Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Är brickläggare fuskare?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Gunilla Johansson [32115]
Fri 28 November 2014, 19:46
Registrerad medlem #32115
inlägg: 47
Jag var precis inne och läste Generellt regelverk för tävlingar... Maskinell duplicering av brickor, sid 20, och blev helt ärligt bedrövad över nya bestämmelser avseende brickläggning. Detta betyder att alla brickläggare är avstängda från spel i alla attraktiva tävlingar.

Jag har under en period påpekat att analysen till simultantävlingar inte behöver skickas ut tillsammans med givsamlingen. Vem har sagt att det är brickläggaren som får detta mail? Brickläggaren har bara fått filen och lagt brickorna, den som sedan fått mailet behöver inte vara med och lägga brickorna, men har tillgång till analysen. Är det OK?

Om det nu är så att vi har en spelkväll med ca 6 bord och det bland dem är två personer som är brickläggare, ska de då bli avstängda från spel? Hur intressant är det då att arrangera simultantävling?

Helt ärligt, om man nu lägger brickor för tre kvällar per vecka och för två veckor i taget, hur enkelt är det att kontrollera brickor i förväg? Då är det ju betydligt enklare att bara gå in och läsa analysen som skickas ut och det kan ju alla kontrollera att jag inte gjort om ni kontrollerar gamla resultat.

Om vi kommer till silver- och guldtävlingar, vem ska lägga brickor till dem om vi är få brickläggare i klubben? Om det nu skulle vara så att man får ett sent återbud så vill man ju gärna få in ett nytt par från klubben för att fylla upp till fulla bord. Får man då inte kalla in någon som har varit med och lagt brickorna? Hur stor är chansen att den personen lärt sig brickorna?

Överlag så undrar jag hur lätt det är att lära in 42 eller 62 brickor. Vid brickläggningen visar vi aldrig givsamlingen och skulle det gå fel med någon bricka lägger vi den åt sidan och lägger om den sedan. Ingen kontrollerar någonsin någon bricka.

Är det då OK att vi som brickläggare inte får spela simultan-, silver- eller guldtävlingar?

Det finns ytterligare en fråga till förbundet, har ni koll på vilka som är brickläggare?

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 28 November 2014, 21:02
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Gunilla Johansson[32115 skrev ...

Det finns ytterligare en fråga till förbundet, har ni koll på vilka som är brickläggare?

Både ja och nej. Man har naturligtvis koll på de brickläggare som är auktoriserade, dvs har gått förbundets utbildning och klarat det efterföljande provet. De andra, friläggarna, vet man inte riktigt vem eller hur många de är även om man naturligtvis känner till en del av dem.

De var förresten på gång att bara de auktoriserade brickläggarna skulle få lägga SM-finaler men det föll på att det helt enkelt fanns för få av dem (brickläggare alltså, inte SM-finaler).
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Fri 28 November 2014, 23:53
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Nu är det väl inte "brickläggarna" som folkgrupp som förbjuds att deltaga i tävlingar arrangerade i förbundets regi. Utan den fysiska person som lagt brickorna till aktuell spelkväll som inte får medverka.

För mig personligen skulle det kännas konstigt om personen som lagt brickorna får medverka (troligtvis baserat på okunskap)

Så för att få rätsida, ser personen som lägger brickorna några kort under brickläggningsförfarandet?
(Känns konstigt att inte kontrollera mot giv-filen, men så är jag konservativ av mig och litar inte till fullo på all teknik)

Om ja, självklart att personen inte får medverka

Om svaret är nej. Personen ser aldrig några kort utan flyttar endast högar om 13 kort in i respektive fack.
Så ser jag ingen anledning till att brickläggarna inte ska få vara med och leka som oss andra.




Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sat 29 November 2014, 01:16
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Eric Arvidsson[16417 skrev ...
]
Nu är det väl inte "brickläggarna" som folkgrupp som förbjuds att deltaga i tävlingar arrangerade i förbundets regi. Utan den fysiska person som lagt brickorna till aktuell spelkväll som inte får medverka.

För mig personligen skulle det kännas konstigt om personen som lagt brickorna får medverka (troligtvis baserat på okunskap)

Så för att få rätsida, ser personen som lägger brickorna några kort under brickläggningsförfarandet?
(Känns konstigt att inte kontrollera mot giv-filen, men så är jag konservativ av mig och litar inte till fullo på all teknik)

Om ja, självklart att personen inte får medverka

Om svaret är nej. Personen ser aldrig några kort utan flyttar endast högar om 13 kort in i respektive fack.
Så ser jag ingen anledning till att brickläggarna inte ska få vara med och leka som oss andra.



