Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ointressant?

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Chatarina Andersson [7583]
Tue 08 January 2013, 12:37
Registrerad medlem #7583
inlägg: 254
För ett antal år sedan i en mix final. Hände följande vid mitt bord: den kvinnliga spelaren visade två färgshand och jag blev spelförare i en utgång, där jag visste vilka färger hon hade. Jag fick i utspel det enda som gjorde att jag per omgående var tvungen att fatta beslut i hur klöverfärgen skulle maskas, om den skulle maskas, eftersom jag då visste att kvinnan inte hade längd i klöver färgen så tog jag ingången till handen och maskade över mannen, den kvinnliga spelare tog då med damen, som jag tror var singel. Efteråt väckte detta uppståndelse i bulletinen, antaglligen så var jag det avvikande resultatet eftersom jag gick bet i kontraktet men det skulle vara konstigt om jag var den enda av 50 par som hade informationen om en tvåfärgshand till höger om mig. Eller fick just de utspelet som omöjlig gjorde annat speltänk.

Så visst är det intresssant med bridge för det händer alltid nåt vid något bord, och spelföringar kan variera fast resultat blir samma.
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Tue 08 January 2013, 14:23
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Det fins inom matematiken en grej om "ointressanta tal".

Tal som har någon intressant egenskap är intressanta, exempelvis primtal, triangeltal, taxinummertal etc. Ett tal som inte har någon sådan intressant egenskap är då ointressant.
Men om vi anatar att vi tar alla heltal från 1 till x, och x är det lägsta tal som är ointressant.

Då har ju det ointressanta talet den intressanta egenskapen att det är det lägsta ointressanta talet. Vilket gör det intressant.

På samma sätt kan sägas att det inte finns några ointressanta brickor.

Ur bridgesynpunkt är väl EKDJ EKD EKD EKD ointressant, eftersom man kan bjuda 7 NT och claima redan innan utspelet, men jag tror inte den som får en sådan hand gäspar och tycker den är ointressant...
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Tue 08 January 2013, 14:23

inlägg: 408
Ett exempel på en ointressant bricka vore kanske en där någon har 37 hp. Det finns bara 4 sådana händer och ingen väl någonsin har haft det. Men även då finns det väl "dårar" som vill testa systemet och partnern och inleder men en serie kravbud istället för att öppna med 7NT. Och alla har vi väl råkat ut för att partner har passat på ett kravbud. Så även denna högst osannolika men helt triviala brickan kunde ge upphov till olika resultat.
Och klart det ligger mycket i vad man lägger i begreppet "ointessant".
Brickan är ointessant ur bud- och spelteknisk aspekt men den skulle säkert dyka upp i bridgespalter i hela världen på grund av sin högst intressanta egenskap (rekordantal poäng en hand kan innehålla).
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 09 January 2013, 11:43
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Ryszard Sliwinski[7639 skrev ...
]
Ett exempel på en ointressant bricka vore kanske en där någon har 37 hp. Det finns bara 4 sådana händer och ingen väl någonsin har haft det. Men även då finns det väl "dårar" som vill testa systemet och partnern och inleder men en serie kravbud istället för att öppna med 7NT.


Med AKQ AKQ AKQ AKQJ skulle jag själv öppna med 2KL.
På 2Ru skulle jag bjuda 2Sp(!). Sedan skulle jag nästa varv bjuda 3Sp(!) (eller 3Hj). Min förhoppning är nu att partnern höjer till 4Sp.
Då skulle jag hoppa till 7NT och hoppas att någon med Jxxx i spader skulle dubbla. Vad jag gör då får ni gissa er till.
(De som inte sett denna teknik förut har inte läst Jeff Rubens odödliga artikel "Theatre of the Absurd".)
Sådana dårar är Jeff och jag, samt de som läst artikeln och är likt mig frälsta.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 09 January 2013, 11:49
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
I ett tillräckligt stort startfält så kommer någon att gå bet i 7NT med ovanstående hand också....
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Wed 09 January 2013, 11:55
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
I ett tillräckligt stort startfält så kommer någon att gå bet i 7NT med ovanstående hand också....

Hehe, det gjorde min dag
Tillbaka till toppen
Jan Gutenwik [6302]
Wed 09 January 2013, 13:07
Registrerad medlem #6302
inlägg: 42
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
I ett tillräckligt stort startfält så kommer någon att gå bet i 7NT med ovanstående hand också....

Är inte det ett lagbrott? Du får väl inte ge bort stick du inte kan förlora. Så det borde korrigeras....Alltså ....
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Wed 09 January 2013, 13:13
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Spelföraren gör revoke i stick ett.

/B
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 09 January 2013, 13:22
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jan Gutenwik[6302 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
I ett tillräckligt stort startfält så kommer någon att gå bet i 7NT med ovanstående hand också....

Är inte det ett lagbrott? Du får väl inte ge bort stick du inte kan förlora. Så det borde korrigeras....Alltså ....


Förr eller senare skulle någon som gillar att bjuda för mycket få spelföringen på svaga handen. Lyckas då spelföraren bekänna med fel färg från handen innan han claimar så kostar det ett stick...
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80