Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Snälla, snälla!

Författare Post
Lars Backström [11442]
Mon 06 April 2009, 12:06
Registrerad medlem #11442
inlägg: 240
Under rubriken "artiklar" nedan förekommer följande:
LK 0828 Fundering utan bridgemässiga skäl.

Av texten framgår att utspelet var en ruter och att problemet var vilket kort Syd skulle vända med i andra stick efter det att spelföraren begärt ruter kung efter "otillbörlig" fundering och Syd kommit in på esset.

För det första är det inte bara spelförarens rättighet utan också skyldighet att "tänka" en stund i första stick för att ge motståndarna chansen att planlägga försvaret. Det står inget om hur lång denna "otillbörliga" tankepaus var eller någon förklaring till densamma från Västs sida. Hur man kan åstadkomma en tempovariation i första stick är också för mig en gåta.

För det andra frågar man sig hur Syd kan vara vilseledd. Partnern kan väl inte ha dragit för damen i Östs ombjudna färg i stället för att spela ut sin partners färg eller den objudna klöverfärgen? Det troligaste måste väl ändå vara att Nord har singel ruter och en vända i ruter borde därför vara självklar oavsett vilket kort Väst väljer från träkarlen.

Jag kan inte fatta hur LK kan döma till Nord-Syds fördel efter ett obegripligt utspel och en dålig vända. Här måste ligga både en och två hundar begravda.

Snälla, snälla LK! Berätta vad som har undgått mig eller förklara vad jag inte fattat, annars tappar jag helt tron på de fyrkantiga bridgelagarna eller de dömande instanserna.


» länk
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Cecilia Rimstedt [78586]
Mon 06 April 2009, 12:08
Registrerad medlem #78586
inlägg: 32
Ruter spelades i stick två. Det var alltså inte ruter ut.
Tillbaka till toppen
Lars Backström [11442]
Mon 06 April 2009, 12:14
Registrerad medlem #11442
inlägg: 240
Cecilia Rimstedt[78586 skrev ...
]
Ruter spelades i stick två. Det var alltså inte ruter ut.


Det står tråkigt nog inte angivet vilket utspel det var, men av juryns svar att döma drog jag slutsatsen att det var ruter. Nu vill jag att någon berättar för mig hur första sticket gick, eftersom det då märkligt nog inte framgår av artikeln!


» länk
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Carina Wademark [12540]
Mon 06 April 2009, 12:26

inlägg: 1705
Från spelare vid bordet har jag förstått att det spelades ut, syd trumfade ut i tre stick och vände sedan med 10, väst spelade2 och nu kom tankepausen.

Med förbehåll för att det kan vara fel.

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 06 April 2009, 12:32
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Carina Westlin[12540 skrev ...
]
Från spelare vid bordet har jag förstått att det spelades ut, syd trumfade ut i tre stick och vände sedan med 10, väst spelade2 och nu kom tankepausen.

Med förbehåll för att det kan vara fel.

Mvh
Carina

Ja, det är korrekt. Av ursprungsdokumentet framgår att utspelet var spaderfem, att spelföraren trumfade ut i tre drag med klöversakning från bordet och spelade rutertio. Efter en markant tankepaus begärdes ruterkungen från bordet.
Orsaken till den ofullständiga beskrivningen kan vara att spelförloppet angavs i dokumentets budtabell.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars Backström [11442]
Mon 06 April 2009, 13:02
Registrerad medlem #11442
inlägg: 240
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Carina Westlin[12540 skrev ...
]
Från spelare vid bordet har jag förstått att det spelades ut, syd trumfade ut i tre stick och vände sedan med 10, väst spelade2 och nu kom tankepausen.

Med förbehåll för att det kan vara fel.

Mvh
Carina

Ja, det är korrekt. Av ursprungsdokumentet framgår att utspelet var spaderfem, att spelföraren trumfade ut i tre drag med klöversakning från bordet och spelade rutertio. Efter en markant tankepaus begärdes ruterkungen från bordet.
Orsaken till den ofullständiga beskrivningen kan vara att spelförloppet angavs i dokumentets budtabell.


Jag ger mig. det var ju en helt annan sak. Vilseledande beskrivning av spelförloppet, minsann! Då var det ju tävlingsledaren och juryn som hade fel. Ursäkta LK och tack för rättelserna, nu kan jag sova lugnt i natt.


» länk
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 06 April 2009, 14:13
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Bra att du var vaken, Lasse.
Nu kan du somna om.


Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80