Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Erikas artikel i senaste Bridge

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Anders Pettersson [26053]
Sun 05 June 2011, 20:08
Registrerad medlem #26053
inlägg: 7
Har precis läst Erikas artikel om hennes syn på problemet med rekrytering av juniorer och måste säga att jag tror hon har en poäng. Vist finns det ett antal "idioter" till bridge spelar runt om i landet som mycket väll kan jaga bort en 12 åring som tar sitt först steg ut i klubb spelet.
Jag hoppas därför att alla bridge spelare i detta avlånga land läser denna artikel och tar till sig dess budskap.

Tack Erika för att du belyser ett problem som inte bara påverkar rekryteringen av juniorer utan även kan få en spelar i mogen ålder att bli förbannad.

Anders Pettersson
Tillbaka till toppen
Britt-Marie Wahlgren [25905]
Mon 06 June 2011, 08:22
Registrerad medlem #25905
inlägg: 42
Ja visst var det en bra och tänkvärd artikel Erika skrivit! Och jag håller med Anders om, att detta är ett problem även för äldre nya spelare - spelare som gladeligt betalar bordsavgifter och medlemsavgifter utan att kanske komma i närheten av prisborden. Det är alltså bridgens sponsorer vi talar om. För inte skulle det finnas pengar till reseersättning till Allsvenskan och SM mm åt elitspelare, om inte dessa glada medelmåttor och mindre rutinerade fanns. Jag tycker därför att det inte räcker med att "inte vara otrevlig". Jag tycker man som duktig spelare kan kosta på sig att vara trevlig. Och visst finns det massor av sådana också! Men om du som relativt ny har bjudit och spelat hem 6 sparder och är ganska stolt, så blir du ju inte direkt uppmuntrad för att en duktigt spelare informerar om, att det går lika bra att spela hem den i sang. Och har du blivit bortdriblad som försvarsspelare, så känns det inte så kul att spelföraren kastar korten i bordet med en smäll. Och om du som försvar faktiskt gör en riktigt bra bricka så behövs inte kommentaren: "Ja, det finns ju ingen vettig spelare som spelar ut klöver 9 på denna brickan."

Visst vore det trist om vi får nya spelare - gamla som unga - att sluta. Bridge som är så kul!

Britt-Marie Wahlgren
Tillbaka till toppen
Ulf Backman [82648]
Wed 08 June 2011, 08:43
Registrerad medlem #82648
inlägg: 13
Japp bara att instämma, jag kan oxå tillägga att man nästan blir utslängd från bridgetävlingar för att man skrattar för mycket...jag spelar bridge främst för att det ska vara kul, varför spelar du??? Tack Erika för att du delade med dig av dina trevliga och "mindre" trevliga upplevelser. mvh hellre ett garv en ett dra åt h...vete
Tillbaka till toppen
Jens Stenman [92251]
Wed 15 June 2011, 17:37
Registrerad medlem #92251
inlägg: 10
Lite talande är det att en tråd som handlar om, i och för sig viktiga, regeldiskussioner mellan tävlande elitpar lockar hundratals kommentarer.
Medan den här tråden har fått tre...

Viktigare än så anser alltså inte sveriges bridgespelare, med eliten i spetsen, att problemet är?

Lite sorgligt är det allt, men man förstår plötsligt så mycket klarare vilken verklighet vid bridgeborden många nybörjare möter.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 15 June 2011, 18:03

inlägg: 895
Jens,
frågan är även diskuterad i andra trådar. Ex. » länk.

Det är en viktig fråga, som vi måste arbeta med på alla nivåer.

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Wed 15 June 2011, 18:28
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Det här är den i särklass viktigaste frågan vi har. Och det tror jag 95% av alla elitspelare känner också.
Jag var dock inne och skrev ett mycket långt inlägg i den förra tråden som av någon anledning det blev något fel i? (Tråden alltså) så vissa inlägg försvann ? Och jag hade helt enkelt inte ork just då att skriva om hela det inlägget. Dessutom skrev jag ett mail till Erika i samma veva.

Men kan man på förbundet bara hitta mitt inlägg igen så får dom mer än gärna lägga in det igen.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Jens Stenman [92251]
Wed 15 June 2011, 18:59
Registrerad medlem #92251
inlägg: 10
Det var ju skönt att det fanns fler trådar i ämnet.
Är "ny" här igen efter över ett års bortavaro och har aldrig gett mig in i debatten förut.

