Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lunds BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Scrambling

Författare Post
Arne Hansson [19433]
Sun 03 February 2013, 10:11
Registrerad medlem #19433
inlägg: 21
okänd tävling, det finns ingen tävling med id 127609
På denna giv, nr 10, tror jag man kan förutse en dramatisk fight med en hel del knepiga vägval, inte minst pga. det reducerade budutrymmet.
Vi utgår från att V öppnar i tredje hand med 1ru. Nu har N det klockrena budet: ”ovanliga 2NT”, dvs. två jämnstarka färger med likalängd att bidra med, (någon skulle kanske föredra att enbart visa hjärtern).
Om Ö tillhör den försiktiga typen kommer ett bud på trenivån. Det medför att S kan hoppa till 5kl med sin lovande sortering och då blir det svårt för N att inte höja till slam oberoende vad V hittar på.
Om Ö däremot spelar på Lunds Bridgeklubb kommer det förmodligen ett bud på fyranivån. Då blir S´ bud 5kl enbart konkurrerande och det blir inte lika självklart för N att bjuda slammen föreställer jag mig. Högst intressant är även hur V skall agera efter 5kl från S: passa för att minska risken att N/S hamnar i slam eller att offra sig?
Och ”Lagen” har man inte heller någon nytta av vad jag kan se.
Skulle vara intressant att få ta del av hur de erfarna lirarna behandlar denna bricka.
Facit:
N S H R K
NS 8 - 10 - 12
ÖV - 9 - 10 -

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80