Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

NABC San Fransisco

Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Fri 23 November 2012, 18:04
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hej bridgesverige!

Från 5 på morgonen till 23:00 (svensk tid) så är vi äntligen framme i San Fransisco. Resan hade nästintill gått felfritt då vi kom fram till slutdestinationen, men som alltid på alla resor man gör så uppstår det tillslut problem. Hults bagage kom nämligen inte fram.
Mikael x2 och Simon x2 bor på ett hotell medan Ida bor på ett annat hotell med Cecilia.
Morgonen börjar med att nästan alla fick sina efterlängtade 11 timmars sömn. Som hungriga juniorer alla fyra så gick vi och käkade den näringsrika frukosten som bestod av muffins och juice(det fanns alltså inget annat). Istället för att gny över den "fina" frukosten så stack Micke och tränade och Simon x2 + undertecknad in till stan för en shoppingtur för att utnyttja den amerikanska "Black Friday". Black Friday är dagen efter den amerikanska högtiden "thanksgiving" med andra ord så är det idag REA på typ allt. Hult nappade direkt på H&M och köpte lite kläder i väntan på sitt bagage.

Spelschemat idag är som följande; Life Master Pairs, som är en partävling över 2 dagar. Det är alltså kvalifikation från dag 1 till 2.
Inte helt oväntat så är uppställningen(vilket troligtvis kommer ske hela veckan):
Simon-Simon Hult/Ekenberg
Mikael-Mikael Rimstedt/Grönkvist.

Rapport om dagens prestation kommer under kvällen vilket motsvarar c:a 08:00.



Ettan
Tillbaka till toppen
Ida Grönkvist [31083]
Sat 24 November 2012, 18:05
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
God morgon/kväll!

Solen skiner villkorslöst här i The Golden City. Det är kaosartat mycket folk på gatorna, en konsekvens av den stora rean som följer Thanksgivning. Det är även enormt mycket bridgespelare som intagit staden lagom till dessa amerikanska mästerskap.

Idag spelas finalen av Life Master Pairs där Sverige representeras av Simon - Simon, Ola - Catrin, Bertheau - Upmark(som ligger tvåa), Cilla, Fredin, Nyström samt Moa - Irma i damklassen(ber om ursäkt om jag glömt någon). Finalen spelas över två sessioner precis som kvalet. Ska bli roligt att följa deras framfart!

Själv spelade jag inte den beryktade tävlingen utan nöjde mig med en lugn sidotävling tillsammans med Sandra igår. Det finns många tävlingar att välja på under dagen, s.k. "Regionals" som motsvarar en brons- eller silvertävling på festivalen. Varannan dag brukar standarden vara ganska bra i dessa, då många ansluter som inte klarat sig kvar i de stora tävlingarna.

Även den som vill ta några timmar ledigt från bridgen kan hålla sig sysselsatt. Vi har förhoppningar om att kunna bocka av både Alcatraz och Golden Gate på våra listor över "Things you must see before you die". Shoppingen går inte heller av för hackor.

Nu är det dags att inta staden åter igen. Vi återkommer med brickor och anekdoter under veckan. Hoppas ni fryser och har det riktigt jävligt i det svenska novembermörkret!

Ida
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 25 November 2012, 02:41
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Trots att Mikael och jag inte lyckades ta oss vidare till Life Master Pairs-finalen hade vi förstås ett par bra brickor. Den som jag själv är mest nöjd med är denna:


Väst giv
ingen i zon









MG
Exxx
Kxx
Exx
kn9x

VästNordÖstSyd
MG
 1NT  pass  21  pass 
 2NT2  pass  3  pass 
 pass  pass 

1 Klöver
2 Inte accept av ev. invit

Jag hade inget speciellt aptitligt utspel och i och med att en stark sang skulle komma ner på bordet kändes det som ett bra läge att dra för ett ess. Jag valde ruter, eftersom det är mindre risk att spelföraren är kort där, och man kan väl minst sagt säga att utspelet lyckades:


