Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Dm tävlingar

Författare Post
Bengt Lundberg [7466]
Sun 12 March 2017, 21:30
Registrerad medlem #7466
inlägg: 6
Jag personligen tycker att årets DM- upplägg är alldeles utmärkt, alla möter alla ö
och tävlingen är färdigspelad i rimlig tid på lördag. Jag är övertygad att det blir rätt par som går vidare till sm spel med denna tävling. SM finalen spelas ju på detta
sätt alla möter alla och sedan är det klart, jag tror inte någon tycker det är för få
brickor. Vad jag förstått finns det önskemål om att dm lag ska avgöras med ytterligare en tävling om så är fallet hoppas jag verkligen att det blir nedröstat. En ide att ta
reda på vad vi spelare tycker kan var att dela ut en enkät till de spelare som kvalat
in till dm.

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 12 March 2017, 23:31
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Att du är övertygad om att "rätt par går till SM-spel" kan jag inte säga emot. Men med den kunskap och känsla för statistik jag har kan jag säga att jag inte delar din uppfattning. Det är inte säkerställt (du vet - så som SIFO-gubbarna alltid säger) med det kortade tävlingsupplägget.

En enkät. Så originellt! Och dessutom bland DM-spelarna. Ska vi ha en enkät varje år mellan kvalet och finalen om vad just detta årets deltagare tycker. Ja, så kan man ju tycka och jobba i DS. Skrota den rådgivande klubbträffen, ta inte upp tyckarfrågor på årsmöte - skicka ut en fråga till vissa utvalda istället.

Refererande till annan tråd där TA beskriver "BINGOBRIDGE" tror jag mycket på. Framtidens melodi. Jag tycker dock att man ska modifiera reglerna till att det räcker med "tre i rad" istället för "fem". Men det kan ju de som vill vara med och spela svara på i en förfrågan.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 12 March 2017, 23:54
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
DM-lag upplägg utmärkt. Tillåtet att tycka - ja.

Men om jag beskriver det så här. Vi (distriktet) ägnade tiden 21 nov 2016 till 3 mars 2017 med att spela ett större antal 24-brickorsmatcher (1296 brickor) för att reducera 20 lag till 12.

Sedan brände vi av elva 10-brickorsmatcher på en helg för att kvalificera de som ska spela SM-semifinal.

Jag kan bara inte få in i min trånga skalle varför vi inte gör tvärtom. Skulle verkligen de "mindre rutinerade" som man ska skydda mot att bli utslagna verkligen ha något emot att spela tio-brickorsmatcher en dag eller två, dvs i början av DM. För att sedan ägna två-tre månader att spela finalspelet?

När vi ägnar resten av året till breddbridge och socialbridge kan vi väl behålla en (1) tävling som är till för att utse de kompetentaste spelarna och lagen. Jag avser då endast SM-kval.
Tillbaka till toppen
Bengt Lundberg [7466]
Mon 13 March 2017, 09:38
Registrerad medlem #7466
inlägg: 6
Som jag skrev tror jag inte att de bästa paren i distriktet missar att kvala in till SM, spelar man dubbelt så många brickor blir givetvis utfallet säkrare. Tidigare när tävlingen gick över en hel helg deltog jag inte pg av att det enligt min mening blev rätt segt och tog mycket fritid. En del drar sig för att ställa upp i parkvalet men är ändå med för att klubben betalar den extra startavgiften. Utan att veta tror jag en del hoppar av om det ska spelas en hel helg eller många fler brickor. Jag spelar gärna 10 eller 12 brickor i lag DM kvalet men behåll dagens final så som den är.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80