Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ledtrådar i 6 spader

Författare Post
Rasmus Gråberg [50617]
Sun 14 June 2015, 06:42
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Partävling
Vänersborg 8 juni 2015

6
Syd giv
ingen i zon
Martin Isetorp
D94
E1052
kn106
E65






Rasmus Gråberg
Kkn872

EKD4
Kkn97

VästNordÖstSyd
Martin IsetorpRasmus Gråberg
    



Given är svängd. Väst har spärrat med 4 hjärter mot vår 1-spaderöppning. Så småningom har vi kommit i 6 spader och väst spelar ut hjärter kung. Vad har vi att gå på och hur spelar man bäst?
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Sun 14 June 2015, 17:29
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421


6
Syd giv
ingen i zon
D96
E1052
kn106
E65
2
KDkn98765
92
D2
E1053
4
8753
D843
Kkn872

EKD4
Kkn97

VästNordÖstSyd
    


Det blir ett kort svar för jag jobbar som vanligt i trädgården bland blommor och bin.
Ta esset och trumfa ut och ta ut alla ruter. I slutläget har nord hj T, klöver ess och 6. Syd har klöver KJ9.

Nu får du gissa vem som har klöverdam(i diagrammet har båda den men en har ju tian). Eftersom öst har fler klöver än väst har öst oftare damen och därför maskar du för hemgång eller två straff.

Det finns andra sitsar tex att öst har alla trumfen
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Mon 15 June 2015, 08:16
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Dagen börjar som vanligt med en runda i trädgården. Inga mördarsniglar har hittat hit men det är gott om liljebaggar vilka jag tar livet av dagligen. Likväl dyker det upp nya nästa dag ungefär som grisen Särimer.

Hur skulle DDS spela? Ja, han har inga problem att toppa ut dam andra hos väst eller maska ut den hos öst eftersom han ser alla 52 korten.

Vi hade ju inlett spaderbehandlingen med nian till knekt men DDS släpper runt nian direkt, han vet ju var tian finns. Hur svårt kan det vara? DDS kan nu briljera med att spela ruter 4 gånger och saka en klöver. Klöveress, kung och stöld med dam. Trumffyran maskar ut östs tia och esset drivs ut. Klövervändan stjäls och höga trumf avslutar.

Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Mon 15 June 2015, 14:29
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
DDS klarar sitsar som osannolika ATxx i spader hos väst, liksom Qxx i klöver hos densamme.

Men hur spelar en mänsklig spelare bäst? Jag tycker att den här var intressant ur pedagogisk synpunkt, Thomas är i sitt svar inne på hur man smidigast behandlar trumfen. Är det någon som vill utveckla det resonemanget, samt förklara vad vi hoppas ska ske sedan?
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Mon 15 June 2015, 17:14
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Här kommer lite längre utveckling. Först kan man konstatera att det troligen är öst som har trumflängd eftersom väst har (7)8 hjärter. Vi vet inte det men det förefaller vara ett bra utgångsläge.

Trumfen måste angripas med 9:an till knekt(eller kung) av två skäl. Nian får inte blockera trumffärgen i tredje trumfstick och dam får inte spelas i första eftersom vi i andra trumfstick ska spela liten trumf mot dam.

Om damen spelas i första stick kan öst vinna med ess och vända i ruter. Nu kan det ställa till det med kommunikationerna mellan händerna. Vi måste vinna med esset och spela spaderkung. Var trumfen 3-2 är det bara att trumfa ut men sitter nu trumfen 4-1 behöver vi in på bordet för att maska ut tian. Nu måste klöveress användas för att komma in på bordet och maska i trumf. Skulle 9:an nu legat kvar så blockerar den uttrumfningen och då måste vi spela klöver och göra rätt.

Onekligen blir det mycket lättare att inleda trumfbehandlingen med nian till knekt. Får vi för den spelar vi spadertvå till dam och upptäcker ifall det var 4-1. Nu kan vi släppa den väntade rutervändan till tian och spela spadersex för mask med 7:an och uttrumfning.

Tar vi ut alla ruter och trumf bör vi få korträkning. Skulle väst ha 3 klöver(edit: felskrivning, ruter borde det stå), 8 hjärter och en trumf så blir det bara en klöver över. Då är masken säker. Med två ruter hos väst är det som tidigare skrivits större chans att maska.

