Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bokrecension: R.Jayaram "Moments of Truth at the Bridge Table"

Författare Post
Per Westling [1667]
Wed 12 January 2005, 12:13
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
ISBN: 0-7134-8879-4
Utgiven på engelska 2003 av Batsford bridge books (www.batsford.com).

Innan jag går in på boken ett lite annorlunda försvarsproblem:


7
Väst giv
ED103
K
Kkn105
Kkn84



982
10764
432
962




VästNordÖstSyd
 3 


Utspelet Hj Dam vinner spelföraren med Hj Ess. Därefter spelar spelföraren fem ronder ruter (sakar en köver på bordet) och fortsätter med spader Kung, spader Knekt och spader till bordets ess och sedan spader dam. Partnern hade singelruter, tre spaderhackor och har sakat låga hjärter.

Frågan nu - vad sakar du? (Alltså vilka tre kort kommer du att ha kvar?)

----

Boken "Moments of Truth at the Bridge Table" är dels något så ovanligt som en indisk bridgebok, och dels något som ovanligt som en bok som till stor del berör den psykologiska biten.

Givar, namn och tävlingssituationer var i stort sett hämtade från den Indiska tävlingsscenen. Att det finns många där som kan hantera korten mycket bra visas av ett flertal exempel. Nivån gör att jag bedömmer boken som riktad mot erfarna spelare, kanske till och med expertnivå för att uppskatta en del av detaljerna.

Den psykologiska biten var given ovan ett exempel på där jag har gjort om presentationen något. Given i sin helhet var följande:


7 13 stick
Väst giv
ED103
K
Kkn105
Kkn84
764
Dkn98532
7
D7
982
10764
432
962
Sunil Machhar
Kkn5
E
ED986
E1053

VästNordÖstSyd
Sunil Machhar
 3  71 

1 ...till slut

(hm, blev fel med budgivningen där - vad jag menade var att NS bjöd till 7Ruter utan vidare inblandning av ÖV).

En logisk spelförare kommer troligen att ställas inför problemet att Öst har 3 klöver, Väst har 2 därför är chansen 3 mot 2 att maska över Öst och därför gå en bet. I det aktuella fallet fick Syd av någon anledning för sig att toppa vilket gjorde att kontraktet gick hem.

Någon kanske tycker att det var dåligt spelat - men intutionen ska man inte förakta i alla lägen (speciellt inte när den är rätt ).

Poängen som författaren i boken kommer fram till är att om Öst hade valt att sätta sig med 96 i klöver och hjärter T istället för 962 i klöver så hade troligen spelföraren satt Väst med 3811 och Öst med 3334, och då hade logiken definitivt övertrumfat intuitionen och spelföraren hade nu gått bet. (Visst, läge för "tomteskur"...)

På det hela ger jag boken betyget bra, alltså:

((Redigerad: Lagt till uppgift om förlag och utgivningsår.))
<span class='smallblacktext'>[ Editerad ]</span>
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80