3
Väst giv
alla i zon
MR
knxxx
xxx
Dknxx
E8
KD10
EDkn10x
K9x
xx
xx
xx
10xx
KD10765
MG
Exxx
Kxx
Exx
kn9x

VästNordÖstSyd
MRMG
 


Spelföraren la lågt, Mikael vann med knekten och vände med spader till mitt ess. Ny låg ruter vann Mikael med damen och jag fick för ruteress då spelföraren suckade ljudligt. Han gissade sedan fel i klöver genom att spela klöver till tian och till sist fick jag en uppercut via den fjärde rutern för tre zonbet


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 26 November 2012, 02:20
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Så här i den två och en halv timme långa pausen passar Simonerna och Mikaelerna på att rapportera lite här i bloggen. Vid 13 idag började Board-a-match-tävlingen, en spelform som man tyvärr spelar väldigt sällan. För er som inte vet vad BAM är så är det partävling i lagformat. Du jämför din score mot endast ett bord, dina lagkamraters, men minsta lilla poängskillnad är avgörande. +1100 vid båda borden ger en poäng, precis som +120 mot -110. Vi har tillsammans korat detta till den roligaste spelformen och håller tummarna för ett införande på Festivalschemat.

Vi inledde kvalet med 16 av 26 möjliga poäng, vilket betyder att medel ikväll troligtvis räcker för avancemang. MG hade följande hand som giv i pluszon:
87652
AQTx
Jx
Ax

1S kändes inget bra och pass lite passivt. En av Stockholms mer kreativa spelare har lärt honom att 1H fungerar fint på sådana här händer men det vågade han inte riktigt så det fick bli 1C, balans eller naturligt. Ekipaget landade i 3C och MG förfogade över:


3
Syd giv
kn
knx
Dxxx
KDknxxx






87xxx
ED10x
knx
Ex

VästNordÖstSyd
    


Han fick trumf ut och kunde glatt spela hjärterknekt till täck och ess. På hjärtertio försvann spaderknekt och sen spelades ruterknekt som Väst vann med kungen. Klöver till esset följdes av mer ruter till duck, och när Öst sen bara hade ruteress kvar godspelades ruterdam för tio stick.

Vid andra bordet öppnade man med fantasilösa 1S och kom också i 3C. Man fick trumf ut, vann med damen och spelade nu hjärterknekt men glömde att saka sin spader utan spelade istället ruter till dam. Inne på klöveress så glömde man återigen att hjärtertio var hög så man gick till slut en bet i sitt kontrakt för 1 poäng till vårt lag.

MG och MR undrar hur man ska komma i slam på följande kort efter 1S-(3H):


Syd giv
kn10x
Dxxx
KDxx
Ex






EKD9x

Ekn10xx
xxx

VästNordÖstSyd
    1 
 3 


Förslag mottas tacksamt, även om 680 räckte för en vinst efter att spelföraren mot Simonerna bara gjort elva stick (!).


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 26 November 2012, 19:57
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Godmorgon (kväll?) !

Fyra nyvakna juniorer är just nu redo att krossa alla som kvalificerat sig från BAM:en. Med en carry-over på 1.45 poäng så ligger vi bakom 1:orna med 2.56 poäng vilket är ungefär en enkel vinst på 2 brickor. För er som vill läsa lite mer om resultat och carry-over för resten av veckan så går det o läsa här.

Igår fick jag och MG den stora eller "värsta" äran att möta världens bästa par; Fantoni-Nunes. Varför jag kallar det den "värsta" äran är att efter följande bricka mot världsparet...

B-A-M
SF

2NT =
Väst giv
Fantoni



MR
EDknxxx
Dxx
Eknx
x
MG
xx
Exx
Kxx
Dkn10xx
Nunes




VästNordÖstSyd
MRFantoniMGNunes
 1  pass  1NT  pass 
 21  pass  22  pass 
 23  pass  2NT4  pass 
 pass  pass 

1 !!!
2 8+
3 14-16 6(+)sp
4 Invit


...så började Nunes gnälla på Mickes fega invitbud med följande kommentar "so you knew he had 14 when you bid 2NT?". Efter att spadern satt 4-1 i fläkten så slutade det med jämn hemgång medan Simon x2 tog en bet i 4sp vid andra bordet. Andra brickan vart en pushbricka så vi vann alltså mot Monaco med 1.5p-0.5p. Bermuda nästa?

