Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Urban Björklund [9496]
Tue 14 February 2012, 23:01
Registrerad medlem #9496
inlägg: 299
Många kloka ord. Bra skrivet!


//UB\\
Tillbaka till toppen
Nils Åhlén [1169]
Wed 15 February 2012, 07:07
Registrerad medlem #1169
inlägg: 41
Bra inlägg Martin. Håller med PO

Tillbaka till toppen
Johan Pettersson [3411]
Wed 15 February 2012, 07:53
Registrerad medlem #3411
inlägg: 261
Min uppfattning är att det är ganska bortkastat att anordna en partävling för att ta reda på vem som är bäst på Kristi Himmelfärdsdagen, när frågan är vilka som bäst representerar oss i en lång internationell lagtävling. Nej, fram för en enväldig UK-bas, som bedömer vilka som har största chans att lyckas.

Nej detta skrev inte Tok-Johan, det är taget ur ”Bridge i Bagaget” Eric Jannersten 1982.

Vidare:

Hört på bussen Aten-Korint: Sven-Erik Berglund frågade dåvarande UK-basen Gunnar Anulf: ”Hur kan du vara så vansinnig att du tar ut mig och Sture?” En skön själs bekännelse. Men så var detta EM föregånget av en uttagningstävling, varmed Gunnars urval var begränsat..

Och lite längre ner:

Det gamla gardet håller visserligen på att dö undan, men det är fantastiskt att en del lyckas hålla sig på topp i 30-40 år. Rutin borde få betyda något även vid uttagningar. En del må tycka att våra ”morötter” är ena riktiga sopprötter, men det skulle inte förvåna mig om de fortfarande är going strong – internationellt sett – framåt sekelskiftet.

Med vänlig hälsning

Tok-Johan (2NT=9-12 HP)

Tillbaka till toppen
Niklas Warne [15344]
Wed 15 February 2012, 08:22
Registrerad medlem #15344
inlägg: 49
Carina Westlin[12540 skrev ...
]
Lägger in ett svar från Martin De Kniff som ej kan gå in och svara själv.

Niklas Warne[15344 skrev ...
]

Hej Peter,

Tyvärr är en diskussion som från början kunde varit intressant totalt på väg att spåra ur.

Det är en imponerande rad ni har presterat de senaste 15 åren eller så. Jag gick tillbaka och kollade vilka som vunnit titlarna under denna tid och där fanns Italien och USA (förstås), men även Israel, Holland, Norge, Frankrike och Polen. När Sverige är med och hugger så ofta, vad är det som fattas för att vi ska nå hela vägen? Om vi nu undantar Italien & USA som ju står i en viss särklass när det gäller antalet titlar, vad har de andra lagen gjort som vi kan ta efter?

Efter tävlingen

- Vad gör vi för analys av varför det gick som det gick och vad vi kan förbättra till nästa mästerskap?


Individuellt har alla spelare styrkor och svagheter. Dessa kan analyseras fram mer noggrant genom statistik. Än mer intressant är Parets styrkor, svagheter och tendenser. Även UK och Coach bör ingå i bedömningen. Fredrik Nyström och Björn Fallenius är det två spelare (baserat på min egen erfarenhet) som har minst volatilitet i sitt spel. De presterar också klart bäst under press. Peter Fredin har en väldigt, väldigt hög högsta nivå, men vill ibland vinna “för mycket”. Saknaden av fullt förtroende för sina lagkamrater, framkallar i avgörande lägen nerver och tappat fokus. Det är utan tivel så, att med den talang som toppen av Svensk Bridge besitter, så
ska Vi vinna EM och VM titlar.
/ Martin De Knijff





Tack, Martin!

Det här var bland det bästa jag läst på anslagstavlan på bra länge. Tänk så enkelt det borde kunna vara att diskutera hur landslaget kan bli ÄNNU bättre utan att det blir pajkastning från båda håll.

