Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Erikas artikel i senaste Bridge

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Thu 16 June 2011, 07:20
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Ponera att Roger Federer skulle möta Nisse Johansson i tennis. Skulle Federer börja manipulera för att stressa motståndaren, eller skulle Federer låta sin stora skicklighet ta ut sin rätt?


Om Federer visste att Nadal skulle möta Nisse i nästa match och att samtliga poäng mot Nisse räknades med i matchen mot Nadal senare i turneringen, så kanske vi får ett mer liknande scenario som i bridge.
Om Federer skulle stressa Nisse i det scenariot vet jag dock inte.

Tillbaka till toppen
Mattias Thorén [9606]
Thu 16 June 2011, 08:47
Registrerad medlem #9606
inlägg: 31
Christian Bergek[92649 skrev ...
]
Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Deras plan var enkel: "När ni möter nybörjarförlorarna, så se till att segspela de första två givarna, så blir de så jävla stressade på den sista att de inte hinner tänka. Givna toppar!"

Vidrigt! Självklart något att ta upp med TL, tycker jag.

Jens Stenman[92251 skrev ...
]
Det är, i min erfarenhet, så vid bridgebordet att ju bättre spelare du möter desto större är sannolikheten att bli dåligt bemött.

Min erfarenhet är snarare att ju bättre spelare motståndarna tror sig vara desto sämre kan uppträdandet vara. Bland de bra spelare, på riktigt, som jag mött hittills kan jag inte tycka att jag har blivit dåligt bemött; tvärtom Däremot är de på riktigt bra spelarna ofta väldigt koncentrerade och har en vinnarskalle som heter duga. (Det är därför de är duktiga.) Det kan nog av vissa misstas för otrevlighet. Det är nog snarare i mellanskiktet de flesta bufflarna finns; de där som behöver fula knep för att stressa nybörjarna så att de själva kan få en topp. Riktigt bra spelare får en topp mot nybörjarna ändå.


tror sig vara""

Hade tänk skriva samma sak själv

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 16 June 2011, 19:15
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Ponera att Roger Federer skulle möta Nisse Johansson i tennis. Skulle Federer börja manipulera för att stressa motståndaren, eller skulle Federer låta sin stora skicklighet ta ut sin rätt?


Om Federer visste att Nadal skulle möta Nisse i nästa match och att samtliga poäng mot Nisse räknades med i matchen mot Nadal senare i turneringen, så kanske vi får ett mer liknande scenario som i bridge.
Om Federer skulle stressa Nisse i det scenariot vet jag dock inte.



Well, om jag var Federer i en sådan situation kanske min bästa chans mot Nadal är att boosta Nisse.
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Sun 19 June 2011, 07:21
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Jag vill gärna dela med mig av en upplevelse från mina första månader efter grundutbildningen. Partnern och jag mötte ett mycket rutinerat par och jag bjöd ut en slam. Pulsen var väl uppe i 160 när de tre gröna lapparna låg på bordet. Viktigt i sammanhanget är också att veta att motståndarna under tystnad bara bidragit med gröna lappar genom hela budgivningen.
Då tittar den ene motståndaren med ett flin på sin partner och säger: "Där fick vi upp dem ordentligt, he he".

Jag minns att jag funderade: "Hur tänkte du nu? Ni satt ju tysta genom hela budgivningen!". Hade det hänt idag så hade jag sagt detta högt till honom;)
Trots nästan förlamande upphetsning så spelade jag hem kontraktet.
Det var trots allt en läggebricka.

Jag har ibland funderat över denna och snarlika situationer. Om det var ett avancerat försök till psykning vet jag inte. Det kan ju också stå för ren frustration över att osäkra blåbär hittar ett kassaskåpssäkert slamkontrakt när man själv räknar med två lättvunna toppbrickor.

Ett annat beteende, som jag så klart inte accepterar idag, är när rutinerade spelare agerar TL. Minns såväl när en pompös figur fullbordat en revoke och kom på det när nästa stick påbörjades. Han tog snabbt upp föregående kort och beordrade alla att göra det med. Sedan sade han (med dryg och myndig stämma): "Det där var ingen riktig revoke för det hade ingen betydelse för utgången. Jag kan reglerna och när det inte påverkar resultaten så kan man ta upp kortet igen".
Efter att jag gått TL-utbildningen så vet jag att sådant beteende är relativt utbrett. Här skulle hans partner ha protesterat (trots egen nackdel). Hon blev de facto medskyldig till regelbrottet.