Dagens balansering var enbart en typisk "B-A-M" balansering av undertecknad mot ett okänt par:

B-A-M
SF

4 Dubbelt -2
Öst giv
ingen i zon
1
xx
Kxxxx
Kxx
Exx
MR
Dkn9xx
1098x
Ex
xx
MG
Kxx

Dkn10xxx
Kkn10x
2
Exx
EDknx
xx
D97x

VästNordÖstSyd
MR1MG2
   11  Dbl 
 1  32  pass  pass 
 33  pass  pass  4 
 Dbl4  pass  pass  pass 

1 4+Obalans
2 Invit
3 !!!
4 "Sådärja"


Jag tyckte 3hj var ett väldigt lågt bud att behålla så jag blundade och bjöd 3sp på min VM-i-skit. Tur jag har en såpass rutinerad partnern som kunde läsa min balansering! Det slutade gott iaf när MTH tog initiativet o bjuda 4hj för då kunde jag dubbla och se glad ut. En bet var svårt att komma undan men spelföraren ville av någon oklar anledning spela på sig en bet till. Det spelade dock ingen roll för Simon x2 hade gått en odubblad bet i 4hj.

Nu e det dags för lunch och sen ska vi sopa banan ur resten av de kvalificerade lagen i B-A-M:en! Hare!

//Mikael




Ettan
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Tue 27 November 2012, 20:03
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Gårdagens spel inleddes bra för vårt lag efter 14,5 poäng i första sessionen. På kvällen orkade vi dock inte riktigt hålla ihop spelet och fick med oss 12 poäng vilket dock innebär att vi kom över medel totalt i det starka fältet - godkänt enligt oss. Utav dessa 12 kom återigen 1,5 mot Monaco, denna gången utan Fantunes.

Boye "Bridge on the edge" Brogeland tog ett skönt beslut mot Mikaelerna:


Nord giv
x
EKxx
xx
1098xxx










VästNordÖstSyd
  pass  1  pass 
 4 


Efter (1S)-Pass-(4S) sniffade han nu lite och bjöd 5C! MG bakom med 18 blandade och AKJx i klöver var inte missnöjd, framförallt inte när bordet kom ner med Qx i klöver och MR följde på första klövern. En massiv trumfmattning inleddes och Boye fick tre klöverstick plus AK i hjärter för -1400. Slam stod dock på våra kort om man inte fick hjärter ut men det hade Simonerna förstås hittat (även om man nu spelade 4S) så vi vann given. Stort grattis förstås till Cilla som den här gången inte nöjde sig med en andraplats utan sopade hem damtävlingen.

Att förstå sig på de amerikanska alerteringsreglerna som utomstående är fruktansvärt svårt. Att (1x)-2x ska alerteras om det är naturligt (även om 1x kan vara på renons) kan i alla fall inte jag få in i skallen och Simonerna åkte på en smäll på just det här. Själv fick jag reda på (i och för sig från en osäker källa) att jag ska alertera vår 2NT-öppning (22-24) eftersom den kan vara starkare än 22 medan ett överbud i motståndarnas färg senare i budgivningen aldrig ska alerteras! Jämfört med dessa regler ter sig de svenska som alldeles underbart lättförstådda, heja LK!

Dagens spel är första kvalet i Blue Ribbon Pairs, som är en tuffare variant av Life Master Pairs som vi spelade i fredags och lördags så nu blir det uppladdning på Subway. På återseende!

/ Mikaelerna och Simonerna


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 28 November 2012, 19:55
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Efter första dagens spel i Blue Ribbon har två av de svenska juniorparen tagit sig vidare, Mikaelerna och systrarna Petersen. Kathrine och Jessica hade dessutom en mycket stark andra session (där man kom tvåa över fyra sektioner) och man kvalade därmed lätt.

