Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Varför är matchprotokollen i Spader onödigt komplicerade?

Författare Post
Mats Wilkenson [8175]
Tue 08 December 2009, 18:31
Registrerad medlem #8175
inlägg: 16
I ett omfattande rutsystem skall inte bara kryssas för vilka som deltagit i matchen, utan för varje halvlek skall också specificeras i vilket rum och i vilket väderstreck var och en har suttit. Dessa uppgifter är onödiga, det är ju ändå bara vilka som spelat i respektive halvlek som skall registreras. Allt kryssande innebär inte bara onödigt arbete med motsvarande tidspillan, det minskar också överskådligheten av vad som är väsentligt vid registreringen i Spader. Jag föreslår att protokollet minskas till enbart uppgift om vilken halvlek (eller båda) som lagmedlem eventuellt spelat i, med motsvarande lättnad i såväl protokollföring som registrering i Spader. Felaktigheter i rapportering av mästarpoäng torde därmed också minska avsevärt.

Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Wed 09 December 2009, 01:33
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Om arrangören finner det lämpligt är det väl bara att låta lagkaptenen ringa in de spelare som spelat?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 09 December 2009, 06:20
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Varför göra det svårare än nödvändigt. Jag använder ofta matchprotokollen och säger bara åt spelarna att se till att de kryssar vilka som spelat vilken halvlek, vem som sitter var är helt ointressant, man kan kryssa i att alla sitter nord, bara jag ser vilka som spelat 1 eller 2 halvlekar. Det går att vara praktiskt som TL också, man behöver inte följa pappersinstruktionerna hela tiden....
Tillbaka till toppen
Mats Wilkenson [8175]
Wed 09 December 2009, 09:54
Registrerad medlem #8175
inlägg: 16
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Varför göra det svårare än nödvändigt. Jag använder ofta matchprotokollen och säger bara åt spelarna att se till att de kryssar vilka som spelat vilken halvlek, vem som sitter var är helt ointressant, man kan kryssa i att alla sitter nord, bara jag ser vilka som spelat 1 eller 2 halvlekar. Det går att vara praktiskt som TL också, man behöver inte följa pappersinstruktionerna hela tiden....


Det är just det som är poängen, varför göra det svårare än nödvändigt? Mitt förslag är därför enkelt: Ta bort det som är onödigt så slipper både TL och spelare slösa tid på att enas om hur protokollet lämpligen skall fyllas i. Många lyssnar ju heller inte utan fortsätter att kryssa i villo.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 09 December 2009, 10:39
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Mats Wilkenson[8175 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Varför göra det svårare än nödvändigt. Jag använder ofta matchprotokollen och säger bara åt spelarna att se till att de kryssar vilka som spelat vilken halvlek, vem som sitter var är helt ointressant, man kan kryssa i att alla sitter nord, bara jag ser vilka som spelat 1 eller 2 halvlekar. Det går att vara praktiskt som TL också, man behöver inte följa pappersinstruktionerna hela tiden....


Det är just det som är poängen, varför göra det svårare än nödvändigt? Mitt förslag är därför enkelt: Ta bort det som är onödigt så slipper både TL och spelare slösa tid på att enas om hur protokollet lämpligen skall fyllas i. Många lyssnar ju heller inte utan fortsätter att kryssa i villo.



Därför att det säkert kan finnas gånger då man vill ha hela matchrapporten...varför då ha olika blanketter för olika tillfällen. Använd den som finns på enklaste sätt. Jag har aldrig upplevt att matchrapporterna är något som helst problem, men så har jag aldrig heller bekymrat mig över hur folk har kryssat utan helt enkelt bara läst ut informationen...är det något som är oklart är det väl bara att kasta ett öga ut i lokalen och skaffa sig en egen verklighetsuppfattning? Jag tycker snarare att vi skall vara glada att det finns färdigtryckta blanketter som sparar oss en massa arbete, istället för att gnälla över petitesser.


Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Wed 09 December 2009, 10:46

inlägg: 1705
Det finns de som använder sig av analyserande IAF där det är av vikt att veta vem som sitter var i vilken halvlek.
Det kan även vara viktigt vid t ex ramasändningar där ramaoperatören behöver veta vem som sitter var.

Oftast är det onödiga uppgifter, men som Henrik säger, säg till spelarna att bara kryssa vilka som spelat och häng inte upp det på att det finns fyra rutor att välja mellan.

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Odd Bendiksen [4524]
Sat 12 December 2009, 06:03
Registrerad medlem #4524
inlägg: 97
Henrik Johansson skrev ...


... Jag tycker snarare att vi skall vara glada att det finns färdigtryckta blanketter som sparar oss en massa arbete, istället för att gnälla över petitesser.




Jag håller med till 100%
Tillbaka till toppen
Johnny Petersson [11931]
Sat 12 December 2009, 08:58
Registrerad medlem #11931
inlägg: 371
Varför göra saker och ting lätt när man kan krångla till det?
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80