Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Revers eller?

Författare Post
Sylve Larsen [11960]
Sun 15 November 2015, 18:03
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
En bricka från ind. DM som vi diskuterade.
Ind DM


Öst giv
ED6
K8
Ekn2
K9873






K983
E7532
D7
E5

VästNordÖstSyd
   pass  1 
 pass  2  pass  21 

1 Revers eller

Förutsättningar 2 över 1 100% UK.
Visar 2S reversstyrka +16?
Eller visar det just 5-4 (styrka +12) och man bjuder 2 Nt med 4-4 (+12)?

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 17 November 2015, 17:03
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Fakta: I MS visar 2sp tillägg. I MS är 2-över-1 inte utgångskrav och några sekvenser leder därför till delkontrakt.
Möjligen behöver 2sp inte vara lika starkt som en reverse (17+), vilket det är i sekvensen 1hj - 1NT - 2sp.
1hj - 2kl - 2sp kallas "kombinationskrav till utgång". Om 2kl visar 10+ behöver alltså 2sp visa cirka 15+ för att vara UK.

Vi gjorde medvetet deklarationen till tävlingen så enkel som möjligt och tyckte då att 2-över-1 ska vara 100% utgångskrav (vilket de flesta bättre moderna spelare också nu använder, vilket kan betyda att det är både användbart och bättre).


Jag tycker 1:
När jag spelar använder jag med alla partnerns 2-över-1 som UK och därmed verkar det bättre att inte behöva ha tillägg för ett "reversbud" som 2sp. Dess snabbare man kan visa färgen dess bättre (speciellt om 1hj endast visar 4+ kort, då 2sp samtidigt visar en femte hjärter).

Jag tycker 2: Om jag har 4-4 i hö, öppnar 1hj och partnern bjuder 2kl skulle jag bjuda 2NT. Aldrig bjuda två färger utan obalanserad hand eller åtminstonde minst 5422.

Jag tycker 3:
Om jag skulle spela en individuell tävling och sitta Nord i nämnda budgivning skulle jag ställa mig frågan "hur tror jag min nuvarande medspelare brukar bjuda i det här läget - tillägg eller inte?" Det är ju en av tjusningarna med individuell tävling - inte bara spela korrekt utan också försöka ha en god bedömning om hur min medspelare både bjuder och spelar.
(Inom parentes skulle jag bedömt att de flesta spelare bara bjuder 2sp efter öppning 1hj med lite tillägg, för det är vad de flesta lärt sig. Samma gäller sekvensen 1sp-2ru-3kl).

(Parents 2:)
Jag tror vi ska korta ner deklarationen ytterligare till nästa år. En översyn krävs och min åsikt är att där finns några saker som är ofrekventa och oviktiga under en enstaka rond med ny partner.

En sak slog mig just: Du kanske skulle fråga Birgitta - hon är ju mästare!
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 17 November 2015, 17:37
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag blir lite "bridgefilosofisk".
En individuell bridgetävling är något annat än en med ordinarie partner. Det infinner sig en stor, stor ny ingridiens - att bedöma partnern. Framför allt i budgivningen men också i vissa situationer i försvarsspelet, alltså i de lägen man samarbetar.

Jag tycker man borde ta just det som en stor utmaning. Det är svårt, men väsentligt och jag är övertygad om att vi alla har den förmågan mer eller mindre. Här gäller att inte vara stelbent utan flexibel. Kanske bjuda olika bud i identiska budlägen med olika partner!?

Som jag nämnde i inlägget ovan tycker jag att deklarationen ska minimeras ännu mer än den vi använt i två år. Det är inte konsten att lära sig ett system som ska avgöra en individuell tävling. Det är till stor del en slags "skicklighet" att avgöra vad partnern menar och brukar göra. Jag hoppas de flesta ska ta de individuella tävlingarna på det sättet, det är ju en ganska så stor utmaning gentemot sig själv - och är inte bridge i allmänhet det? En tävling med (mot) sig själv. Åtminstone är det så för mig, den värste fienden är ... ja, just det.

Vad säger ni andra?
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Tue 17 November 2015, 17:52
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
En sak slog mig just: Du kanske skulle fråga Birgitta - hon är ju mästare!

Tack för svar L-G
Behöver inte fråga BW spelade mot henne på denna bricka
Birgitta bjöd 2 Sp. Med ungefär samma motivering som Du.
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Tue 17 November 2015, 17:58
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Som jag nämnde i inlägget ovan tycker jag att deklarationen ska minimeras ännu mer än den vi använt i två år

Det tror jag är bra, så det inte avskräcker. En del var kritiska i början " aldrig mer" men de var trots allt mycket positiva när tävlingen var över.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 17 November 2015, 20:27
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag förstår kritiken och tycker den är befogad. Däremot "vet" jag att det brukar ordna sig allt eftersom. Jag spelade individuella stormästarträffen för några år sedan. I början var det en massa prat (för att inte kalla det "tjafs") om system hit och dit. Eter några ronder var det inget problem och man fick ta de smällar eller framgångar som kom.

Den stormästare jag spelade med första ronden öppnade 2kl. 2ru relä följt av 2NT. Jag hade en solklar 6NT. Vi var de enda som hade betalat ut på brickan. Jag undrade varför, för jag såg inte att han spelade dåligt på något vis. Vid en närmare studie fick jag se att han hade 19 goda uppvärderde till 20, men bjöd för 22-24. Så kan det gå!

Thomas och jag är överens om att försöka förbättra (läs förenkla) överenskommelserna. Min egen åsikt är också att vi ska lägga ut den på nätet en dag eller två före start (det är dock inte jag som bestämmer ensam och de får man ta hänsyn till). Får jag tillfälle kanske jag gör ett nytt förslag inom kort för att spara för framtiden. En god idé är naturligtvis att låta även fler ta del av den och revidera före utgivande (vem vet, kanske du får ett ord med i laget).
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 17 November 2015, 20:33
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Sylve Larsen[11960 skrev ...
]
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
En sak slog mig just: Du kanske skulle fråga Birgitta - hon är ju mästare!

Tack för svar L-G
Behöver inte fråga BW spelade mot henne på denna bricka
Birgitta bjöd 2 Sp. Med ungefär samma motivering som Du.

Fantastiskt, ha, ha, hi ... det var Birgitta som bjöd 2sp! Smart resonemang av henne (men som sagt ... hon blev ju mästare också).
Tillbaka till toppen
Ole J Jensen [26295]
Wed 18 November 2015, 13:47
Registrerad medlem #26295
inlägg: 15
Det var inte bara Birgitta som bjöd 2 sp. på den brickan. Jag vet åtminstone en till som gjorde det och hon fick "banner" av sin medspelare för att hon inte hade 17+ som reverse budet lovade (enligt honom). Så Sylves första fråga var bra och LGLs svar belysande.



Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80