Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lerums BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vår resa till Berlin

Författare Post
Göran Holmberg [41160]
Mon 02 April 2012, 09:04
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Berlin ist eine Reise wert!

Det är titeln på en gammal hyllningsvisa till Berlin som jag lärde mig på 60-talet. Att detta fortfarande är sant fick jag erfara under den gångna helgen.

Lerums Bridgeklubb anordnade då en bridgeresa till just Berlin. Draglokomotiven som gjorde resan möjlig heter Jan-Olof Vennerfors, Barbro Törnered, Ronny Terbrant och Britt-Marie Wahlgren.

Torsdagen den 29 mars 07:15 rullade Rolfs Flyg&Buss ut från Lerums stationsområde med 45 förväntansfulla resenärer. Dessförinnan hade några morgonpigga klubbmedlemmar varit nere i klubblokalen och hämtat spelbord, budlådor och IT-utrustning.

Bussresan gick via Helsingborg-Helsingör och Gedser-Rostock. Vår chaufför, Tomas, visade sig vara en mycket kunnig och generös person. Det blev aldrig mer än ca 2 timmars körning mellan fika- och kissepauserna. Tomas berättade gärna om vad vi såg under färden. Han berättade sådant som man normalt inte visste om olika platser. Detta upplägg gjorde att den drygt 60 mil långa bussfärden kändes som en kortare utflykt.

Någons mellan Hallandsåsen (där vi intog brunch) och Helsingborg firade vi vår ordförande Britt-Marie på hennes födelsedag. Det blev lite bubbelvatten och sång för att hylla jubilaren.

Efter Rostock (lunch/middag på färjan) delade chaufför Tomas ut ett frågesportsformulär på temat djurriket. Det var fyndiga frågor som skickade iväg oss in i djupa tankebryderier. Jag kan nämna ett av nyckelorden, ”utslagen”. Det är då en ko!

20:00 anlände vi till hotell Relexa i Berlin. Några raska eldsjälar bar in bord och annan materiel i det konferensrum som vi hade hyrt på hotellet. Själv trodde jag att jag skulle hinna upp med väskan innan jag hjälpte till att bära, men det var redan klart när jag kom ner igen.

Hotellet har ett fint gym som jag använde på morgnarna före frukosten. Man måste få igång kroppen om man ska orka sitta och spela 26 brickor.
Klockan 9 bar det iväg med bussen på nästan 4 timmar sightseeing i Berlin. Vår guide, Jürgen, var medryckande och kunnig. Han förmedlade geografi, kultur och historia på ett sätt som fängslade alla oss i bussen. Tomas manövrerade den stora bussen genom gränder och förbi byggplatser. Imponerande!

Efter lunch på hotellet slog vi oss ner vid spelborden och spelade 13 ronder á 2 brickor. Ronny, vår TL och dessutom IT-expert hade lagt ner mycket tid på att testa och rigga systemet hemma i klubblokalen. Han hoppade nu runt som en uppvärmd guttaperkaboll mellan bord A1 och receptionen för att fixa guidekort och allt annat som ingår i TL-jobbet. Efter tävlingen kopplade han upp sig och skickade filer med resultatet till vår hemsida, till GBF och till förbundet.

Vår chaufför Tomas erbjöd sig att ledsaga de som så önskade runt till olika sevärdheter i centrala Berlin! Några av oss traskade ut på eget bevåg och tittade på olika kända platser i närheten av hotellet.

Efter frukost och ”egen tid” började vår andra speldag 09:30. Jag är oerhört tacksam för att Ronny tog TL-rollen denna dag när jag var uppsatt som TL. Det var krångel med utskrift. Vi var jämna bord så TL hade det mycket svettigt. Hans partner Göran satt i stoiskt lugn medan Ronny studsade mellan spellokal och reception. Jag blev oerhört glad när det visade sig att dessa båda herrar vann dag 2! Starkt jobbat på bortaplan med krånglande utrustning och stress.
Jag tog på mig en TL-biroll, att se till att det var skapligt tyst i lokalen. Varje gång som kacklet översteg nivån på Avestaforsens brus så röt jag till. Det blev mycket rytande eftersom stämningen var uppsluppen.

Efter lunch erbjöd sig åter chaufför Tomas att guida de som så önskade till bl.a. KaDeWe på Ku-dam.
Några av oss andra bildade egna små grupper och traskade iväg till bl.a. Brandenburger Tor där vi överraskades av hagelstorm!

På kvällen var det gemensam middag på hotellet. Stämningen var på topp. Allsång, tal och otaliga roliga historier! Jag vill speciellt nämna Åke som framförde ett spontant tal späckat med underfundigheter.

På söndagen var det så dags för hemfärd. Eldsjälar packade in bridgeutrustningen i bussens bagagerum. 08:00 rullade vi iväg mot Sverige. Hemresan blev lika behaglig och trevlig som nerresan. Nu hade vi åter en jubilar i bussen. Det var Ing-Britt Lansenfeldt som firades med sång och hurrarop.

Innan vi embarkerade färjan i Rostock så angjorde vi Border Shop. Där inhandlades drycker och godis till oemotståndliga priser.

Väl på skandinavisk mark (Danmark) så förrättades prisutdelning från de två tävlingsdagarna. Därefter var det dags för ny skriftlig frågesport. Jan-Olof hade satt samman 13 kluriga frågor på temat ”vad minns ni av resan?”. För egen del kan jag konstatera att det fanns minnesluckor! Det kändes lite som att försöka komma ihåg om klöver 9 hade gått eller om den var kvar.

21:28 rullade vi in vid Lerums station. Britt-Maries dotter och svärson stod och väntade med släpkärra för att köra material till klubblokalen!

Jag tror att alla som var med på den här resan skriver under på ett stort tack till alla som gjorde den möjlig och dessutom så lyckad!


Tillbaka till toppen
Britt-Marie Wahlgren [25905]
Mon 02 April 2012, 12:49
Registrerad medlem #25905
inlägg: 42
Tack Göran för ett trevligt och med verkligheten överensstämmande reportage från vår resa. Möjligen var det väl Göran Larsson som gjort den fyndiga "djurfrågetävingen". Men jag kan ha uppfattat det fel.

Nästa vår blir det möjligen/troligen Stettin i Polen. Då blir Aleksandra, som är född där, gauide på vår rundtur.

Britt-Marie
Tillbaka till toppen
Jan Malmström [2785]
Wed 04 April 2012, 14:01
Registrerad medlem #2785
inlägg: 139
Ni verkar ha haft det trevligt i Berlin.
Hans har lagt upp en reseberättelse på vår hemsida.
Ha en trevlig Påsk
Janne
BK Albrekts
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80