Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Får man göra så?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Ole J Jensen [26295]
Fri 20 February 2015, 10:04
Registrerad medlem #26295
inlägg: 15
Scenario:
Väst är spelförare i ett delkontrakt i sp.
När 5 kort återstår är kortfördelningen:
Väst har på handen sp. kn-9-5, hj. A och ru. 5.
Nord har: sp. D-6, hj. x, kl. xx.
(träkarlens och syds kort är utan relevans). Syd som är inne spelar ut ru. kn som väst stöldar med sp. 5 och nord stöldar över med sp.6. Innan nord spelar ut i nästa stick upptäcker väst sin ru. 5 och meddelar att han har gjort en "revok"
Eftersom revoken ej har blivit etablerad blir den rättat till med att Väst sätter sp. 5 tillbaks till handen och lägger sin ru. 5. Nord återtar sin sp.6 och sakar en kl.x. Syd som fortfarande är inne spelar en hög ru. till. Nu stöldar väst med sp. 9!!! Några rätt häftiga protester bryter ut.
Min fråga till er kunniga, FÅR SPELFÖRAREN VÄRKLIGEN GÖRA SÅ??? Han har ju nu fått se nords sp. 6 som han troligen hade glömt.
Snälla ge mig synpunkter, både från "lagkunniga" och erfarna spelare.


Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Fri 20 February 2015, 11:40
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Visst får spelföraren stjäla med 9:an. Han kan ju inte hjälpa att motståndarna exponerat kort.
Du skriver att öst o syds kort är utan relevans. Betyder det att det inte finns trumf hos träkarlen? Nord får ju alltid två trumfstick om han inte stjäl över så vad var det för protester?

Om Nord stal över nian med damen och därigenom inte fick för sexan så har han ju själv orsakat det hela genom bristande försvarsspel.
Tillbaka till toppen
Ole J Jensen [26295]
Fri 20 February 2015, 12:24
Registrerad medlem #26295
inlägg: 15
Byt ut hj. A hos spelföraren mot sp. 8. Är det beskrivna förfarandet fortsatt OK?
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Fri 20 February 2015, 13:33
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Det framgår inte av din beskrivning men jag gissar att nord-syd hävdar att spader 5 är straffkort för spelföraren. Spelföraren och träkarlen har inga straffkort.

Samma svar på din fråga 2 som på första. Spelföraren får stjäla högt och sedan spela hög trumf.

Får gardera mig med att jag inte har varken silver eller guldlicens så någon med det kanske har annat svar.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sat 21 February 2015, 13:45
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Vetskapen om att nord har spader 6 är otillåten information för spelföraren (eftersom vetskapen har kommit till på grund av spelförarens felaktighet). Om det anses vara ett logiskt alternativ att stjäla lågt (vilket det troligtvis är eftersom han stal med femman första gången) så måste han stjäla med femman även andra gången.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Sat 21 February 2015, 15:01
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Tur att Henrik är med och ger rätt svar. Jag får undvika att tro när jag inte vet säkert på avancerade lagfrågor. Lärorikt!
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 21 February 2015, 15:50
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Vetskapen om att nord har spader 6 är otillåten information för spelföraren (eftersom vetskapen har kommit till på grund av spelförarens felaktighet). Om det anses vara ett logiskt alternativ att stjäla lågt (vilket det troligtvis är eftersom han stal med femman första gången) så måste han stjäla med femman även andra gången.

Ja, om det anses vara ett logiskt alternativ att stjäla lågt andra gången. Men, Henrik, det är bara fem kort kvar och i andra läget (= nästa stick) har det gått ytterligare en runda ruter. Alltså är det inte alls otroligt att spader nio är ett logiskt alternativ.

Därför är det önskvärt att alla 15 korten visas när vi ska bedöma saken. Träkarlens och syds kort är alltså inte utan relevans. Är Syds sist spelade ruter den trettonde rutern i given, kan man anta att spelföraren möjligen räknat ut detta - och därmed är spader nio högst relevant.

Ytterligare. Har spelföraren tänkt spela spader fem i sticket efteråt till en hög spader hos den osynliga träkarlen, tycker jag att den är självklart att stjäla med spader nio.

Vi kan alltså inte svara 100% korrekt här - men du har nog fått reda på vad du vill ändå Ole.
Tillbaka till toppen
Göran Franke [1901]
Sat 21 February 2015, 17:19
Registrerad medlem #1901
inlägg: 112
Jaså, spelföraren kan få "otillåten information" genom motståndarnas felaktigheter. Det vill jag gärna se lagstöd för. Det skulle bl.a. innebära att om en motståndare tappar ett kort på borde så får vetskapen om det kortet inte användas av spelföraren. Jag tvivlar tills jag sett lagstöd för påståendet.
Tillbaka till toppen
Ole J Jensen [26295]
Sat 21 February 2015, 22:34
Registrerad medlem #26295
inlägg: 15
Tack Henrik, du har gett mig ett svar som jag köper helt och hållet. Jag nöjer mig med detta och ämnar inte fördjupa mig ytterliga i frågan. (som kanske var ganska trivial till att börja med).
Men för att LGL kan fortsätta analys så skall jag ge alla 20 korten när 5 stick återstår:
SYD: ru. kn-10-9 hj 5-2
Väst: sp. Kn-8-5 hj. A ru. 5
Nord: sp.D-6 hj. x kl.x-x
Bordet: hj. kn-x ru.x-x kl.x.
Påminner om att frågan endast var om spelföraren fick stölda med sp. 8 efter den beskrivna situationem.

Tillbaka till toppen
Ole J Jensen [26295]
Sat 21 February 2015, 22:37
Registrerad medlem #26295
inlägg: 15
den observante ser att jag, felaktigt, har bytt ut sp. 9 mot sp. 8 i sista inlägget.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80