xxxx
Grönkvist
ED10xx
kn9xx
Dkn
xx
Rimstedt
Kxxxx
Ex
109xxx
x
Finland

xx
EKxxxx
EKDkn10

VästNordÖstSyd
GrönkvistFinlandRimstedtFinland
   pass  1 
 1  Dbl  4  6 
 pass  pass  pass 


En vettig budgivning ledde till slam med spaderesset i utspel. Spelföraren fick dock en blind fläck och spelade två trumf innan han testade hjärter till bordets kung. Micke var beredd och la lågt så spaderstöld till handen följdes av mer hjärter till dam och ess. Efter en spadervända var spelföraren nu helt körd och kunde bara saka två hjärter på ess och kung i ruter - en bet och 10 imp in när Hult-Ekenberg tog in 420 i 5C. 20-10 var en bra start på dagen.

Mot Frankrike i andra matchen var det rätt sterila brickor förutom den där fransmännen bjöd en slam med två snabbstick borta i klöver och inga sak efter en bisarr budgivning. Tyvärr hade Hult inga som helst anledning att inte tro på sina motståndare så han offrade sig i pluszon för 1100 och en 12 mot våra +500 i 5H X.

Jag hade också ett öppningsbudsproblem (det är inte så ofta man har det) med Jxx AKQTxx x Qxx i pluszon. 2H 10-13 är systembudet men det känns sällan bra med "genomgående" färg. Med de tråkiga honnörerna och då alternativet är att visa 14-16 valde jag 2H och missade en bra trissing då partnern med KT9x Jx QJT9 Kxx förstås passade. Vid andra bordet gick dock 4H X (!) bet så vi vann 7 imp men förlorade med 14-16.

Mot ledande och favorittippade Holland Röd var det bra spel där de två största svingarna var på 4 imp. En till oss och en till dom. Den vildaste given gick dock inte av för hackor:


Syd giv
ingen i zon
Rimstedt
Dxxx
Kknx
Exx
kn10x
Holland
EKknxxx
xxx

Exxx
Holland
10xx
x
Dxxx
KD9xx
Grönkvist

EDxxxx
Kkn10xxx
x

VästNordÖstSyd
HollandRimstedtHollandGrönkvist
    1 
 1  21  3  3 
 pass  4  pass  42 
 6  6  pass  pass 
 pass3 

1 Minst invit med exakt tre hjärter
2 Kontroll
3 Efter tävlingens mest ångestfyllda tankepaus

Jag hoppades självklart på att få köpa 6H och när Väst efter många om och men passade var jag glad. Klöverutspel till damen följdes av ruter (då jag först blev glad) till stöld (då jag blev ledsen) för en bet. Utan rutervändan hade jag gått hem, Väst måste ju vara kort i någon färg när han har trekortshjärter, men det var inte "rocket science" efter att partnern underspelat klöveress.

Vid andra bordet tog man dock in en dubblad bet i samma kontrakt efter att spelföraren gjort fel i ruter så vi vann en tvåa.

Igår beklagade jag mig lite över bud som motståndarna hittat som varit på tok för hårda för vår smak. Mot Holland Vit slog dock ett sådant bud bakut (var är Gert Fylking när man behöver honom?):


Nord giv
Rimstedt
Exxx
xx
Dxx
E10xx
Holland
D
Dxx
Ekn10xx
Kkn9x
Holland
10xx
EKknxxxx
xx
x
Grönkvist
Kknxxx
x
Kxx
Dxxx

VästNordÖstSyd
HollandRimstedtHollandGrönkvist
  pass  41  pass 
 pass  Dbl2  pass  43 
 5  pass  pass  pass 

1 I andra hand minuszon var det här tydligen för bra för 3H
2 !!
3 Överlyckligt

I Holland kan man uppenbarligen ha lite vad som helst i andra hand minuszon så med en normal spärrhand får man öppna på fyrläget. Vi tog en bet (jag kunde ha dubblat men ville inte straffa partnern) och vann 13 imp mot 650 vid andra bordet. 16-14 i matchen blev det totalt.

Efter en middagspaus med ett par upphottade versioner av 1,75, spelar man med jokrar går det betydligt snabbare, var det så dags för Italiens andralag som legat på andraplatsen bakom Holland Röd hela tävlingen. Det gjorde de inte efter att ha mött oss.

