Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bokrecension: "Spelföraren" av Terence Reese

Författare Post
Per Westling [1667]
Fri 04 February 2005, 11:31
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Titel: Spelföraren eller Hur experten tänker (Orginalet: Play Bridge with Reese, 1960)
Författare: Terence Reese
ISB 91 8502 480-5
Jannerstens Förlag AB, utgivet på svenska första gången 1968

Trots 45 år gammal så är detta ändå en given bok att läsa för den som vill förkovra sin spelföring. Det exemplar jag har hemma är tredje upplagan och kom ut 1992. Men boken har klarat åldrandet mycket bra.

Reese är en av de stora bridgeförfattarna och hans stil påminner en del om Kelsey, även om han inte känns riktigt lika torr.

Formen i boken är 75 givar där man får följa Reese tankegångar under givarna, och kan alltså se hur en expert tänker. Det lär ha varit just denna bok som introducerade "Över axeln"-formen som därefter har blivit ett vanligt sätt att presentera givar, och som t.ex. Mike Lawrence använder med framgång i sina böcker. (T.o.m titeln "Play Bridge with Mike Lawrence" återkopplar till denna bok ).

Nivån är lagom (tycker jag) även om man nog behöver ha inställningen att förbättra sitt spel för att uppskatta boken till fullo.

Jag tycker att denna bok är given på en topp-10-lista och ett "måste läsas", och ger boken betyget 5 ( )

Här kommer ett utdrag från boken, närmare bestämt kapitel 23. Försvarets trumf får inte växa:
Det är robberbridge med ganska ojämna spelare. Jag ger och plockar upp en av mina vanliga händer:
!sp D-7-6-3 !hj 9-7-5 !ru 7-2 !kl kn-6-5-2

Alla är i zonen och jag passar. Väst öppnar med 1!hj och Nord dubblar. Öst passar och jag svara 1!sp. Väst bjuder 2!ru och Nord hoppar till 4!sp. Jag hoppas han vet vad han gör. Väst tar sig en fundering men bestämmer sig sedan för att passa.

Väst spelar ut ruterkung och Nord lägger upp en riktigt bra hand, fastän kanske ändå inte fullt så bra som han själv tror:


4
Syd giv
ingen i zon
Kkn95
EK
E104
ED73


K
D763
973
72
kn652
visa alla händer

VästNordÖstSyd
    pass 
 1  Dbl  pass  1 
 2  4  pass  pass 
 pass 

Det finns bara två ofrånkomliga förlorare, men Väst har bjudit två färger, så det sitter nog inte särskilt bra. Väst kan mycket väl ha spaderess singel. För att gardera mig emot det vill jag gärna spela spader första gången mot bordet. Men jag kan inte komma in till egen hand på annat sätt en genom en ruterstöld, så jag låter Väst få för ruterkung.

Väst fortsätter med ruterdam och den tar jag för att spela in handen på ruterstöld. Så följer en spaderhacka. Väst lägger lågt och jag får för spaderkung. Om jag nu spelar låg spader till handens dam, kan Väst fortsätta med en fjärde ruter och på så sätt godspela spadertian hos Öst. Bortsett härifrån behöver jag en ingång till handen så jag spelar spaderknekt från bordet. Väst tar för sitt ess och petar in bordet på hjärterkung. Läget är:


Syd giv
ingen i zon
95
E

ED73



D
97

kn652
visa alla händer

VästNordÖstSyd
    

Jag har bara förlorat två stick hittills men kövern är ett besvärligt problem. Väst har ju bjudit två färger och han har redan visat två spader. Han har inte rört klövern och det skulle han nog ha gjort om han haft en singelton. Jag tror inte att han har fördelningen 2-5-4-2, ty han funderade faktiskt på att ta bort 4!sp. Han kan ha 2-6-5-0 eller möjligen 2-5-5-1 och i senare fallet är hans singleton med all sannolikhet kungen.

Om Väst är renons i klöver, kan jag klara kontraktet genom ett slutspel mot Öst. Det skulle gå ut på att jag spelade en klöverhacka mot knekten och fortsatte med klöver, som jag släppte fram till Öst. Men detta spelsätt skulle vara alldeles på tok, om Väst hade klöverkung singel. Men varför skulle jag inte kunna spela bort alla mina hjärter för att ta reda på exakt hur färgen var fördelad?

Jag tar ut hjärteress och plockar bort försvarets sista trumf, som återfinns hos Öst. Så spelar jag hjärter och stjäl med bordets sista trumf. Öst kan inte bekänna utan sakar klöverfyra.

Det har dragit ihop sig till att Väst hade fördelningen 2-6-5-0 och att Öst alltså har alla klöver. Jag spelar låg klöver från bordet. Öst lägger åttar och jag får för knekten, ty Väst är renons. En låg klöver petar in Öst på nian och jag får till sist för ess och dam. Så här såg hela kortsitsen ut:


Syd giv
ingen i zon
Kkn95
EK
E104
ED73
E4
Dkn8642
KDkn93
1082
105
865
K10984
D763
973
72
kn652

VästNordÖstSyd
    

Kommentar

Lägg märke till att det var förnuftigt att spela första trumfen från egen hand som gardering mot singeless hos Väst. Det hade varit fel att spela en låg trumf från bordet i följande stick, ty därmed hade Väst fått chansen att godspela partnerns trumftia. Som spelet utvecklade sig blev det uppenbart att Väst var mycket kort i klöver. Om han hade haft en singelhacka, hade han troligen spelat den någon gång, när han var inne, och därför måste han antingen vara renons, eller ha kung singel.

Att kunna fastställa motpartens fördelning är oftast nyckeln till framgång. Det var därför Syd tog ut hjärteress, när han var inne på bordet, så han kunde komma åt att stjäla sin tredje hjärter. Om Öst hade kunnat bekänna, hade hans fördelning varit 3-3-3-4 och det rätta spelsättet hade då varit att ta ut klöveress i hopp om att Väst hade klöverkung singel.

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80