Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

EM Lag 2012

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Ulf Nilsson [2781]
Mon 23 January 2012, 09:07
Registrerad medlem #2781
inlägg: 206
Det verkar mer eller mindre klart att EM går på Irland och startar 12:e juni.

» länk

Det är ca 5 mån dit. Hur går det med utnämning av ny kapten? Hur kan uttagningen tänkas gå till? Vad händer?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Ekman [18318]
Mon 23 January 2012, 15:13
Registrerad medlem #18318
inlägg: 193
Kan bekräfta att allt är påskrivet o klart för Irland att köra EM sedan sista bitarna föll på plats på Fredag kväll.

Någon sa lite skämtsamt att en loggan för EM blir med texten:
European Championship 2012 - Ireland bails out Greece
Tillbaka till toppen
Ulf Nilsson [2781]
Tue 24 January 2012, 12:02
Registrerad medlem #2781
inlägg: 206
Efter ett dygn utan svar om landslagets framtid kan man fundera på om det överhuvud taget sker något arbete för att tillsätta UK-posten. Eller huruvida man ens planerar att försöka skicka några lag till årets mästerskap (EM och OS)?

Kanske frånvaron av svar beror på att ingen från styrelsen läser den egna hemsidan? Eller är detta frågeställningar som inte är värda att svara på?

Kan Jan Kamras eller PO Sundelin berätta något??
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Karlsson [8958]
Tue 24 January 2012, 13:09
Registrerad medlem #8958
inlägg: 115
Skulle misstänka att UK ligger lite efter. Att svara på dina frågor Ulf är nog inte en av de roligare uppgifter man kan ställas inför. Väntar med spänning på ett svar från någon ansvarig. Det är rätt egendomligt hur tyst det varit, om allt.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Tue 24 January 2012, 13:59
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Det som eventuellt görs nu för att ta fram nya kaptener borde gjorts före VM, i alla fall i öppen klass. Var det en överraskning att JK inte kunde sitta på två stolar? Vem vill bli kapten utan möjlighet att kunna påverka något?
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 24 January 2012, 19:52
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Nej Ulf, varför skulle jag veta något?

Efter VM i Veldhoven visades stort intresse och nyfikenhet här på Anslagstavlan för det svenska landslaget och dess insatser, förväntningar och annat.
Flera inskickade frågor, kanske alla? besvarades efter att ha sorterats. Det var då det.

Jag är som Ulf Nilsson nyfiken på framtidsplanerna för våra landslag.
Det ska spelas EM i öppen klass, damklass och veteranklass i juni utanför Dublin. Det är om ungefär 4 1/2 månad. 2 månader därpå är det meningen att IMSA (mind sports) ska arrangera sin tävling som har ersatt olympiaden för bridgen. Den går av stapeln på ännu opublicerad ort. (Enligt WBFs hemsida gäller det lag i öppen klass, damklass, lag, par och individuellt i ungdomsklass, och mixed transnational. Ett antal landslag igen...
På IMSAs egen hemsida fanns inga detaljer när jag senast kollade).
Där står: "August 2012. Work on this is in progress" Rykten talar om Macao, men ingen verkar veta säkert. Den sidan hade för övrigt Duplicate Poker som en nytillkommen gren fram till för några veckor sedan, men den verkar ha tagits bort.

Juniorerna har JNMpar (i påsk), EM för par i Danmark (i början av juli) och VM för lag i Kina 24/7-4/8 (där Sverige har en plats i den yngre klassen).

Förberedelser, kända.
Veteranerna har en OBStävling 11-12 februari. Man kan undra hur en enda helg ska kunna ge kapten Gullberg tillräckligt underlag för att ta ut rätt lag till de två mästerskapen (fast IMSA inte har med veteraner). Lite extra omsorg kan man ju hoppas på efter det mindre framgångsrika senaste EM. Följer Tommy månne de få kandidater som övar sig på BBO?

Juniorerna spelar samma helg – och har då också kandidatträning. Dom övningsspelar regelbundet i matcher på nätet mot de några veterankandidater som visat intresse, samt mot några öppna landslag och kandidater från ett par andra länder.
Det ansågs tyvärr olämpligt att de unga och gamla skulle mötas vid borden i OBS.
Satsande juniorer kommer också att utöver NMpar, EMpar och VMlag delta i
-den holländska White House i mars,
-en stor turnering i Finland kring midsommar,
-den danska bridgeveckan omedelbart efter EMpar.

Damerna? Någon uttagningstävling eller OBS eller annat har jag inte sett annonseras. Roger Wiklund kanske vet?

Och hur är det då med öppen klass?
Med tanke på att två av förra årets tre ”aktuella” par (eller tre och ett halvt som Jan Kamras beskrev kandidatsituationen inför VM) har delat på sig kanske någon form av kvalifikation eller OBS kunde tänkas.
Som skäl för den totala tystnaden kan man förstås tänka sig att ingen ny kapten utsetts ännu, men är det klart vem som har/får ansvaret för uttagningen. JK tänker kvarstå som UKchef. I annonsen om kapten talas om den nye kaptenen som den "som leder laget på plats".
Avser JK att själv, som Göran Persson, vara HSB i uttagningsfrågor.
Hur många "aktuella" par finns det?


Dags för gissningar.

Hemsidans senaste uppgifter om landslagstrupp och tävlingsrapporter visar att inget hänt sen mitten av 2010 när det gäller trupp och tävlingsresultat

» länk


Tillbaka till toppen
Tommy Gullberg [9047]
Tue 24 January 2012, 22:54
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
Visst är det svårt att efter en enda helg ta ut lag. Det visade sig till och med vara svårt att hitta ett lämpligt datum för denna enda OBS-tävling. Kanske därför att OBS-tävlingar inte var inlagda i spelprogrammet... En helg är bättre än ingen helg.

Jag följer då och då enstaka matcher på BBO. Jag har dessutom lärt mig (av dig!) hur man kan kolla på tidigare spelade matcher. Därtill har jag varit sparringpartner på BBO några gånger.

Jag hoppas att min allmänna kännedom om bridgeeliten ska hjälpa mig ta ut rätt lag.
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Wed 25 January 2012, 08:38
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Tommy Gullberg[9047 skrev ...
]
denna enda OBS-tävling.

Lycka till Tommy.
Kommer vi att kunna följa tävlingen på BBO eller löpande rapportering i spader?
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Wed 25 January 2012, 11:12
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Varför inte sända ett bord på bbo?
Tillbaka till toppen
Ulf Nilsson [2781]
Wed 25 January 2012, 15:49
Registrerad medlem #2781
inlägg: 206
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Nej Ulf, varför skulle jag veta något?


Du kunde ev vetat något då du varit inblandad vid tidigare tillfällen i "screening" av UK-kandidater.

Vad jag tycker är märkligt är att inte Jan, eller någon annan från styrelsen om Jan inte är tillgänglig, kan lämna ngn info om kapten/uttagning 2012. Vad är det som händer??

Ska t ex öppna laget 2012 ska tas ut av Jan K och man bara söker ngn som leder laget på plats? Det ser f ö ju knappast ut som det finns tid för OBS-tävlingar när man inte ens bett intresserade att anmäla det.

Tystnad leder bara till spekulationer...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80