I kvällssessionen fanns det många chanser att genom att spela bra ta många stick. En bricka som jag (MG) tycker om var:


3
Syd giv
ingen i zon
987xx
Exxxx
9x
x






D10x
x
EKD8xx
E10x

VästNordÖstSyd
    


Jag spelade 3D efter att vänstern UD:at min ruteröppning och fick spaderess ut. Motståndaren gillade dock inte det han såg utan skiftade med rutertio som jag vann. Jag spelade nu mer spader, för med spadern 3-2 tar jag tio stick om jag får mer trumf i skift men vänstern vann och vände med hjärterkung. Läge att bara stjäla en klöver på bordet? Ja, men först stal jag en hjärter på handen för att sedan stjäla en klöver och sedan stjäla ytterligare en hjärter. Med KQ8 kvar i trumf kunde jag konstatera att trumfen faktiskt satt 1-4 när jag la ner ruterkung men fick ändå två stick till på Q8 i ruter bakom Jx för en bra score.

Idag spelar Simonerna knock-out med Sandra medan vi alltså spelar kval nummer två.


» länk
Tillbaka till toppen
Ida Grönkvist [31083]
Thu 29 November 2012, 02:20
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
Salut alla nattugglor!

Efter en gemensam lunch i food courten har vi nu hittat hem till våra hotellrum för lite lugnt häng någon timme innan nästa sessions spel drar igång.

Idag spelas andra dagen av Blue Ribbon Pairs, en av världens mest anrika partävlingar. För att delta i tävlingen ska du antingen vara en av de 100 med mest amerikanska mästarpoäng, eller ha placerat dig i några utvalda event under året. Som utlänning kan du dock få en waiver för att delta en gång. Därefter måste du på egen hand kvalificera dig genom att vinna en regionals eller liknande. Tävlingen spelas i tre dagar med 52 brickor om dagen. Efter varje dag skärs lite mer än hälften av de deltagande bort. Sista dagen innebär alltså en utav de tuffaste partävlingarna i hela världen.

Med till dag två är både Mikael - Mikael och Moa - Irma på juniorsidan, plus i princip hela det äldre svenska gardet. Vi andra, som inte lyckades något vidare igår, roar oss med en två dagars KO-turnering. Det är alltid ca 8-10 tävlingar igång samtidigt som man kan välja emellan att delta i. Ingen behöver gå utan bridge särskilt länge om så inte önskas!

Några saker vi har lärt oss än så länge på våran resa:

- Juicen i Kalifornia är glutenfri.

- I USA tillverkas duschar som inte fungerar om man inte har ett medlemsskap i Mensa(eller ber städerskan om hjälp).

- En kassa är inte alltid till för att användas. Den kan stå där för syns skull. Och du är tydligen en idiot om du försöker betala till personen bakom kassan som har gjort ditt kaffe åt dig. Du ska givetvis betala i kassan i andra änden av lokalen.

- Man måste ha en satt poänggräns på sina svaga två-öppningar. Intervallet får inte vara större än sex poäng. Om man inte har någon överenskommelse är det förbjudet att ha några konventioner. Du får däremot sätta en poänggräns och sen strunta i att utgå ifrån den, så länge din partner är med på det men inte motståndarna. Inga konstigheter.

- Om det står att ett sms inte har kommit fram till mottagaren så ska du inte trycka på "försök igen" 81 gånger. Meddelandet kommer inte fram den 81:a gången heller, men betala för alla sms:en får du göra ändå.

- Om du är nötallergiker och går på restaurang räcker det givetvis inte med att fråga om maten innehåller nötter. Du måste sjävklart även fråga om brödet som dom serverar till den är nötfri.

- Man kan inte vara sex blondiner som pratar svenska och samtidigt vara olika individer. Alla sex har absolut kommit tvåa i Life Master Pairs, är förlovade med Shane Blanchard och har en syster som heter Irma.

Än återstår fem dagar för nya lärdomar. Vi återkommer!

