Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vanligt fel (1) vid bridgebordet.

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 29 December 2011, 19:43
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Det kommer fram vänliga människor till mig ibland och säger att de läser inlägg på forumet. Tack! Man behöver inte svara och vara aktiv men de som är det (skriver) ska ju veta att det uppskattas (liksom de som säger att det är trevligt).

Nytt ämne.
Spelförare spelar ut från fel hand (sin egen eller träkarlens). Vad händer? Oftast "hojtar" alla: fel! du är inne på handen/bordet.
Det behöver ni inte göra. Ta det lugnt.

Har spelföraren nämnt ett kort "på" bordet eller spelat från handen - är kortet spelat och kan inte återtas annat än om TL eller motspelarna så bestämmer. Båda motspelarna kan lugnt säga att "jag godkänner att du spelar från fel hand" eller "jag godkänner inte att du spelar från fel hand, du är inne på den andra".

Som motspelare kan (och ska) man överväga noga vad som är bäst för en själv (det är inte fel, det står tydligt skrivet i lagboken att det inte är fel att "utnyttja" liknande felaktigheter, snarare tvärtom).

Om motspelarna är oense, gäller åsikten hos den som är på tur att spela. Viktigt är att förstå och veta att varken spelföraren själv, eller träkarlen, kan återta ett spelat kort.

Jag kan referera till lagbokens paragrafer men väljer att inte göra det här och nu om ingen frågar efter det.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Thu 29 December 2011, 20:37
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Om motspelarna är oense, gäller åsikten hos den som är på tur att spela. Viktigt är att förstå och veta att varken spelföraren själv, eller träkarlen, kan återta ett spelat kort.


Är inte detta en ny skrivning i lagtexten. Vill minnas att det tidigare stod att vem som helst i försvaret kunde godkänna eller förbjuda spel från fel hand men försvararna fick inte konferera. Var man osäker så höll man tyst tills partnern yttrade sig.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 29 December 2011, 22:24
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Thomas Axenbratt[10248 skrev ...
]
Om motspelarna är oense, gäller åsikten hos den som är på tur att spela. Viktigt är att förstå och veta att varken spelföraren själv, eller träkarlen, kan återta ett spelat kort.


Är inte detta en ny skrivning i lagtexten. Vill minnas att det tidigare stod att vem som helst i försvaret kunde godkänna eller förbjuda spel från fel hand men försvararna fick inte konferera. Var man osäker så höll man tyst tills partnern yttrade sig.

Korrekt. Ny skrivning. Lag 55, sid 65.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 30 December 2011, 06:11
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Thomas Axenbratt[10248 skrev ...
]
Om motspelarna är oense, gäller åsikten hos den som är på tur att spela. Viktigt är att förstå och veta att varken spelföraren själv, eller träkarlen, kan återta ett spelat kort.


Är inte detta en ny skrivning i lagtexten. Vill minnas att det tidigare stod att vem som helst i försvaret kunde godkänna eller förbjuda spel från fel hand men försvararna fick inte konferera. Var man osäker så höll man tyst tills partnern yttrade sig.


Så är det fortfarande. Har spelaren i tur sagt att han inte godkänner utspelet och hans partner vill godkännandet det så är det inte godkänt. Spelaren i tur kan inte ändra sig efter att ha hört sin partners önskan.

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 31 December 2011, 11:53
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Tack för tillägget och förtydligandet. Henrik är lagtolkare (TL), själv är jag spelare och då lyssnar jag och kniper mun när texten i lagboken tolkas (på samma sätt som en TL lyssnar när en spelare, i t ex en jury, uttalar sig om det bridgetekniska).

Detta är ett rollspel som inte alla tänkt igenom, men det kan det vara väl värt att göra, när man hamnar i en situation som kräver korrigering (eller inte) vid bridgebordet.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80