Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Etik-fråga

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lars Adie [51619]
Fri 16 September 2011, 14:09
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Om partnern har minimum vill du inte spela 4Sp, och denna bjuder inte 4Sp själv.

Har normalt 0-12 HCP i detta läge.
Skulle partnern ha 10-12 så är det rätt att bjuda vidare.
Men det är fel om partnern har 0-9.

Alltså ser jag inget annat bud än att passa.

Du förutsätter alltså att partnern har svag hand med spader, inte stark hand med hjärter... Jag är inne på Enekvist linje, "att passa på kontrollbud är underligt".



Ja jag svarade på det ena läget, överföring.
Det mest troliga.

Har partnern stark hand med hjärter så ska ni spela slam i hjärter och då är 4Sp naturligtvis ett kontrollbud (singel ess ?)

Du får bjuda vad du vill så länge det bara är buden som används, även om det är ovanligt att passa på ett kontrollbud.
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Fri 16 September 2011, 14:39
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
och att vi har Lebensohl i "mycket tydliga lägen".


är ju ett solklart exempel på att partnern har glömt systemet och reagerar på att partnern inte alerterar.
visst 3hj är superaccept om man överför, men så var det ju inte.
eller är det inte ett tydligt lebensohl läge?

på huvudfrågan om man ska bjuda vidare på 3sp så är detta självklart med denna hjärter anpassning.

EDIT: kan ju lägga till att visst har du full rätt att passa på kontrollbud om du känner för att äventyra partnerskapet med aktuell partner, men räkna med att det inte är ett plus för fortsatta budsekvenser.
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 16 September 2011, 16:02
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Jag har visserligen spelat med partners som reagerat med kontrollbud på utgångsinviter, men det torde tillhöra undantagen, speciellt om man bjudit avläggsbud på tvåläget.
Ser därför inga problem med att passa av 3sp.



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Ohlsson [5648]
Fri 16 September 2011, 16:40
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]Jag har visserligen spelat med partners som reagerat med kontrollbud på utgångsinviter, men det torde tillhöra undantagen, speciellt om man bjudit avläggsbud på tvåläget.
Ser därför inga problem med att passa av 3sp.
Jag tycker att ditt inledande resonemang är onödigt och opedagogiskt.

Ola upplevde sig ha ett etiskt dilemma men det hade han inte. Det stod honom fritt att bjuda vad han ville.

Däremot hade han ett bridgeproblem: Partnern är ute på hal is - hur skall jag bjuda för att vi om möjligt skall komma ner på fötterna?

Om någon hade ett etiskt problem så var det hans partner, men vi vet inte vilka kort han hade eller hur han avsåg 2Hj, så vi kan inte säga något definitivt.

/B

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 16 September 2011, 17:42
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Det finns inga som helst etiska dilemman eftersom ingen OI förekommit. Naturligtvis får han passa på 3sp. Alla bedömingar om vad pd har för hand görs på vad han bjudit i detta fall och inget annat.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Kjell Håkansson [3733]
Fri 16 September 2011, 17:43
Registrerad medlem #3733
inlägg: 254
Ola, du har rätt i din uppfattning,du får inte passa på 3 spader,
om du nu gör det är det troligt att du är påverkad av partnens kroppsspråk.Om nu din partner ville spela 2 spader kan han lugnt passa på dina 3 hjärter, det blir säkert billigast på denna bricka.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 16 September 2011, 18:12
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Varför ska han passa på 3hj? Han vet att jag har minst 2kosp och det finns väl inte någon som bjuder ett naturligt 3hj efter pds transfer till spader.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 16 September 2011, 18:20
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jag tycker inte riktigt det framgår av Olas beskrivning om han hade OI eller ej. Han nämner visserligen inget om det, men det betyder ju inte att det inte förekommit. Vad som gäller om inte OI förekommit har ju många svarat på - Ola får bjuda som han vill.

Det kan ju också vara intressant att diskutera vad som gäller om partnern trots allt förmedlat någon OI som indikerar att han avsåg 2hj som överföring. I så fall menar jag att Ola inte skulle ha rätt att passa på 3sp. OI:n indikerar att ett pass kan vara rätt framför att bjuda. Eftersom t.ex. 4kl och 4hj är logiska alternativ måste Ola välja något av dessa bud i stället.
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 16 September 2011, 19:31
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Men eftersom det inte finns några alternativ som kan anses vara logiska, eftersom 2H förstås antingen är avlägg eller spader, tycker jag att pass på 3S är ok oavsett. Det är det budet som väckt sangöppnaren och inget annat.

Sen att jag tycker det är självklart att lära partnern en läxa om han ser sur ut eller på annat sätt talar om att han har spader när han bjuder 3S är en annan sak. 6H kan vara ett bra, om än något drastiskt, bud för att få honom/henne att sluta försöka sprida OI.


» länk
Tillbaka till toppen
Cecilia Rimstedt [78586]
Fri 16 September 2011, 19:47
Registrerad medlem #78586
inlägg: 32
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Men eftersom det inte finns några alternativ som kan anses vara logiska, eftersom 2H förstås antingen är avlägg eller spader, tycker jag att pass på 3S är ok oavsett. Det är det budet som väckt sangöppnaren och inget annat.

Sen att jag tycker det är självklart att lära partnern en läxa om han ser sur ut eller på annat sätt talar om att han har spader när han bjuder 3S är en annan sak. 6H kan vara ett bra, om än något drastiskt, bud för att få honom/henne att sluta försöka sprida OI.


Som någon nämnde i någon annan tråd, så känner jag att det saknas en "gilla-knapp"

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80