Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Jönköpings läns BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Inställda tävlingar - vad görs för att stoppa trenden?

Författare Post
Mikael Alexandersson [16748]
Mon 29 December 2008, 12:12
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
Jag noterade att trettondagsbarometern 6/1-09, med Jönköpings läns BF som arrangör, blev inställd 19/12-08 p.g.a. för få anmälningar. Det fanns då 18 par anmälda och på inbjudningen stod det att det fanns möjlighet till efteranmälan i mån av plats.

Hur många par var minimalt antal?

Det fanns 18 dagar kvar innan tävlingen, vilka återgärder var gjorda för att få flera par att anmäla sig?

Diskuterades det att flytta fram sista anmälningsdatum?

Vem tog beslutet?

Då det inte är första gången som tävlingar blir inställda p.g.a. för få anmälningar med JLBF som arrangör tycker jag att det är dags att utreda varför. Detta är för övrigt den andra tävlingen i rad som går detta öde till mötes.

Tillbaka till toppen
Jan Ottosson [13368]
Mon 29 December 2008, 23:18
Registrerad medlem #13368
inlägg: 203
Håller helt med dig Mikael. Något måste göras men vad? Har själv ingen lösning. Förstår dock inte varför man inte kan spela fast det är så få som är anmälda. Kanske man behöver ta ett snack i klubbarna om varför det är så här och höra med medlemmarna varför intresset inte finns. God fortsättning på Julen och Gott nytt år.
Tillbaka till toppen
Arne Ericson [12242]
Tue 30 December 2008, 09:42
Registrerad medlem #12242
inlägg: 26
Bra att du tar upp detta Micke!!
Då jag själv har ordnat flera bridgetävlingar vet jag att det är inte att bara sätta ut en blänkare på nätet och tro att tävlingen blir fulltecknad.
När inte förbundet klarar av att arrangera en tävling tycker jag att man skall lägga ut detta på klubbarna.
Ta den senaste i Sävsjö som ställdes in 3 veckor innan spelet. Tävlingsledaren skyllde på att de måste ge besked om lokalen.Men hade hon kontaktat Sävsjö BK hade de säkert fixat detta.18 par är mycket 3 veckor innan spelet i dessa tider!!!

Ang den inställda DM-inviduellt i Värnamo ställde hon in tävlingen innan anmälningstiden hade gått ut.Då fanns det 14 anmälda spelare och alla spelande i Värnamo.Jag kan undrar hur mycket reklam de styrande hade gjort för denna tävling i respektive klubb??????
SKÄRPNING JÖNKÖPINGSLÄNS BF
Tillbaka till toppen
Mikael Alexandersson [16748]
Tue 30 December 2008, 14:21
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
Arne Eriksson[12242 skrev ...
]
Då jag själv har ordnat flera bridgetävlingar vet jag att det är inte att bara sätta ut en blänkare på nätet och tro att tävlingen blir fulltecknad.
När inte förbundet klarar av att arrangera en tävling tycker jag att man skall lägga ut detta på klubbarna.


I samband med senaste par-DM-finalen så blev det problem med ett par som inte ansåg sig ha fått information om kvalet. Det slutade med att distriktet satte in paret som ej kvalat i finalen. Har för mig att JLBF lovade att se över hur informationen distribueras till distriktets spelare. Har denna utvärdering genomförts?

Allmänt kan sägas att lagdelen av tävlingsverksamheten fungerar bra, men då det gäller JLBFs partävlingar så kan en del förbättringar göras.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 30 December 2008, 23:07
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Här finns två-tre olika problem:
1. Att tävlingen kanske drogs in för tidigt, trots ett hyfsat anmälningstal. - Men det är kanske en annan historia?

2. Som rubriken säger: Vad göra för att stoppa den negativa trenden?

Ett ganska effektivt sätt är att ringa runt. Antingen varvet runt eller till spelare som man tror och hoppas kan tänka sig att vilja spela.
Observera att en del kommer att sakna partner.
Antingen därför att den ene blev övertalad men inte den andre. Eller för att man från början inte ställer upp eftersom man anser sig sakna en lämplig partner för seriösa tävlingar.
Den som ringer runt bör alltså även försöka agera något av partnerförmedlare...
Övht. På större klubbar typ Göteborgs Bridgecentrum och STErik där det bl.a. är spel flera olika kvällar i veckan är det inte så svårt att komplettera sin uppsättning av partners resp odla upp dem. På mindre orter är det svårare. Så en aktiv partnerskapsförmedling är antagligen rätt nyttig.


