Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Svar efter öppning

Författare Post
Jan Ottosson [13368]
Sun 15 April 2012, 19:03
Registrerad medlem #13368
inlägg: 203
Om man spelar MS eller något annat naturligt system (möjligen bästa låg eller förnekande av 5 korts hög) Om nu partnern öppnar med 1 Kl eller 1 Ru som i MS lovar 4 korts och motståndarna kliver in med 1 Hj, varför ska då budet 1 Sp visa 5-korts. nästan alla jag talat vill att 1 Sp visar 5 korts och att UD visar 4 korts Sp. Vad jag inte förstår är att jag kan ha en massa andra typer av händer där jag vill avge en negativ Dub med kanske 3 korts sp. Det enda jag egentligen är intresserad varför 1 sp mäste lova 5 korts efyer inkliv. Hade motståndarna passat så bjuds ju 1 sp på 4 korts om inget annat bud är aktuellt
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sun 15 April 2012, 19:50
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Finns ingen anledning att visa en 3 korts spader, partnern kan inte ha 5 (65 men den fördelningen är inte trolig och dessutom bjuder partnern själv spader då).

Att låta dubbelt visa anpassning i objudna färgerna och 4 spader, 1Sp 5 gör att det blir lättare för oss att hitta anpassning i den värdefulla spaderfärgen.
Tillbaka till toppen
Jan Ottosson [13368]
Sun 15 April 2012, 20:46
Registrerad medlem #13368
inlägg: 203
Det enda jag frågar om är varför skulle 1 sp efter inkliv visa 5:a ,efter pass hos motståndarna kan det ju mycket väl vara 4-korts. Och att Dbl visar 4-korts Sp bara för att motståndarna kliver in ????? Jag ger fulkomligt fan i inklivet varför inte bjuda som man gör utan inklivet. Normalt ger ju det upplysningar till oss själva med inlivet.
Tillbaka till toppen
Arne Jordestedt [4809]
Mon 16 April 2012, 06:29
Registrerad medlem #4809
inlägg: 159
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
Det enda jag frågar om är varför skulle 1 sp efter inkliv visa 5:a ,efter pass hos motståndarna kan det ju mycket väl vara 4-korts. Och att Dbl visar 4-korts Sp bara för att motståndarna kliver in ????? Jag ger fulkomligt fan i inklivet varför inte bjuda som man gör utan inklivet. Normalt ger ju det upplysningar till oss själva med inlivet.

1) Du får ju bjuda hur du vill, både bra o dåliga trix.
2) En viktig tilläggsinformation du kan ge öppningshanden när fi bjuder 1 är just det om är på 4/balans eller 5+, mindre risk för att bli bortspärrad av handen bakom med högt -bud. Man väljer att (om du vill) utnyttja -inklivet till detta istället för negativ dbl (eller transfer mm) som visar eller objudna.
3) Bridge är kul!
4) Även om du ger f-n i det så får du spela som du vill.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Mon 16 April 2012, 07:22
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
Det enda jag frågar om är varför skulle 1 sp efter inkliv visa 5:a ,efter pass hos motståndarna kan det ju mycket väl vara 4-korts. Och att Dbl visar 4-korts Sp bara för att motståndarna kliver in ????? Jag ger fulkomligt fan i inklivet varför inte bjuda som man gör utan inklivet. Normalt ger ju det upplysningar till oss själva med inlivet.


Man kan givetvis spela hur man vill, men rent generellt brukar det vara bra att utnyttja fiendens inblandning till något konstruktivt istället för att stoppa huvudet i sanden. Tack vara att motståndarna har klivit in har du möjlighet att använda ett extrabud för att få mer precision i din egen budgivning, vill du inte göra det är det ditt val.


Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Mon 16 April 2012, 09:04
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]varför inte bjuda som man gör utan inklivet


För att den egna sidan ges chansen att på ett bättre sätt visa sina händer. Informationen till partner om att du har 4 eller 5-korts spader är mycket "värdefullare" för denne än för motståndarna.




Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Mon 16 April 2012, 10:54
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Med vissa partners bjuder jag 1 sp efter inklivet 1 hj som visar 5 sp och dbl kan vara 4sp. Dbl kan också vara en 3-korts sp och 44 i lå.
Mao så är det ofta att vi avger neg dbl med endast 3-korts spader.

Fö så spelar Rögle elitseriehockey till hösten och möter bla HV71. Men också ett stort grattis till Karlskrona som skall möta Djurgården, Leksand och andra ängalag i allsvenskan.
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 16 April 2012, 11:26
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Leif Malvefors[24241 skrev ...
]
... kan också vara en 3-korts sp och 44 i lå.
Mao så är det ofta att vi avger neg dbl med endast 3-korts spader.

Den handen är ju inget problem i och med att man kan höja sin partner ett (eller) två snäpp. Därmed behöver man inte dubbla med den handen. Den enda hand som man eventuellt får problem med är 5332 med fem kort i andra lågfärgen och inget håll. Att låta dubbelt visa exakt den fördelningen verkar enligt mig lite sjukt när man istället kan skilja på fyra eller fler spader. (Observera att detta gäller 4444 och 5533, med 5542 blir det ett helt annat läge i och med att lågfärgslängderna har större varians)


» länk
Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Mon 16 April 2012, 14:27
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Jag håller i stor utsträckning med herr Grönkvist i dessa specifika fall.

Rent generellt tror jag att det andra budskapet du fått i den här tråden är ännu värdefullare:
Fundera på vad som är mest värdefullt för din partner att veta och om det finns händer som kanske inte är så viktiga att visa, försök sedan att ha överenskommelser med din partner som tar hänsyn till dessa saker.

I just de här specifika fallen
1. 1K-(1H)-?
2. 1R-(1H)-?

så är det uppenbart att du på 2 ligger minst lika bra till som du gjorde innan.
Dels kan du låtsas som att det regnar och dubbla om du tänkt bjuda 1H, bjuda 1S om du tänkt göra det, etc etc.
Emellertid kanske du inte känner att det är så bra eller viktigt att visa en hjärterfärg och lite kort nu när högern troligen har 5+ eller åtminstone 4 bra hjärter. Du kanske bjuder 1N istället eller buskpassar i hopp om att partner har till en balanseringsdubbling (som du kan passa på med fett i hjärter). Då inser du att budet X plötsligt är ledigt.
Man kan tänka sig flera olika varianter:
A. distinktionen mellan 4korts och 5+korts spader
B. att X visar klöver och lite kort, men inte så det stämmer med ett direkt 2K bud, 1S visar 4+spader
C. att X visar 4+spader och 1S visar klöver och lite kort, men inte så det passar för ett direkt 2K
D. överföringar
etc


Välj något som gör att ni tycker att ni kommer bra till!
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80