Ida och Cilla


Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 30 November 2012, 19:52
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Gårdagens inlägg uteblev på grund av att det kliade i turisttarmen, så Rimstedtarna, Grönkvistarna och Simonerna gav sig ut på sightseeing i storstaden. För att det skulle vara möjligt var vi dock tvungna att åka ut Blue Ribbon respektive knock-outen i förrgår men det klarade vi alldeles galant och kunde ta ledigt igår.

Först på schemat stod Alcatraz, den gamla fängelseön som även tjänat som militärt fort och indianland. En tjugominuters båtresa följdes av en vandring uppför kullen (motsvarandes 13 våningar enligt en guide) hela vägen till fängelsebyggnaden där vi tog en 45 minuters "Audio-tour". Vi gick alltså allihop sammanbitet omkring med hörlurar och guidades av en före detta polisman från ön som bland mycket annat talade om att många fångar spelade bridge i fängelset! Man hade dock inga kortlekar så man spelade med dominobrickor. Förmodligen förekom en och annan "Alcatraz-coup"...

Efter den fullständigt lysande turen som alla rekommenderar (28$ för båtresa och tur), där vi också testade på att bli inlåsta i en isoleringscell, tog vi båten tillbaka till fastlandet (fråga gärna vem som vann Gurka-omgången på vägen tillbaka). Väl där tänkte vi gå till det välkända Fisherman's Wharf där alla fiskare levererar sin dagsfångst. På vägen dit fastnade vi dock på världens enda 7D-bio där man kunde spela datorspel i biosalongen. Vi slog till och tog oss två omgångar mot zombies och robotar i cowboyhattar (fråga inte om resultatet härifrån).

Väl efter detta ville alla hem och då promenaden till färjan tagit oss en halvtimme (trots att receptionisten sagt "max tio minuter") gick vi tillbaka. Efter att ofrivilligt ha irrat runt i hela San Francisco kom vi så fram två timmar senare. Lite shopping och middag senare blev det så en ensessions Swiss där MG-Ida och Eken-MR bildade ett lag. Man fick inleda med att möta Hult-Ola med sina amerikanska lagkamrater och visade var skåpet skulle stå. Sedan blev det en femte plats totalt och en andraplats i vår seedningsgrupp. Hult och Ola stannade kvar och spelade midnattstävlingen (den börjar 23.30) där Hult hittade följande utspel:


Öst giv
ingen i zon









Exxx
xxx
Dxx
xxx

VästNordÖstSyd
   1  pass 
 1  pass  2  pass 
 2  pass  4  pass 
 pass  pass 


Vår inspirerade hjälte drog i spader vilket gav beten när partnern hade xx Ax xxxx Axxxxx, snyggt värre!

Idag är det så äntligen dags att spela lite fyrmanna då den sista tredagars Swissen drar igång. Vi kommer att ha taktiken: "gå ut hårt och sedan öka och hoppas att det räcker långt".


» länk
Tillbaka till toppen
Simon Hult [36107]
Sat 01 December 2012, 20:13
Registrerad medlem #36107
inlägg: 17
Att vi gick ut hårt de rådde de inga tvivel om då vi tog 13 poäng från max. Men att vi sedan skulle gå ut hårdare, de blev för svårt och vi sammanfattar kvällens spel med "under all kritik".
Men vi lyckade ta oss vidare och ligger någonstans i mitten.

En rolig giv från igår, jag hade:

QJxxxx xxx x AJx

Partnern öppnar med 2spader 10-13 i plus zon.
4spader är de väl ingen mening med tänkte jag eftersom dom med all sanolikhet kommer bjuda över.
Jag provade 5spader. 6hjärter kliver då nästa in med.

Dubbelt sa jag, nån ordning får det ändå vara.

Spader A ut och borde kommer upp med x J10xxx xxx Kxxx

Han som klev in på 6 läget i minus zon hade - AQxx AKQJxx Q10x, inga konstigheter. -1 efter att hj-masken inte gick och 13 imp när Mikaelerna hade +680 i 5H.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80