Nej en brickläggare behöver aldrig se ett enda kort under processen, kolla givfilen är inte nödvändigt (eller kan låta en oberoende person kolla) och i moderna brickläggningsmaskiner finns det sensorer som ser till att rätt antal kort finns i varje fack och att rätt kort ligger i rätt fack. - Både snabbare och enklare än om du behöver dubbelkolla själv.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 29 November 2014, 07:08
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Eric Arvidsson[16417 skrev ...
]
Så för att få rätsida, ser personen som lägger brickorna några kort under brickläggningsförfarandet?
(Känns konstigt att inte kontrollera mot giv-filen, men så är jag konservativ av mig och litar inte till fullo på all teknik)

Om ja, självklart att personen inte får medverka


Jag la själv brickor under en period av livet och det var självklart då för alla, och är säkert likaså idag, att du inte lägger brickor för en tävling du själv tänker delta i.
Det kanske var överdrivet etiskt men visst såg man kort ibland, dvs hj Q och sp 4 mm... iaf när nåt strulade med maskinen.
Visst hade det gått att fuska om man ville på någon enstaka bricka, men du hinner inte lägga någon bricka på minnet om du inte anstränger dig, tempot är för högt och med dagens brickläggningsmaskiner kanske du heller inte någonsin ser något kort.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 02 December 2014, 08:43
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Många har hört av sig till mig och undrat hur man blir auktoriserad brickläggare och det är alltså Roger Wiklund på förbundet som håller i både utbildning och efterföljande prov.

Det är två intensiva dagar och det varvas teori och praktik men det lovas många skratt också. Det går bra att ringa Roger (0043-(0)1-318 00 49) dygnet runt för det här är en av hans hjärtefrågor och något han verkligen brinner för.

Av kvalitetsskäl är antalet deltagare maximerat till åtta, platserna brukar ta slut fort och det är först till kvarn som gäller!

Edit
Någon förvirrad administratör har ändrat telefonnumret men det nya skall ni akta er för det är ett betalnummer i Österrike och kostar minst 15 Euro att ringa till.

Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Tue 02 December 2014, 11:03
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Appropå annat.
Ser att någon i tråden har utvecklats från fågelskrämma
till något som med evolutionen kan utvecklas till mänskligt.
Det kan dock dröja många, många år.......

/janne
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Tue 02 December 2014, 12:46
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jan-Olof Hegethorn[12033 skrev ...
]
Appropå annat.
Ser att någon i tråden har utvecklats från fågelskrämma
till något som med evolutionen kan utvecklas till mänskligt.
Det kan dock dröja många, många år.......

/janne


Jag tog med kameran till klubben förra veckan och fotade lite. Vill inte nämna något namn, om vederbörande vill berätta själv får hon göra det.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gunilla Johansson [32115]
Sat 06 December 2014, 17:14
Registrerad medlem #32115
inlägg: 47
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Nej en brickläggare behöver aldrig se ett enda kort under processen, kolla givfilen är inte nödvändigt (eller kan låta en oberoende person kolla) och i moderna brickläggningsmaskiner finns det sensorer som ser till att rätt antal kort finns i varje fack och att rätt kort ligger i rätt fack. - Både snabbare och enklare än om du behöver dubbelkolla själv.


Som Lars skriver så behöver brickläggaren inte se ett enda kort. Varför ska då brickläggare då vara avstängda från spel?

Vilken klubb har så många brickläggare så att de kan turas om med brickläggningen och veta att de inte ska spela den tävling de lägger brickor för?

Jag är den person som skickar in anmälan till simultantävlingar för vår klubb till förbundet och då kommer givfiler tillsammans med analys till mig. Även om jag då inte lägger brickorna har jag tillgång till analysen i förväg. Är det då OK att jag spelar den tävlingen? Personligen så tycker jag att det är värre än om jag skulle lagt brickorna utan att se ett enda kort (förutom baksidorna).

Utskicket av analysen i förväg har jag tidigare påtalat för förbundet (Micael Svensson) men den kommer fortfarande med tillsammans med givfilerna. Nu tittar jag ju aldrig i den eftersom jag inte tycker att det är OK. Däremot tycker jag inte att det är något problem för mig att lägga brickorna då jag bara ser baksidan av alla korten. Här vill jag faktiskt få en förklaring från förbundet varför det är OK att få ut en analys av simultantävlingen men inte OK att lägga brickorna.

Jag undrar hur många klubbar som har de resurser i form av brickläggare som klarar av att brickläggarna inte får spela de tävlingar som de lagt brickor för? Finns det brickläggare som inte spelar själv?
Tillbaka till toppen
Hans Wikström [82693]
Sat 06 December 2014, 18:01
Registrerad medlem #82693
inlägg: 127
Jag har påtalat samma sak tidigare, d.v.s. att inte skicka med analysen tillsammans med brickfilen, och fick då till svar att det var för krångligt och omständligt att skicka filer för sig och analysen för sig.
Med tanke på de diskussioner som nu förs här, bristen på funktionärer i klubbarna som du nämner och förbundets regelverk, tycker jag förbundet omgående borde se till att inte analysen skickas ut tillsammans med brickfilen.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80