Det är viktigt att man lär ut grundläggande regeldisciplin under grundutbildningen. Pränta in i alla nybörjare att man ska kalla på TL vid tveksamheter. Det är inte skamligt att be om domslut när det råder osäkerhet. Det är inte ett angrepp på motståndarna att tillkalla TL. Detta kan inte nog ofta poängteras i samtalen med nybörjare.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sun 19 June 2011, 07:42
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
När man är nybörjare själv uppfattar man ju alla som lirat ett tag som rutinerade elitspelare. Har svårt att tro att något verkligt elitpar skulle göra så här dock. Hoppas det iaf. Det verkar på mig som ett beteende av mycket osäkra och knappast framgångsrika under_medel_spelare. Du kan aldrig bli bra i bridge om du fokuserar så mycket idiotattityder istället för på ditt eget spel.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Börje Rudenstål [2336]
Sun 19 June 2011, 07:47
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Ponera att Roger Federer skulle möta Nisse Johansson i tennis. Skulle Federer börja manipulera för att stressa motståndaren, eller skulle Federer låta sin stora skicklighet ta ut sin rätt?


Om Federer visste att Nadal skulle möta Nisse i nästa match och att samtliga poäng mot Nisse räknades med i matchen mot Nadal senare i turneringen, så kanske vi får ett mer liknande scenario som i bridge.
Om Federer skulle stressa Nisse i det scenariot vet jag dock inte.



Om Nisse Johansson jobbar på Manpower skulle det inte hjälpa Federer att försöka psyka. Han är torsk iaf.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Westling [1666]
Sun 19 June 2011, 11:50
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Göran Holmberg[41160 skrev ...
]
Jag vill gärna dela med mig av en upplevelse från mina första månader efter grundutbildningen. Partnern och jag mötte ett mycket rutinerat par och jag bjöd ut en slam. Pulsen var väl uppe i 160 när de tre gröna lapparna låg på bordet. Viktigt i sammanhanget är också att veta att motståndarna under tystnad bara bidragit med gröna lappar genom hela budgivningen.
Då tittar den ene motståndaren med ett flin på sin partner och säger: "Där fick vi upp dem ordentligt, he he".


Det kan ju förstås ha varit ett försök till skämt för att lätta upp stämningen. Ungefär som när man spelar ut något och motståndarna repar i sig sina tretton takstick och man säger "Bra utspel! Det höll nere kontraktet i sju trick!"

Fast det beror ju på hur tonfallet är, förstås.

Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Sun 19 June 2011, 11:52
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Ponera att Roger Federer skulle möta Nisse Johansson i tennis. Skulle Federer börja manipulera för att stressa motståndaren, eller skulle Federer låta sin stora skicklighet ta ut sin rätt?


Om Federer visste att Nadal skulle möta Nisse i nästa match och att samtliga poäng mot Nisse räknades med i matchen mot Nadal senare i turneringen, så kanske vi får ett mer liknande scenario som i bridge.
Om Federer skulle stressa Nisse i det scenariot vet jag dock inte.



Fast nästan alla tennisturneringar är ju utslagsturneringar så Nisse skulle inte få möta Nadal eftersom han blivit utslagen.

Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Sun 19 June 2011, 20:20
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Björn Westling1666 skrev ...
Det kan ju förstås ha varit ett försök till skämt för att lätta upp stämningen.



Jag tänkte inte på det
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Tue 21 June 2011, 07:05
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Britt-Marie Wahlgren 25905 skrev ...


.......
Och jag håller med Anders om, att detta är ett problem även för äldre nya spelare - spelare som gladeligt betalar bordsavgifter och medlemsavgifter utan att kanske komma i närheten av prisborden. Det är alltså bridgens sponsorer vi talar om.

......
Jag tycker därför att det inte räcker med att "inte vara otrevlig". Jag tycker man som duktig spelare kan kosta på sig att vara trevlig.



Britt-Marie har en jättepoäng här.

De flesta som börjar med bridge upplever säkert en blandning av glädje och skräck. Detta är nog relativt oberoende av ålder, även om man som äldre kanske har mer livserfarenhet i bagaget. Förhoppningsvis går upplevelsen asymptotiskt mot ren glädje:)

Det nämns flera gånger i den här strängen att de riktigt duktiga inte behöver bete sig illa eftersom de klarar sig utan att ta till ojusta metoder. Jag vet inte var gränsen för duktig går. Personligen har jag sett en hel del tråkigt beteende från spelare med hcp under 20.

Jag tror för egen del att det ofta handlar om grundläggande personliga egenskaper. Det är därför viktigt att omgivningen hjälper till att påverka de som beter sig illa. Idag tvekar jag aldrig att säga ifrån när jag ser dåligt uppträdande vid bordet. Man kan säga ifrån på så många olika sätt och man kan ju tänka på att uppträdandet kan var omedvetet, beroende på olika peronligheter.

Begreppet "trivselbridge" används ibland. Jag är inte så förtjust i det ordet. Det kan låta lite som syjunta.
Men, man kan spela bridge och ha ambitionen att spela bra och seriöst samtidigt som man är mån om att stämningen är god. Det går alldeles utmärkt bra att spela väl samtidigt som man strävar efter en god social miljö. Det vinner alla på.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80