Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Karlshamns BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Fler dubblingar

Författare Post
Gull-Inger Johansson [9877]
Sun 01 January 2012, 12:15
Registrerad medlem #9877
inlägg: 56
Ett annat läge än Bengts, är D efter följande budgivning:
ÖH 1 NT - FI 2kl - SH D, vilket i USA innebär "stolen bids"
Alltså betyder: detta skulle JAG (SH) ha bjudigt. På 2 kl borde då D betyda vanligt frågebud efter hf. (Källa Margot Bröms) Är det någon som vet mera om denna konvention?
...och Gott Nytt År alla vänner i klubben!
Gull-Inger
Tillbaka till toppen
Johnny Petersson [11931]
Mon 02 January 2012, 08:37
Registrerad medlem #11931
inlägg: 371
Själv spelar jag och föredrar D som UD i detta läge. Med Tadde spelar jag dubbelt som hö-fråga, D på t.ex. 2hj är överföring till spader osv..man bjuder alltså dubbelt om man skulle bjudit det bud som motståndarna bjöd. God Fortsättning alla
Tillbaka till toppen
Bengt Bilje [11187]
Tue 03 January 2012, 19:02
Registrerad medlem #11187
inlägg: 72
Hej Gull-Inger och välkommen till dubblingsdiskussionen. Jag hör numera till de som spelar lite och kan därför inte diskutera alla lägen och är nyfiken på vad som kan vara standard. T.ex. om du och jag spelar en kväll, inte vet vi vad dubbelt betyder i ditt problem.
Stolen bid finns beskrivet på Googles och där framförs synpunkten på om det är vettigt i dagens läge då inkliv på 1NT oftast visar annat än inklivsfärgen. Om inkliv 2 Ru visar 2 högfärger är det inte rimligt med att D skulle vara öf till Hj
Stolen bid användes förr du inkliven oftast var ärliga.
För övrigt önskar även jag alla vänner en GOD FORTSÄTTNING PÅ 2012. Och faktiskt önskas även alla ovänner det.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80