Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Sydöstra Sveriges BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Storserien

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Bernt Sigvardsson [628]
Thu 04 October 2012, 12:29
Registrerad medlem #628
inlägg: 9
Bengt Bilje[11187 skrev ...
]
Apropå årsmötet. Det är något grundläggande fel när inte de flesta klubbarna är representerade. Även om jag hade varit närvarande på årsmötet hade jag inte haft rösträtt som enkel medlem och inte som representant för någon klubb Dessutom är det för sent att på årsmötet ändra grupper. Där sker bara lottningen. Jag undrar:Var hela styrelsen närvarande? I så fall, vilka beviljade ev. ansvarsfrihet för det gångna året.


Tillbaka till toppen
Bernt Sigvardsson [628]
Thu 04 October 2012, 12:34
Registrerad medlem #628
inlägg: 9
Hej igen.
Det ändrades inga grupper på årsmötet. TK bestämde fyra regioner, antalet lag i dessa och 16 lag i Storserien i fredags.
Lottningen genomfördes som tidigare anonserats på årsmötet.
/Bernt

Tillbaka till toppen
Bernt Sigvardsson [628]
Thu 04 October 2012, 12:41
Registrerad medlem #628
inlägg: 9
Matti Johansson[938 skrev ...
]
Jag hade frågan uppe att vi i Karlskrona mycket väl kan spela i södra Kalmar, men fick inget gehör KOM TILL ÅRSMÖTET nästa gång och påverka, i år var vi 7 st,Hälsningar Matti[
url][/]


Tillbaka till toppen
Bernt Sigvardsson [628]
Thu 04 October 2012, 12:47
Registrerad medlem #628
inlägg: 9
Hej Matti
Att flytta över ett lag till Kalmar hade get udda antal lag i två regioner. Dessutom kan inte grupperna göras om vid lottningstillfället. Tala om tänkbar grupptillhörighet när du skickar in din anmälan.

mvh
Bernt
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Thu 04 October 2012, 13:31
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Bernt Sigvardsson[628 skrev ...
]Då visste ingen hur antalet startande lag i DM skulle bli eller fördelas.
Man behöver väl knappast var någon Einstein för att räkna ut att antalet lag sannolikt skulle minska. Det räcker t.ex att läsa detta forum. I december förra året skrev jag:

"Antalet deltagande lag minskar. ...

Att spela fem matcher för att eliminera tre, av åtta, lag känns inte som ett bra upplägg, och man kan lugnt anta att inom något år så kommer grupperna att vara än mindre.

Slutsats: grundserien, i sin nuvarande form, har spelat ut sin roll.

Om vi skall ha kvar grundserierna så måste färre lag klara kvalgränsen till storserien ..."

/B

Tillbaka till toppen
Bengt Bilje [11187]
Fri 05 October 2012, 11:08
Registrerad medlem #11187
inlägg: 72
Tack ,Bernt, för förklaringen till serieindelning.
Jag är däremot inte riktigt säker på att mitt minne är så dåligt, visst är det dåligt men dock.
Det är mer än 15 år sedan jag deltog i SM/DM -lag och gör det ej heller nu. Jag är bara kontaktman för ett Karlshamnslag eftersom jag har tid och viss rutin på lagledning.

Tillbaka till toppen
Bengt Bilje [11187]
Sat 06 October 2012, 08:46
Registrerad medlem #11187
inlägg: 72
Kommentar till Björn Ohlsson.
Ingen vet varför du skulle vilja ta del av lottningen. Men du skall alltid ha möjligheten att kontrollera att lottningen går rätt ill.
I hedenhös sköttes lottningen när det passade TL och då fanns ingen chans till kontroll.Kanske inte så viktigt -men det kan finnas många skäl till att lottningen sker öppet. T.ex. hemmamatcher, vilka lag man får möta o.s.v.
Tillbaka till toppen
Björn Dellenmark [6084]
Tue 09 October 2012, 14:28
Registrerad medlem #6084
inlägg: 10
Av vilken anledning har man ökat antal matcher i storserien från 8 till 12 ? Förmodar att man möter 3 lag från var grupp?


Björn D
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Tue 09 October 2012, 14:45
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Björn Dellenmark[6084 skrev ...
]Av vilken anledning har man ökat antal matcher i storserien från 8 till 12 ?
Framförallt har man ökat antalet brickor från 64 till 72. Hur ser spelschemat ut? Hur många lag kommer att kunna spela utan att övernatt minst en natt på hotell? Hur ser kostnadskalkylen ut, och då menar jag inte förbundets kostnader?

Björn Dellenmark[6084 skrev ...
]Förmodar att man möter 3 lag från var grupp?
Inte om man kommer från Kalmar (norra o södra), där finns det nämligen bara två andra lag att spela mot. Undrar om inte fler lag från Kalmar hade ställt upp om de vetat att storserien skall spelas just där.

/B

Tillbaka till toppen
Björn Davidsson [19252]
Thu 18 October 2012, 12:01
Registrerad medlem #19252
inlägg: 1
Bernt Sigvardsson[628 skrev ...
]
Hej Bengt
Din minnesblid av "förr" är inte riktigt korrekt.
Senast ett(aldirg flera) Blekingelag tvingades spela i Kronoberg var för ett par år sedan då Pia Olofssons Karlshamnslag efter protester kunde övertalas att spela i Kronoberg eftersom det var udda antal lag i båda regionerna. Ett villkor var att hon skulle få möta Kronobergslagen i Ryd.
De är många år sedam två Blekingelag spelade i Kalmargruppen, då fanns Torsås BK och matcherna kunde spelas där.
För ett par år sedan spelade ett ÖBBA-lag i Kalmar, också av den anledningen att det var udda antal lag i båda regionerna. Matchen mot Borgholm kunde spelas först efter otaliga påtryckningar.

När anmälningstiden gick ut var det knappt 20 lag anmälda. I torsdags var det 26 lag, udda i Kalmar och Kronoberg. Då var arbetshypotesen att låta Kalmar län bilda en region.
Efter stora ansträngningar och personliga övertalningar ordnades ett lag i var och en av de två regionerna på fredag fm. Då hade plötsligt ett Karlshamnslag efteranmält sig.
De kunde få vara med om Thomas ordnade ett kompleterande Sölvesborgs lag. Han anmälde ett med Klas Daimant som lagkapten. Det fanns med när lottningen gjordes i söndags.
Jag skickade bridegspalten till BLT om allsvenskan på eftermiddagen och tog med grundseriens första omgång, som en service till lagkaptenerna.
På måndagen ringde Thomas mig och ändrade Diamant till Blije.
Jag ringde redaktionen och bad dem ändra namn i manuset.
Belkagar att det ändå blev fel.
mvh
Bernt






Vill bara påpeka att det året som Pia Olofssons Karlshamnslag spelade i Kronoberg, spelade även mitt lag från Ronneby där. Så nog har det varit fler än ett.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80