Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad heter vår konvention mot NT?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Sat 18 June 2011, 12:51
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag håller med Tjolpe. Jag skulle också vilja skriva ut alla bud och deras betydelse. Men om man inte vill ha en väldigt stor deklaration så får det helt enkelt inte plats.
Det viktigaste tycker jag är att ingen blir lurad att tro att vi spelar något vi inte gör. Sedan så vet jag att det inte finns någon risk att jag eller Kent skulle glömma hur vi spelar. Vi har nämligen spelat såhär i snart 20 år. Men vi har haft olika försvar mot stark och svag NT. Och nu har vi ändrat att spela samma försvar oavsett vilken NT vi möter. Och vi allerterar ju alltid så de kan fråga. Skulle inte tro att någon kommer till skada då.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sat 18 June 2011, 13:32
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Deklarera inte något av dessa namn utan gör som TA sade ovan, ange vad buden betyder!!



Precis så!!!

Namn på konventioner är praktisk när man skall definiera hur man skall spela med en partner man inte spelar så ofta med; men vid bordet stället fenomenet till med mer problem.

Ett bra ex på hur knasigt det blir är sk Ebenius ovan som mycket oftare kallas Granovetter efter upphovsmannen (åtminstone först med att dokumentera och sprida). Borde inte förbundet skriva en kort lista på någorlunda användbara namn på moduler; budskapet: förvänta er inte att motståndarna förstår annat än dessa konventionsnamn (och inte ens dessa är utan lokala variationer).
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 18 June 2011, 14:07
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]Men om man inte vill ha en väldigt stor deklaration så får det helt enkelt inte plats.


Det där var bland den sämsta ursäkt jag någonsin sett. Det går alldeles utmärkt att skriv ut vad de första buden i sangförsvaret betyder på en helt vanlig deklaration utan att behöva göra den större.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Sat 18 June 2011, 15:55
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]Men om man inte vill ha en väldigt stor deklaration så får det helt enkelt inte plats.


Det där var bland den sämsta ursäkt jag någonsin sett. Det går alldeles utmärkt att skriv ut vad de första buden i sangförsvaret betyder på en helt vanlig deklaration utan att behöva göra den större.


Jo det är sant.
Men om man skall få plats att skriva sina första bud i alla lägen så blir det ont om plats.
Men men, det är lugnt. Som det är nu så tror jag ingen kommer att ha anledning att klaga faktiskt. Skulle det vara så så hade vi naturligtvis gjort något åt det.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Sat 18 June 2011, 17:27
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Ja om deklaration 3x4 cm kan det vara svårt att få plats med detta

Skaffa en deklaration som folk kan läsa!
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Sat 18 June 2011, 19:08
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Ja om deklaration 3x4 cm kan det vara svårt att få plats med detta

Skaffa en deklaration som folk kan läsa!


Ja jag har ingen speciellt bra syn längre (åldern?) och jag har inga som helst problem att läsa den. Så om du Magnus inte kan läsa den så säger det nog mer om dig än om vår deklaration är jag rädd. Och då ingen annan sagt att dom inte kan läsa den så kanske en "lära sig läsa-kurs" skulle kunna vara något?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund


Tillbaka till toppen
Tommy Svensson [7520]
Sun 19 June 2011, 09:01
Registrerad medlem #7520
inlägg: 107
har spelat detta i många år o kallat det Gladiator:)
Tillbaka till toppen
Jon Helgason [83806]
Mon 20 June 2011, 06:31
Registrerad medlem #83806
inlägg: 49
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kan rekommendera Ebenius om inklivaren mot 1nt är passad. Dbl = sp + en, 1 lå= färgen + hj. Hö = nat.


I den stora världen benämns det sangförsvaret Lionel.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 20 June 2011, 07:27
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Vi kanske borde införa samma regler i Sverige som WBF. WBF har en tjock lunta med en massa konventioner. För att få kalla en konvention vid ett visst namn måste man dels spela den med exakt den betydelsen som står i luntan, dessutom måste man ha överenskommelser om fortsatt budgivning (Om du t.ex. deklarerar att du spelar 2Ru Multi så måste du har en överenskommelse om vad 2Ru - 4Kl betyder), annars får du inte skriva Multi på deklarationen.

Brenning kan säkert förklara mera hur det går till för han var väl med och lämnade in den 100-sidiga deklarationen inför VM i Alberquerque.

Nej...jag tror inte att det är rätt väg att gå, däremot tycker jag faktiskt Westerlund, att deklarationen skall vara på förbundets förtryckta deklarationer och inte på en lapp stor som ett 12 kronors frimärke....
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 20 June 2011, 07:35
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jon Helgason[83806 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kan rekommendera Ebenius om inklivaren mot 1nt är passad. Dbl = sp + en, 1 lå= färgen + hj. Hö = nat.


I den stora världen benämns det sangförsvaret Lionel.


Det är riktigt imponerande att ett sangförsvar där inkliv med 1lå har så många olika namn runt om i världen. Jag trodde man var tvungen att kliva in med bud på 2-läget mot 1NT.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80