Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Tolkning av felskrivet resultat

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Fredrik Jarlvik [4451]
Wed 10 October 2012, 12:24
inlägg: 486
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Fredrik! Du kan inte döma 40-40. Brickan är spelad.
Procedurbestraffning är OK.


Det känner jag till. Men finns det inget angivet korrekt resultat har jag svårt att se vad man ska räkna efter. Eller är det kanske så att TL måste besluta om ett fiktivt resultat även om de inblandade inte har någon aning?
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Wed 10 October 2012, 12:27
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Tänk vad mycket lättare det hade varit om vi hade valt att skriva antalet vunna stick istället (1-13). Då hade det aldrig blivit några problem eftersom det är antalet vunna stick som gäller (det är vad man enligt lag måste vara överens om ). Nu har vi en massa problem med tvetydigheter.

Ja det måste ju vara det absolut lättaste.
Kan för mitt liv inte begripa att inte det är standard.
Allt annat är fullständigt ologiskt. (tänk på nybörjarna)

Henrik Johansson[15131 skrev ...
]Och nej...det är inga problem med bridgemate heller, de går att programmera så att man matar in antal stick .

Ja vi gör precis så, vi skriver in de stick vi tagit i Bridgemate i vår klubb. Det fungerar alldeles utmärkt och alla är helnöjda.
Det kan inte bli enklare än att räkna de stick man tagit.

Tom alla nybörjare kan enkelt fatta det. Det andra sättet behöver ett par kusrsomgångar och ändå är det svårförståeligt.

Henrik Johansson[15131 skrev ...
]Tyvärr var det ingen som lyssnade på mig då heller....

Verkligen synd.
Garanterat en bunt gamla uvar som sa "vi har alltid skrivit +2 och det har fungerat bra".
Istället för att tänka före (inte efter).

Skulle vara kul att veta hur de bestämmande tänkte där. Om de bara hade "otur" eller? Fast tänka verkar vara ett överskattat nöje.
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Wed 10 October 2012, 12:52

inlägg: 408
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Tänk vad mycket lättare det hade varit om vi hade valt att skriva antalet vunna stick istället (1-13). Då hade det aldrig blivit några problem eftersom det är antalet vunna stick som gäller (det är vad man enligt lag måste vara överens om ). Nu har vi en massa problem med tvetydigheter.

Och nej...det är inga problem med bridgemate heller, de går att programmera så att man matar in antal stick .

Tyvärr var det ingen som lyssnade på mig då heller....

Klart det hade hjälpt i fall A (1+2=110), men knappast i fall B (1 NT +2 =140).
Det finns §98 A

A. De tävlandes protokollföring
När en bricka färdigspelats, räknar Nord ut resultatet och noterar detta i det härför avsedda protokollet. Följande uppgifter skall noteras.

a) Brickans nummer samt parens nummer och väderstreck (i individuell tävling, för var och en av spelarna).

b) Slutbudet, inklusive eventuell dubbling eller redubbling.

c) Spelförare (Nord, Syd, Öst eller Väst).

d) Uppnådd poäng samt vilken sida som vunnit poängen.

e) Varje annan uppgift som krävs enligt protokollet.

Öst eller Väst kontrollerar Nords uträkning för att försäkra sig om att protokollföringen är riktig. I och med att protokollet eller Öst-Väst lämnar bordet, anses protokollet godkänt. Se även lag 8B.


men det står ingenting om hur man ska gå tillväga om uppgifterna strider mot varandra.
Värt att notera är dock att antal vunna stick står inte explicit i uppräckningen utan ingår under punkt e), däremot uppnådd poäng är nämnd explicit under d). Detta kan kanske stödja de som anser att det är den nedskrivna uppgiften om uppnådd poäng som ska räknas. Detta skulle också läsa fall A men inte fall B då uppgift om slutbudet också med på listan under punkt b.
Livet för TL har blivit mycket enklare med införande av Bridgemate.


Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Wed 10 October 2012, 12:53
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Jag har för mig att man gick efter vad som var kutym ute i Europa.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 10 October 2012, 13:04
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Enligt 79A skall man vara överens om antalet vunna stick innan man stoppar ner korten i brickan, därför vore det mest logiska att det även är det antalet man noterar i protokollet. 1NT 9 140 hade då automatiskt blivit 150.
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Wed 10 October 2012, 13:05
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Ja, man får gå efter punkt d) om inget annat kan verifieras.
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Wed 10 October 2012, 14:04
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Tänk vad mycket lättare det hade varit om vi hade valt att skriva antalet vunna stick istället (1-13). Då hade det aldrig blivit några problem eftersom det är antalet vunna stick som gäller (det är vad man enligt lag måste vara överens om ). Nu har vi en massa problem med tvetydigheter.

Och nej...det är inga problem med bridgemate heller, de går att programmera så att man matar in antal stick .


Det skulle ju också lösa problemen där man tar 9 stick och matar in +1 för man trodde att det spelades 2 spader, men det spelades 3 spader.
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Wed 10 October 2012, 14:51
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Min erfarenhet är att det oftare är kontrakt och antal stick som är korrekt snarare än poäng.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Wed 10 October 2012, 18:05
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Kontrakt och antal stick borde väl räcka? Något ska väl Bridgemate göra. Vi stackars spelare kan väl knappast förväntas vara kapabla att räkna längre än till 13. Svårare räknesätt som "gånger" överlåter vi säkrast till maskinerna.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Wed 10 October 2012, 18:49
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Precis vad jag och Henrik förespråkar.
Idag är rekommendationen att man ska skriva = om man tagit 9 stick i 3sp. Likväl ska man skriva +1 i samma kontrakt om man tagit 10 stick.

Varför inte bara skriva in det antal stick som spelföraren vunnit i kontraktet.
Oavsett om det är 3 eller 6 sp eller vilket kontrakt som helst.

Men rekommendationen är att man krånglar till det med + = och -
Varför man gör det är obegripligt dock. Hur tänkte man där?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80