Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ytterligare logiskt försvar.

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 28 April 2015, 16:51
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Ni löser ju vanligtvis "mina" givar utan större problem, men det här sätter verkligen logiken på prov.

Lagtävling, imp-beräkning


3NT
Nord giv
ingen i zon
Träkarl
ED72
kn104
kn87
ED3
Du
kn106
E82
D52
kn974







VästNordÖstSyd
DuTräkarl
  11  pass  2NT2 
 pass  3NT  pass  pass 
 pass 

1 4+ spader
2 naturligt krav

Förutsättningen är att du valde utspelet spader knekt som spelföraren tog på handen för att sedan spela hjärter 5.
Lägger du lågt eller tar esset?
Vilken är din plan?

Du får ingen markering av mig eller din partner, utan kan klara det med ett bra resonemang, men jag kan säga att försvaret måste vara aktivt annars spelar spelföraren till sig nio stick om han får "vara ifred".
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Tue 28 April 2015, 22:22
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Jag tar hj E och vänder med ruter 2 som är attityd och hoppas att partner har något som K 10 9 x i ruter och hj kung som inkomstkort. Syd har en hand som kan vara
K x
D x x x
E x x
K x x x
Det känns helt fel att lägga lågt på sf låga hj mot bordet. Att sf har kl kung känns även det ganska troligt, därför rutervända.
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Wed 29 April 2015, 15:19
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Om partner skulle ha klöverkung så är nog kontraktet hemma eftersom jag saknar inkomstkort om jag tar hj E o vänder i klöver, lägger jag lågt kan inte partner vända i klöver om han har kungen. Ännu ett argument för ruter i stick 3.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 30 April 2015, 12:19
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Det första svaret var bra, men det var det sista som gav guldstjärna!

För att vi ska kunna straffa kontraktet behövs tre spel utöver två i hjärter. För det krävs K10x(x) i endera lågfärgen. Om det är i klöver kan/ska jag vända med klöver knekt eller nio så att spelföraren inte kan lägga lågt, utan tvingas maska med damen.

Hur ska jag då kunna välja mellan ruter och klöver? Där kommer Lennarts guldstjärna i resonemanget in. Det är 100% rätt att välja ruter därför att när jag går upp med hjärter ess är det partnern som har en ingång kvar (hjärter kung).

1. Vänder jag i klöver kan spelföraren gå upp med esset eller, som i ruter, hålla upp esset till tredje gången.

2. Kommer jag in på hjärter ess efter att partnern tagit kungen och vänt i ruter från K10xx så har fel motspelare ingången kvar och kan inte ta ut den odlade straffen.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 30 April 2015, 14:53

inlägg: 895
Gå upp med esset känns självklart, men ruter eller klöver? Nej, inte lika självklart. Det kan vara så att man MÅSTE vända med klöver för att pantern inte ska bli inpetad på hjärterkungen... sen beror det ju på hur det sitter... vad som är rätt i längden har jag inte den blekaste susning om.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 30 April 2015, 14:54

inlägg: 895
Parentes, jag hade nog valt att spela ut klöver så hade jag inte haft problemet!
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 07 May 2015, 19:26
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Micke Melander[7164 skrev ...
]
Gå upp med esset känns självklart, men ruter eller klöver? Nej, inte lika självklart. Det kan vara så att man MÅSTE vända med klöver för att pantern inte ska bli inpetad på hjärterkungen... sen beror det ju på hur det sitter... vad som är rätt i längden har jag inte den blekaste susning om.

Jag vill påstå att det är närmare 100% rätt att vända i ruter och inte i klöver. Du ska få chansen att fundera lite till och andra kan få argumentera, så ska vi se om jag kan övertyga dig (er) sedan.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 09 May 2015, 14:15
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Vi antar att vi har två hjärterstick och två ingångar där, en hos vardera motståndare. För att straffa kontraktet måste vi skapa tre lågfärgsstick. För att skapa tre lågfärgsstick måste partnern ha både kung och tia i färgen vi ska angripa.

Klöver eller ruter? Det är frågan.

1. Mest otroligt, enligt budgivningen, är att spelföraren har
Kxx/Dxxx/EKxx/xx, då partnern har K10xx i klöver.
Vänder du med låg klöver lägger spelföraren lågt och partnern kan inte vända tllbaka i klöver. Alltså hittar du klöverknekt i vända.
Spelföraren går då upp med esset och nästa gång ni kommer in (din partner) kan han inte angripa klöver.

2. Möjlig spelförarkort är Kxx/Dxxx/EKx/xxx.
T.o.m. om spelföraren gör misstaget att försöka slå klövermasken när du vänder med knekten, kan han sen hålla upp och blockera färgen - så när ni kommer in på hjärter finns ingen klöver hos den motspelaren.

3. Möjliga spelförarkort Kxx/Dxxx/Exx/Kxx.
Nu har vår partner K10xx i ruter. Du går upp med hjärter ess, vänder i ruter (låg) och ingenting i världen kan göra att spelföraren får mer än åtta stick. Därför att er sida har fjärde och betande rutern på samma hand som kommer in i hjärter andra gången.

Därför påstår jag att ruter i vända är 100% rätt oavsett sits, dvs den enda som kan straffa.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 09 May 2015, 14:25
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Micke Melander[7164 skrev ...
]
Parentes, jag hade nog valt att spela ut klöver så hade jag inte haft problemet!

Också parentes.
Det ingick inte i förutsättningarna den här gången men du har troligen rätt i det. Om du inte har otur, spelföraren går upp med kl ess och du misstolkar partnerns klöver 6 (Schneider) från 652 när spelföraren har K108 och tror att partnern har K106 (för spelförarn lägger givetvis högsta från 852).
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80