Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

DM-Lag

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Leif Andréasson [7519]
Mon 05 December 2016, 16:12
Registrerad medlem #7519
inlägg: 28
Hej,
hörde först idag att förutsättningarna för DM-Lag har ändrats. Läser i inbjudan:
"Kval
spelas i geografiska grupper där de främsta i vardera gruppen går vidare till
final."
Efter denna inbjuda har det visat sig att premisserna ändrats. Tre av lagen från Kungshamn skulle då spela på annan ort vilket har medfört att dessa tre lag hoppat av. Stävar vi inte efter att ha så många lag i kval som möjligt?
Ser att exempelvis Strömstad har en grupp på tre lag. Varför kan då inte Kungshamn ha en grupp på 4 eller 5 lag? "Something is rotten in the state of Denmark,"
Tillbaka till toppen
Mikael Skön [92692]
Tue 06 December 2016, 10:50
Registrerad medlem #92692
inlägg: 6
Huvudinriktningen för allt kvalspel och även spel i Div. 4 är att det ska spelas regionalt om så är möjligt. Tyvärr gick det inte att få en bra gruppindelning om vi hade gjort regionala grupper, såväl TK:s som Distriktstyrelsens uppfattning, därför blev det en annorlunda uppdelning för Kungshamnslagen men även för andra lag.
Orsaken till att Strömstadslagen har en egen grupp är att två av de lag från Kungshamn som hoppade av skulle spelat där.
Tillbaka till toppen
Leif Andréasson [7519]
Tue 06 December 2016, 11:59
Registrerad medlem #7519
inlägg: 28
Anledningen till att de lagen hoppade av är ju att det inte blev en regional grupp. Vet att en del av spelarna i dessa lag arbetar till runt 18.00 under veckorna så jag kan förstå deras problem. Kungshamn hade ju redan en grupp och du menar att det fanns problem i andra grupper som ska lösas av Kungshamnsgruppen, Svårt för mig att inse logiken i detta resonemang. Jobbar själv ganska mycket så jag får nog också avstå i år.
MVH
Leif
Tillbaka till toppen
Ole J Jensen [26295]
Wed 07 December 2016, 21:26
Registrerad medlem #26295
inlägg: 15
Jag är inte så språkbegåvad.
Om man med geografiska / regionala grupper menar att varje klubb skall få spela i en egen serie så har jag missuppfattat det hela.
SO SORRY

Tillbaka till toppen
Leif Andréasson [7519]
Thu 08 December 2016, 07:42
Registrerad medlem #7519
inlägg: 28
mm, eller så är det jag som missuppfattat. Eftersom det gäller DM tog jag för givet att man menade klubbvis och inte någonstans inom distriktet. Trodde i min enfald att målsättningen var att få så många deltagande lag som möjligt. Var tills nu säker på att det är det totala antalet kvalande lag som ger X-antal platser till semifinalerna. Märker ju att jag är ensam i denna uppfattning så jag viker ner mig utan att ha fått något adekvat svar gällande Kungshamnsgruppen. Inför kommande år får vi förklara på klubben att kvalspel kan komma att ske ett tiotal mil bort. Detta lockar säkert många lag....
MVH
Leif
Tillbaka till toppen
Tommy Svensson [7520]
Thu 08 December 2016, 22:45
Registrerad medlem #7520
inlägg: 107
Åka 18 - 20 mil en kväll måste ju tävlingsledningen förstå bli svårt när man slutar jobbet 18 00 lättare för en som inte jobbar
Tillbaka till toppen
Tommy Svensson [7520]
Thu 08 December 2016, 22:55
Registrerad medlem #7520
inlägg: 107
Åka 18 - 20 mil en kväll måste ju tävlingsledningen förstå bli svårt när man slutar jobbet 18 00 lättare för en som inte jobbar
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Mon 12 December 2016, 08:56
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Ole J Jensen [26295 skrev ...
]
så har jag missuppfattat det hela.

Du har missuppfattat som TK har du BDBF:s direktiv.
Som tidigare år varit i prioriteringsordning

1. Stimulera till att få med så många lag som möjligt i DM-kval. För SM-semilag-kvalificering.
2. Geografisk närhet i grupperna
3. Antalsmässigt så jämna grupper som möjligt.

Finns det 5 lag från kungshamn som alltid spelat i en kvalgrupp. Skall man ändra på det måste det förankras och motiveras (men det är ju omöjligt att motivera med den prioriteringsordning BDBF har)
Ole det verkar som det smugit sig in en rankingseedning i år ( inget fel i det om det inte går ut över prioriteringarna) Strömstad, Petrapak, Laget, Ek i var sin grupp. Har det funnits med i gruppindelningen?

Inga matcher är spelade än så TK ta chansen och ändra enligt direktiven. Här kommer ett förslag.

A. 3 Strömstadslag
B. 5 Kungshamnslag
C. Uddevalla/stenungssundgrupp: Mikael, Benkå, Laget, 2 Stenungssundslag
D. Vänersborgsgrupp: Buck, Galla, Upphärad, Petrapak
E. Tjörn/Orust: Tofta, 2 Tjörnlag, Bronsdag, Orust Otto

Följer alla direktiv. Maximalt antal lag, geografisk närhet, antalsmässigt jämna grupper.
Hur ni skall få fram de 12 finallagen är nästan egalt. Oftast vill bara 12 lag spela finalen, Men vi har uppnått syftet många lag. Många lag får pröva på lagspel utan ambition om finalspel.


Tillbaka till toppen
Tommy Svensson [7520]
Tue 13 December 2016, 12:12
Registrerad medlem #7520
inlägg: 107
om man går in o tittar på körtid så går det fortare från Uddevalla till Strömstad 1 timma 3 minuter
Kungshamn Strömstad 1 timma 7 minuter
då kan man ju flytta lag från Uddevalla till Strömstad
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 20 December 2016, 07:52
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Ole J Jensen [26295 skrev ...
]
Jag är inte så språkbegåvad.
Om man med geografiska / regionala grupper menar att varje klubb skall få spela i en egen serie så har jag missuppfattat det hela.
SO SORRY

Matematikbegåvad.
I grupp A går 67% garanterat vidare (efter 48 spelade brickor) med möjlighet till att 100% (alla) får spela final.
I grupp B går 50% garanterat vidare (efter 120 spelade brickor) med möjlighet till 67% finallag (efter 144 spelade brickor).

Organisationsförmåga.
Var tog de tre lagen vägen som drog sig ur? Erbjöds de ett alternativ, så att distriktet kanske fått ytterligare ett lag till SM-semi (uttalat mål).
De kunde exempelvis, ur rättvisesynpunkt jämfört grupp A, spelat i en egen grupp, likadan den i Strömstad (fast på hemmaplan).

Don´t be sorry, it´s just an observation.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80