3. Nyrekrytering, som alltid. Och i nästa steg, varsam vård av de nya spelarna.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Ewa Adiels [87543]
Thu 01 January 2009, 16:58
Registrerad medlem #87543
inlägg: 7
Gott nytt spelår
Jag vill en gång för alla förklara varför tävlingen i Sävsjö ställdes in. Det var alldeles för få par anmälda när tiden gick ut. Det var inte JBLF som styrde tiden, det var Kulturhuset och dess krögares behov som avgjorde när anmälan behövde vara inne. Jag är den förste att beklaga att det inte blev tillräckligt många par. Det är ju hela tiden en konkurrens mellan klubbar /förbund om tävlingar.
När det gäller frågan i allmänhet så vill jag säga att JBLF har lämnat information till alla klubbar i distriktet. Tyvärr verkar det som den informationen inte når ut ordentligt, trots att vi skickar till den person som klubben meddelat skall få information.

Ewa Adiels DL
Tillbaka till toppen
Mikael Alexandersson [16748]
Fri 02 January 2009, 08:41
Registrerad medlem #16748
inlägg: 87
Ewa Adiels[87543 skrev ...
]
Gott nytt spelår
Jag vill en gång för alla förklara varför tävlingen i Sävsjö ställdes in. Det var alldeles för få par anmälda när tiden gick ut. Det var inte JBLF som styrde tiden, det var Kulturhuset och dess krögares behov som avgjorde när anmälan behövde vara inne. Jag är den förste att beklaga att det inte blev tillräckligt många par. Det är ju hela tiden en konkurrens mellan klubbar /förbund om tävlingar.
När det gäller frågan i allmänhet så vill jag säga att JBLF har lämnat information till alla klubbar i distriktet. Tyvärr verkar det som den informationen inte når ut ordentligt, trots att vi skickar till den person som klubben meddelat skall få information.

Ewa Adiels DL


Hej Ewa,

Kan bara konstatera att JLBF har ett problem med att få ut information till distriktets spelare och de kanaler som används är bevisligen inte tillräckligt bra. Kan inte JLBF jobba på andra alternativ som t.ex. en e-postlista som inehåller namn på alla distriktets spelar som har en e-postadress. Det måste också finnas anledning att agera proaktivt och inte bara sitta och vänta på att sista anmälningsdatum infaller och därefter ställa in tävlingen.

Du skriver: "Det är ju hela tiden en konkurrens mellan klubbar /förbund om tävlingar."

Är det inte distriktet och DTL i synnerhet som måste ställa sig frågan: Vad är det som gör att spelare inte väljer distriktets tävlingar?

Då det gäller den senast inställda tävlingen så inleds tråden med ett antal tydliga frågor som du inte svarar på. Jag ställer dom igen.

Hur många par var minimalt antal?

Det fanns 18 dagar kvar innan tävlingen, vilka åtgärder var gjorda för att få flera par att anmäla sig?

Diskuterades det att flytta fram sista anmälningsdatum?

Vem tog beslutet?



Tillbaka till toppen
Ewa Adiels [87543]
Fri 02 January 2009, 10:07
Registrerad medlem #87543
inlägg: 7
Hej Mikael

Vi hade behövt ha minst 13 -15 bord för att kunna genomföra tävlingen( vilket vi hade förra året med väntelista). Det var totalt omöjligt att flytta anmälningsdatum, vi var helt beroende av krögarens krav på den 18 dec kl 12.00. Styrelsen ställde in tävlingen.
Vi hade på nätet lagt en förklaring till den korta anmälningstiden. Ingen av oss i styrelsen tycker att det är roligt att ställa in en tävling.
Vad gäller ditt förslag att lämna information direkt till medlemmarna vill jag bara säga att det är klubbarnas ansvar inte JBLF:s. Vi informerar klubbarna och sedan är det deras jobb att föra vidare. Detta fungerar dåligt det vet vi och vi funderar på hur detta ska lösas.
mvh
ewa
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80