Mvh
Niklas



Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Wed 15 February 2012, 08:34
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Klarsynt och rakt Martin !!

Det enda som krävs är resurser och
engagemang.

Skall det vara så svårt att få fram detta ?
Svårt att få proffsinställning och ställa mer krav på UK/Kapten
när detta är ett hedersuppdrag.

Problemet (?) är inte UK/JK utan förbundets.


Tillbaka till toppen
Adam Kovasznay [50874]
Wed 15 February 2012, 10:40
Registrerad medlem #50874
inlägg: 7
Tack Martin!
Äntligen en profesionell analys. Jag tycker också att du borde ta över som kapten!
mvh
Adam
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Wed 15 February 2012, 12:42
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Härligt inlägg Martin Hoppas du ges chansen göra något. Jag har ett antal reflektioner om detaljerna men dom lämnas endast mot rimlig ersättning, kommer inte hålla andan i väntan på den!
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Wed 15 February 2012, 14:54
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Ang svårigheten att ordna långa tuffa matcher i cupform.
Dylika pågår ju regelbundet i de amerikanska Nationals. Bara i någon mån i finalen i vissa europeiska Festivaler.

Hur är det, är det svårt att hitta sponsorer i USA?
Jill Mellström gör det mycket förtjänstfullt för att hjälpa duktiga svenska juniorer till Nationals så de får erfarenhet av hetluften.
KAN man göra något liknande men för vuxna spelare, dem som aspirerar på eventuella landslagsplatser. Eventuellt också skiktet under för att fylla på så man har mera att erbjuda...

Vi har ju några få som ofta brukar delta i cirkusen. Jag tänker om fler ville och rent tidsmässigt kunde åka över, och få den här ack så viktiga träningen i långa cupmatcher mot tufft motstånd. OM de hade garanterade sponsorer så de slapp iaf med egna utlägg och kanske rent av fick in något...
En av mina unga BBO bridgevänner från Italien berättar att hon brukar åka över och spela med en dam ett par gånger per år, som gärna vill åt guldpoängen. Den ena får guldpoängen, den andra får tillräckligt för att klara resten av skolterminen, och bägge är nöjda.

Kanske paketerbjudande åt hugade spekulanter? Amerikaner eller andra.
Ett färdigt lag;
Två duktiga ankarparpar, samt om så önskas en spelande coach åt sponsorn. Sponsorns partner inte nödvändigtvis en landslagskandidad, men väl någon som är duktig på att spela med ojämna, ja svagare partners och duktig på instruera på god engelska.
Allihopa trevliga och nyfikna.

Kan det tänkas funka?
ÄR det något önskvärt?



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Wed 15 February 2012, 15:22
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Qviberg har massor med pengar och brinner för bridgen. Han skulle funka kanon som ytterst ansvarig och tillika sponsor: Han om någon har väl kunskap om att bygga upp rationella och vinstgivande organisationer?!?
Tillbaka till toppen
Anders Bondensson [10244]
Thu 16 February 2012, 09:33
Registrerad medlem #10244
inlägg: 76
PG Eliasson[2827 skrev ...
]
Det enda som krävs är resurser och
engagemang.

Ja, det är bara den lilla...

Det bästa vore förstås om en kompentent ledare med habila bridgekunskaper kliver fram och säger sig vara beredd att på heltid arbeta gratis under några år. I väntan på denna frälsare kommer det nog att krävas att förbundet skjuter till resurser, dvs. avlönar de individer som ska arbeta med landslaget, om man vill ha ett uthålligt proffsigt engagemang.

En heltidsanställd kapten kanske kostar 600 000 kr om året. Eftersom P G har helt rätt i att detta är ett prioriteringsproblem, snarare än ett idéproblem, förslår jag att deltagarna i denna tråd tittar på budgeten för 11/12 som ni hittar här

» länk

och berättar vilka 600 000 kr som ska plockas bort hur budgeten och istället gå till en avlönad kapten.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80