Och det är faktiskt många gamla "uvars" fel...

Har spelat bridge av och till sedan 2004.
Får väl betrakta mig som en medelmåttig hobbyspelare, inte mer.

Men även jag har exempel på bemötanden som tagit lusten att spela bridge ifrån mig, även om jag aldrig varit junior.

Som när vi var tre par nybörjare, som för att det skulle bli en silvertävling av ställde upp och fyllde ut startfältet.
Två motståndarpar utmärkte sig särskilt.
(Råkade höra deras samtal under fikat)

Deras plan var enkel: "När ni möter nybörjarförlorarna, så se till att segspela de första två givarna, så blir de så jävla stressade på den sista att de inte hinner tänka. Givna toppar!"

Listan kan tyvärr göras väldigt lång.

Det är, i min erfarenhet, så vid bridgebordet att ju bättre spelare du möter desto större är sannolikheten att bli dåligt bemött.
Tack och lov finns det även underbara undantag!

Sammantaget gör det dock att bridge aldrig kommer bli mer än ett sällskapsspel för mig.
På sin höjd en kväll på den lokala klubben.
Större tävlingar - Aldrig mer.

Och jag är inte ensam. Har vid en kort sammanräkning, åtminstone sex bekanta som säger samma sak.

Och det i en klubb med bara tjugotalet medlemmar.

I bridge gäller förvisso att vara både opassande och motbjudande ibland, men det STANNAR VID BUDGIVNINGEN. Man ska INTE behandla sina motspelare (eller för den delen sin medspelare) så.

Jag har aldrig hört en nybörjare skälla ut sin partner. Erfarna spelare däremot...
Tillbaka till toppen
Christian Bergek [92649]
Wed 15 June 2011, 20:36
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Deras plan var enkel: "När ni möter nybörjarförlorarna, så se till att segspela de första två givarna, så blir de så jävla stressade på den sista att de inte hinner tänka. Givna toppar!"

Vidrigt! Självklart något att ta upp med TL, tycker jag.

Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Det är, i min erfarenhet, så vid bridgebordet att ju bättre spelare du möter desto större är sannolikheten att bli dåligt bemött.

Min erfarenhet är snarare att ju bättre spelare motståndarna tror sig vara desto sämre kan uppträdandet vara. Bland de bra spelare, på riktigt, som jag mött hittills kan jag inte tycka att jag har blivit dåligt bemött; tvärtom Däremot är de på riktigt bra spelarna ofta väldigt koncentrerade och har en vinnarskalle som heter duga. (Det är därför de är duktiga.) Det kan nog av vissa misstas för otrevlighet. Det är nog snarare i mellanskiktet de flesta bufflarna finns; de där som behöver fula knep för att stressa nybörjarna så att de själva kan få en topp. Riktigt bra spelare får en topp mot nybörjarna ändå.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Westling [1666]
Wed 15 June 2011, 22:12
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Deras plan var enkel: "När ni möter nybörjarförlorarna, så se till att segspela de första två givarna, så blir de så jävla stressade på den sista att de inte hinner tänka. Givna toppar!"


Man kan alltid hoppas att det blir de erfarna spelarna som får de stora problemen på sista brickan.

Men tror inte de duktiga spelarna att de på lika vllkor skulle kunna få bra brickor mot dessa nybörjare?

Ponera att Roger Federer skulle möta Nisse Johansson i tennis. Skulle Federer börja manipulera för att stressa motståndaren, eller skulle Federer låta sin stora skicklighet ta ut sin rätt?
Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Thu 16 June 2011, 06:44
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Christian Bergek[92649 skrev ...
]
Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Deras plan var enkel: "När ni möter nybörjarförlorarna, så se till att segspela de första två givarna, så blir de så jävla stressade på den sista att de inte hinner tänka. Givna toppar!"

Vidrigt! Självklart något att ta upp med TL, tycker jag.

Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Det är, i min erfarenhet, så vid bridgebordet att ju bättre spelare du möter desto större är sannolikheten att bli dåligt bemött.

Min erfarenhet är snarare att ju bättre spelare motståndarna tror sig vara desto sämre kan uppträdandet vara. Bland de bra spelare, på riktigt, som jag mött hittills kan jag inte tycka att jag har blivit dåligt bemött; tvärtom .....

Instämmer helt! Det är också min erfarenhet att då man möter bra spelare blir man bra och trevligt bemött.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80