Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Karlshamns BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Budgivning bricka 22 120425

Författare Post
Ulla Jeppsson [88584]
Sun 29 April 2012, 10:40
Registrerad medlem #88584
inlägg: 1
Hur ska man bjuda och tänka på bricka 22 120425, med Modern Standard?
Vi började med 2 kl - 2 sp - 3 kl - 3 sp - sedan?

/Ulla Jeppsson
Tillbaka till toppen
Bengt Bilje [11187]
Sun 29 April 2012, 15:26
Registrerad medlem #11187
inlägg: 72
Jätteroligt att ni använder forumet till diskussion. Hoppas att fler gör det i fortsättningen.
Enligt min åsikt skall man vara försiktig med renons i partners färg, framförallt om han återbjuder den. Även om partner har EK i spader är frågan hur man skall komma in och hämta sticken. Kanske skall man spela spaderkontrakt om spader är bra nog.
Ett förslag är att man efter 3 Sp bjuder 5 Sp för att fråga efter spaderns kvalitet och då bör spaderhanden lägga av eftersom han inte har tilläggsvärden i Sp. P.g.a. snedsits går inte 5 Sp hem.
Men är man inte optimist eller spelar robberbridge där det viktigaste är inkomst bjuder man sina nästan 100% iga 3 NT.
En gammal devis: Bättre en liten välsignad bit än ett stort förbannat stycke.
Men som jag ofta sagt: Bridgen skall präglas av (sund) optimism
Det är bara att välja.

Tillbaka till toppen
Dan Johansson [11809]
Mon 30 April 2012, 21:52
Registrerad medlem #11809
inlägg: 37
Hej Ulla
Jag fortsätter med 4 kl som sätter färgen som trymf och ber samtidigt partnern att kontrollbjuda och får då 4 ru. Sen kommer jag att vara i samma kontrakt som du. Ser inget fel i att vara där. Byt kl 5 till kl 10 så är du hemma och det kan i alla fall inte jag ta reda på om prd har .

Sen ligger det mkt i vad Bengt säger "sund optimism" är bra.
En annan devis är att 5 i lågfärg skall man aldrig spela i partävling. Stanna i 3 nt eller bjud 6 i lågfärg.

Dan
Tillbaka till toppen
Bengt Bilje [11187]
Tue 01 May 2012, 12:42
Registrerad medlem #11187
inlägg: 72
Hej.
Dan ser inget fel i att vara i en slam som inte går hem. Det gör egentligen inte jag heller - det är roligare att bjuda en slam för mycket än missa en för mycket.
Men om man bara tänker på tävlingsresultatet är det i detta speciella fall mest lönsamma i längden att bjuda 3 NT. Då hamnar man troligen på medel + -.
Om svarshanden har mycket bra kort med topphonnörer kommer han säkert att fortsätta mot slam. Han har ju inte begränsat sin hand. Låt svarshanden ta slaminitiativet. Sh vet att Öh vet om 6:an i spader och ändå inte prefererar.
Nu har jag (och i viss mån Dan) rört till detta ordentligt.
Njut av vårsolen.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80