Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Jönköpings läns BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Utvärdering av DM-par 2010

Författare Post
Mikael Alexandersson [16748]
Tue 02 March 2010, 09:11
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
Den 7/3 hålls DM-par och i år är det ett rekordlågt deltagarantal. Förra året var det 31 par och i år verkar det som om vi bara får 18 par. I denna tråd kan ni ha åsikter om vad som har gått snett och vad som kan göras för att vi ska få flera medlemmar intresserade av DM-par.
Tillbaka till toppen
Mikael Alexandersson [16748]
Tue 02 March 2010, 09:16
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
En orsak kan vara att mars 2010 är en månad som är full av spel: 7/3 DM-par, 13/3 kval till DM-lagfinalen och 27-28/3 DM-lagfinal. Då har säkert flera spelare prioriterat bort DM-par. Lösning: en annorlunda planering till nästa år.

Är det någon som håller med mig?
Tillbaka till toppen
Roger Wiklund [10530]
Tue 02 March 2010, 09:28
Registrerad medlem #10530
inlägg: 313
Hej Mikael,

det är en hel del distrikt som lyckats vända den nedåtgående trenden när det gäller SM-par i år. Jag tror att nyckeln ligger i att anordna DM-parkval på klubbnivå. Att klubbarnas KM samtidigt är DM-parkval kan kanske vara en idé?

Ha det gott
mvh
/Roger
Tillbaka till toppen
Ulla Ridderstad [25973]
Wed 03 March 2010, 10:56
Registrerad medlem #25973
inlägg: 29
Hej Mikael.
Jag håller med om att det kan vara för mycket under kort tid.
Ni bör kanske se över möjligheten att sprida allt övertid så inte alla helger under en månad blir uppbokade.
Tillbaka till toppen
Arne Ericson [12242]
Sat 06 March 2010, 10:00
Registrerad medlem #12242
inlägg: 26
Jönköpings län är för litet distrikt.Jag är säker på att en upplösning av distriktet är det bästa för alla. Det gäller alla kval:par- lag-dam-mix-veteran, där deltagarantalet är rekorklågt
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Sat 06 March 2010, 10:47
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Hej Arne & alla
En upplösning kommer resultera i att färre par kommer kvala från distriktet.
Tror du att dom kommer åka 20mil för att kvala när dom inte ens spelar på hemmaplan?
Vi hade kval till DM par på klubbnivå innan med bättre deltagar antal, nog dax att gå tillbaka dit igen.

det är för mycket hobbyspelare, och för lite tävlingspelare i distriktet helt enkelt.
problemet är inte distriktet i sej, det är att få folk är intresserade att åka utanför 50-skyltarna.

Det har varit dåligt med silver/guld tävlingar i distriktet så länge jag har spelat, det är kanske här problemet ligger?
jag vet att du har jobbat med Witala träffen som tyvärr har dött ut Arne
Om någon har några tips hur man ska få fart på tävlingsbridge intresset så ...

- Stefan
Tillbaka till toppen
Arne Ericson [12242]
Sat 06 March 2010, 22:05
Registrerad medlem #12242
inlägg: 26
Ett problem är att intresset att åka till Örebro är svalt.
Tävlingen är dryg.Det märks tydligt på alla återbud.
Att deltagarantalet sjunker så drastiskt tror jag beror på detta.
För de som är intresserade av tävlingsbridge tror jag att de gärna åker några mil för att spela en riktig tävling.
Jag tror att en upplösning av förbundet gynnar tävlingsbridgen. Lagtävlingarna speciellt blir mer intressanta med mer matcher och hårdare konkurrans.
I Jönköpings län har vi ju endast 13 lag. Två kvaldagar och en final. Det är den enda lagspelet i hela distriktet.
Tittar man på granndistrikten har de betydligt bättre tryck på sina tävlingar.
Åka till jönköping imorgon och spela en DM final på 18 par är inte speciellt lockande.
Tyvärr är trenden tydlig att trivselbridge är mycket mer populär än tävlingsbridgen.
Kollar man in bridgehelger för trivselbridge är de i stort sett fulltecknade.Så kostnader har ingen större betydelse. Ta påskhelgen i falkenberg där får man inte spela utan att bo på strandbaden.Det kallar jag "tryck"
De gamla klassiska veckorna tex Falkenberg,Ronneby Tylösand (död) Uddevalla är det inget tryck på alls. Öland håller fortfarande........

Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Tue 09 March 2010, 09:42
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Det bästa vore om dom som inte spelade i helgen svarar varför dom inte ville ställa upp, så vi kan få bättre deltagar antal i fortsättningen
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80