Mikaelerna började med att hinka in en kanonutgång på 22 hp, 6 imp in. Nästa bricka schajsade MR bort den stackars italienaren som gjorde fel i två färger och var ensam om att gå bet i utgång, 13 till. När jag på bricka 3 fick lira hem 2S i dubblat tillstånd gick vattnet. Hult-Ekenberg spädde på med en femhundring mot ingenting och vips så var vi med i loppet om semifinalplats på allvar efter 25-3.

Sista matchen mot Argentina var lite för steril för att vi skulle kunna ta de 23 som krävdes för att klara Frankrike som vann stort mot det näst sämsta laget Portugal. I matchen innan fick de möta det sämsta laget Tyskland trots samma position i tabellen som vi, lite konstigt då vi inte mött något av dessa. Well, well. B-final imorgon som vi tänkte ta hem. Frågor på det?




» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 21 March 2013, 20:13
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Så var spelet i White House slut för den här gången för det svenska laget (imorgon är det en partävling modell mindre seriös som ska spelas). Det blev tyvärr ingen vinst i B-finalen efter raden 14 (mot Finland), 25 (mot Holland Lila) och 15 (mot Cagliari). Det hade krävts 18 i sista matchen för seger men nu blev det tyvärr en andraplats bakom italienarna.

Mot Finland var det 14 exteremt platta brickor som spelades. Simon Hult hade dock en bra analys som tyvärr kostade 11 imp:


Öst giv
ingen i zon









x
xx
Dxxxx
Exxxx

VästNordÖstSyd
   1  pass 
 2  pass  2NT  pass 
 3  pass  3NT1  pass 
 42  pass  53  pass 
 54  pass  6  pass 
 pass  pass 

1 Halvseriös slaminvit
2 Cue
3 Cue
4 Last Train

Finnarna halkade alltså till slut in i slam efter en lång budgivning. Simon valde nu klöveress ut och hoppades på att partnern skulle ha tillräckligt bra trumf för att ta beten där. Utan klöveresset i utspel finns kanske risken att spelföraren kan lägga alla sina klöver på bordets hjärter medan Eken måste följa färg. Detta var tyvärr det enda hemsläppande när hjärtern inte satt 3-3 och när vi förstås duckade slam kostade detta 11 imp.

Match 2 mot Holland bjöd på lite mer svingiga givar. I tredje hand minuszon provade min skärmkamrat 1NT på Jxxx Txxx xx Txx vilket blev en succé, för vår sida. Vi fick till sist fast dem i 3S (!) X för 1400 när vi inte gjorde slam själva. På brickan efter var de återigen för högt så Micke Rim knackade på för 800 in på kontot. När Simonerna hade ett fint papper blev det 25-2 och en ren final i sista matchen där 18-12 alltså skulle räcka till vinst.

På bricka två fick vi återigen in ett telefonnummer:


Nord giv
Exx
knx
EKD10x
knxx
x
KD10xxx
xx
KD10x
KDxx
Exxxx

Exxx
kn1098x

knxxxxx
xx

VästNordÖstSyd
  1  1  11 
 32  3  43  4 
 5  pass  pass  5 
 pass  pass  Dbl  pass 
 pass  pass 

1 Femkortsfärg
2 Fitjump
3 Kortfärg

Jag valde 3C fitjump för att få med partnern i beslutsfattandet och bjöd förstås 5H över 4S. När offringen i 5S kom trodde jag dock att vi hade två snabbtapp i hårdfärgerna och passade. Mikael trodde nog på slam (5D var förmodligen ett bättre bud än 4D har vi enats om i efterhand) men var inte helt missnöjd med att få dubbla. När spelföraren efter två varv klöver stal hjärtervändan för att spela trumf runt till damen, stal den andra hjärtern och spelade mer trumf kunde han bara rädda 1700 genom att gå upp med esset och stjäla en klöver. Sju bet alltså!

Vid andra bordet gick budgivningen 1NT (14-16)-2C (Båda hö)-P-4H, P-P innan Eken balanserade med 5D på sin stolta färg. Hult trodde att man spelade med olika kortlekar men bjöd 6D över 5H och 7D över 6H som dock bara kostade 800 för 14 imp till Sverige.

En systemmiss vid vårt bord parat med ett missat kanonförsvar vid det andra kostade dock 13 imp och därmed blev det 15-15 och alltså ingen pokal hem till Sverige den här gången. En sådan plockar vi istället hem ifrån Hamar nästa vecka!


» länk
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80