Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lerums BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Tisdagsbridge, en personlig betraktelse.

Författare Post
Göran Holmberg [41160]
Thu 31 March 2011, 09:47
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Nu har jag bekantat mig med ”Tisdagsgruppen”. Debuten begicks den 22 mars 2011 med Åke Hallgren som partner. Det var med hcp och vi kom 12:a av 13 par.
Den 29 mars var det dags för nästa deltagande. Det blev med Hasse Eriksson som partner. Vi blev 6:a av 11 par utan hcp.

Ordet, Tisdagsgruppen, är nästan lite laddat. Ända sedan jag började i skolan för nybörjare hos Mäster Mats, hösten 2009, så hörde jag talas om ”Tisdagsspelarna”. Man sade att där kan man bara deltaga om man tillhör den yppersta eliten. Att träda in i den illustra församlingen resulterar obönhörligt i totalt tillintetgörande, sett ur ett bridgeresultatsperspektiv. Ja det fanns faktiskt antydningar om att det gick längre än så. Det sades till och med att man blev dåligt bemött där. Myten var djupt rotad!

Alla vi nybörjare såg Tisdagar som något man aldrig skulle ge sig in i. Partner Kerstin Sjölund och jag mötte ett ”tisdagspar” när vi debuterade i Fredagsbridgen försommaren 2010. Det var när den trygga onsdagsbridgen stängde för sommaren. Då hade vi bara spelat på onsdagar. Tisdagsparet som vi mötte bjöd avancerat och vi hann aldrig fråga vad f-n det var fråga om innan vi gjort tre snabba brickor med 0%. Tisdagsmyten förstärktes ytterligare. Den blev inte mildare av att våra motståndare satt tysta, och uttryckslösa. Kerstins och mitt behov av att ”prata av oss” var monumentalt, men vi behärskade oss.

Vi vågade oss också in på Måndagarna. Det var skönt anonymt med gott om folk. Här fanns flera andra nybörjare som vi hade en chans att balansera våra kunskaper mot. Någon gång mötte vi par såsom Roger G och Anders W. För det mesta blev vi då viljelösa statister. Men en gång bjöd vi faktiskt lillslam i spader och spelade hem det. Jag minns att Anders W tittade på mig efter budgivningen och frågade: ”Hur många ess har ni?”. Jag tyckte att frågan var skum och svarade: ”Det kan du väl se på svaren på essfrågan!”. Anders insåg snabbt att fortsatt utfrågande var meningslöst.... Vi fick de facto 100 % på den brickan!
Det var ett viktigt ögonblick. Man kan få bra med procent även mot de bästa. De är också människor! Det har till och med hänt att elitspelare gjort misstag. Jag har sett det med egna ögon.

Efter att ha spelat bridge ca tre dagar i veckan i två år så kändes det att det var dags att ta ett förnyande steg i bridgens fantastiska värld. Kerstin och jag har varit engagerade i Onsdagarnas jourverksamhet i ungefär ett år. Det känns som ett fullbordat kapitel för min del. Då känns Tisdagar som ett naturligt steg.

Hur är det då, egentligen, att spela på Tisdagarna?
Fantastiskt intressant och trevligt om du frågar mig!

De flesta som spelar där är trevliga vid borde. Ingen statistisk avvikelse från Måndagar så som jag upplever det. Jag har ju svårt att hålla käften mellan brickorna och det accepterades nästan fullt ut. Vi hade väldigt god stämning vid flera bord. TL hade väl visselpipan i beredskap några gånger när vi blev lite sena, men så är det ju också andra dagar.

När det gäller spelet så är det dock stor skillnad.
Här gäller det att ”se” alla dimensioner i budgivningsfasen. Tro inte att du får behålla en lättspelad högfärgsutgång. Offringsbud, offensiva motbud och dubblingar står som spön i backen. Man känner direkt att här får man hålla tryck på varje bricka om man ska få hem ett vettigt kontrakt/delkontrakt. Samtidigt måste man bevaka så att motståndarna inte kommer undan med ett ”billigt” kontrakt.
Speltekniskt gäller ”närvaron” i än högre grad. Nu möter man nästan bara motspelare som håller reda på en massa godspelade hackor och som aldrig missar en maskning.

Sammantaget så vill jag rekommendera alla som vill lära nytt att besöka Tisdagsbridgen. Det är lugn och trevlig stämning. Engagerade och mycket duktiga spelare som har massor att lära ut. Och de delar gärna med sig av sin kunskap!

Jag har nu lagt in Tisdagar i mitt spelprogram.

Välkommen du med!


Tillbaka till toppen
Roger Wiklund [10530]
Thu 31 March 2011, 10:15
Registrerad medlem #10530
inlägg: 313
Hej,

tack för en mycket trevlig, intressant och underhållande läsning! Det kan nog ha varit det bästa jag läst på förbundets anslagstavla. Det hade varit väldigt trevligt om du hade lagt ut det på den "stora" anslagstavlan, men det väljer du naturligtvis själv. Jag tror att många ute i vårt avlånga bridgeland skulle ha nytta av att läsa din skrivelse.

Ha en riktigt bra dag!
mvh
Roger Wiklund/Förbundet Svensk Bridge
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80