Tillbaka till toppen
Tom Gärds [13002]
Mon 15 June 2015, 21:28
Registrerad medlem #13002
inlägg: 88
Det bästa är att inte behöva slå någon klövermask alls. Med Thomas exempelhand så kan man saka en klöver på bordet på den fjärde rutern och därefter stjäla en klöver. Med rätt försvar går det inte utan att riskera för mycket, men vi måste ge försvaret chansen att göra fel. Jag går emot Thomas och spelar första trumfronden mot damen för att förmå öst att ta första trumfsticket. Alltså, hjärteress med klöversak, ruter till ess och spader till dam. Tar öst esset tar vi en rutervända på handen och spelar ytterligare en trumfrond (bort med bordets nia!), oavsett om den sitter 3-2 eller 4-1 spelar vi in bordet på ruterknekt. Sitter rutern 33 måste vi trumfa ut (eventuellt maska ut östs trumf) och sedan göra rätt i klöver. Det intressanta är om öst har fyrkorts ruter. Om han också hade fyra spader får vi gå in på handen på klöverkung, ta ut fjärde rutern och sakar en klöver hos träkarlen. Tillbaks till bordet på klöveress och stjäl en hjärter, nu kan man stjäla sin sista klöver på bordet och sedan fånga upp östs trumf genom att spela hjärter från bordet. Om öst endast hade tre trumf kan vi ta ut klöveress innan vi spelar in oss på klöverkung eftersom vi inte behöver maska ut östs trumf.
För att lyckas behövs ett litet felspel av öst, duckar han första trumfronden måste vi spela en trumfrond till, inte så roligt att gå bet om väst har 2-2 i spader-ruter. Då kan öst hoppa upp med esset och spela en tredje rond trumf då vi är tillbaka till att hitta klöverdam, men det är inte så lätt att hitta för öst, framför allt om han tittar in i ATxx i trumf, då man lätt tar första eller väljer att ducka två gånger. Duckar han två gånger så kan man spela som jag föreslagit.
Det krävs förstås också att väst inte har trekortstrumf och kan stjäla nån av sidofärgerna. Med tanke på budgivningen och utspelet så känns det mindre troligt, med 37 i högfärgerna så är chansen stor att det hade spelats ut en kortfärg.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Tue 16 June 2015, 07:01
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Tom gör som vanligt en mer grundlig och genomtänkt analys än vad jag redovisar! Hatten av!

Toms vassa analysförmåga är starkt bidragande till att han är coach för juniorlandslaget.
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Thu 18 June 2015, 12:47
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Väl genomarbetade förslag från Tom och Thomas!

Vid bordet visade sig öst ha misstänkta ATxx i spader. När sedan ruter spelades, så sakade öst på den tredje rutern. Om väst då har minst sju hjärter så blir det bara max en klöver över på handen (1741-fördelning). Så den masken var helt plötsligt 100%.


Tillbaka till toppen
Tom Gärds [13002]
Thu 18 June 2015, 13:40
Registrerad medlem #13002
inlägg: 88
Aj då, då gick jag bet med mitt spelsätt. Undrar om jag valde en sämre variant eller om vi får kalla mig experten med otur? Själv vill jag gärna tro det senare .
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 22 June 2015, 16:49
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag tror Tom hade otur (oddset för fyra ruter hos Väst är mycket lågt, tror jag). Men jag undrar också om han inte kan förfina den ytterligare lite. Spela spader dam i andra stick bör ge samma effekt.

Varför? Du slipper råka ut för att Väst har 2-8-0-3 och stöld andra stick. Eller ännu värre - stollen glömde spela ut ruter från 2-7-1-3 eller 2-8-1-2 och du själv har spelat på dig straffen.

Ett av de starka argumenten för Toms plan nämner han i slutorden. Förmodligen vet Väst att ni saknar ett ess, men inte vilket. Då är det konstigt att inte spela ut en singel i lågfärg, för eventuell direktstraff. Därför tyder mycket på att Väst har kort spader och cirka 2-2 i lå (eller spelade han inte ut lågfärg för att han hade renons?).

Möjligheten att spela hem kontraktet med 5-0 sits i trumf finns väl också (Öst får ha E10xxx-x-xxxx-Dxx). Men det är en annan, mindre intressant och lättare historia eftersom man då bara kan spela på ett sätt och en sits
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80