Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Nu kan jag inte längre hålla käften!!

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lars Lundqvist [6692]
Sun 26 October 2014, 23:04
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
För en tid sedan kom tidningen Svensk Bridge i brevlådan. Trevlig läsning till det mesta tycker jag, MEN en artikel störde mig.
Det handlar om den som rörde distrktslagstävlingen i Chairmans Cup. I artikeln stod att laget från Västergötland spelat sig fram till segern vilket jag måste protestera emot eftersom det inte är sant!!!
Sanningen är att ett annat lag först blev utropade som segrare, nämligen det lag som jag var lagkapten för(D6 ÖMBF). Tävlingsledningen meddelade oss att vi vunnit, bullentinreportern tog kort och gjorde segerintervju. Jag fick lämna bankkontonummer till receptionen då festivalen ej vill hantera så mycket kontanter.
När det sedan på sena måndagskvällen under festivalveckan stod klart att det skett en arrangörsmiss då man utropat en segrare för tidigt har festivalledningen för att skydda sina ömma arslen(ursäkta språket) hävdat force majeure. (Alltså att det kan ske misstag som de kan friskriva sig ifrån om de inte kan råda över omständigheterna).
Detta innebär i princip att arrangör av bridgetävling i förbundets namn inte behöver betala ut varken prispengar eller mästarpoäng om de inte "vill".
Hur kan jag skriva och tycka detta tänker säkert någon, läs den bifogade skrivelsen jag ställde till förbundsstyrelsen så förstår ni!

Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Sun 26 October 2014, 23:06
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
Kunde inte bifoga fil så försöker lägga in skrivelsen här istället!
Valdemarsvik 4/8 2014
Till
Styrelsen i Svenska Bridgeförbundet
Kopior till: Sekreteraren i Östra Mellansvenska BF, sekreteraren i Västergötlands BF

Skrivelse angående hanteringen av distriktstävlingen i Chairmans Cup.
I Chairmans Cup finns ett pris för det distriktslag som placerar sig bäst i tävlingen. Enligt ”Tävlingsbestämmelser för Bridgefestivalen 2014” ska priset gå till det distriktslag som klarar sig kvar längst i tävlingen. Om två lag är har klarat sig kvar till samma fysiska* nivå ska en utslagningsmatch spelas mellan lagen.
*fysiska=samma omgång i Huvudcup eller Bonuscup
Vårt lag (D6 ÖMBF) placerade sig på 19:e plats i kvalet. Vi fick vid kvalets slut besked av tävlingsledningen att vårt lag var det enda av distriktslagen som fanns kvar i Huvudcupen. Det fanns fyra distriktslag som hade spelat till sig en plats i Bonuscupen (Round 32a). Vårt lag förlorade första matchen i Huvudcupen (CC32) samtidigt som de kvarvarande fyra distriktslagen som fanns kvar i Bonuscupen(BC32a) också förlorade sina matcher. Vi blev därmed utropade av tävlingsledningen som segrare i Distriktslagstävlingen. Vi har nu en paus på två timmar innan nästa match i Bonuscupen(BC32b). Då vi nu har vunnit det pris (distriktslagspriset) som vi siktade på bestämmer laget att vi spelar bara måndagens matcher och lämnar återbud för tisdagen om vi skulle vara kvar i turneringen. En av lagmedlemmarna meddelar sin chef att han finns tillgänglig för jobb på tisdagen, en annan i laget bokar om och åker till Finland på semester tidigare än planerat.
När vi kommer tillbaka efter pausen för att spela Bonuscupen(BC32b) väntar Thomas Wedin vid vårt bord. Han vill ta bilder och göra en intervju eftersom vi är segrare av distrikslagstävlingen. Under hela matchen i BC32b blir vi gratulerade av alla. Det var svårt att lägga fokus på bridgen för oss som satt vid bordet i öppna rummet. Vi förlorade givetvis matchen men vad gjorde det?? Vi var ju redan vinnare i den tävling vi siktat på att vinna!
Laget skingras åt olika håll, jag är den ende som finns kvar i närheten av Örebro. Nu händer följande som jag kommer att beskriva i punktform.
• Måndag kl. 22.00: Blir uppringd av Calle Ragnarsson som meddelar att det ”dykt upp” ytterligare ett distriktslag som är på samma ”fysiska” nivå som oss. Därför måste det spelas en utslagsmatch mellan lagen för att en segrare ska kunna utses. Jag protesterar och säger att vi redan är segrare då tävlingsledningen och bullentinreportern meddelat oss det beskedet. Intervju och segerfoto har redan gjorts och tagits. Jag har också fått lämna mitt bankkontonummer där prissumman ska sättas in då festivalen inte vill hantera så mycket pengar i kontanter.

Under samma telefonsamtal får jag prata med Lasse Persson. På min fråga om varför detta inte uppmärksammats tidigare av tävlingsledningen eller av laget från Västergötland får jag till svar att man inte kan begära av ett ”gäng nybörjare” som är i Örebro för första gången att hålla koll på om det står D1 framför laget i resultatredovisningen. Efteråt visar det sig att Västergötlands lag består av bla. en stormästare och en annan lagmedlem är riksmästare!

Lasse Persson säger att matchen måste spelas innan prisutdelningen av Chairmans Cup. Den ska hållas på torsdag kväll.

Fråga: Västergötland mötte två distriktslag i CC-kvalet, varför ställde man sig inte frågan då varför motståndarna hade ett D framför lagnamnet?

Jag har telefon- och SMS-kontakt med Calle Ragnarsson under sena måndagskvällen och vi bestämmer att ha ett möte på tisdagsmorgonen innan spelet med inblandade parter.


• Tisdagsmorgon kl. 8.45. Inget möte blev av utan jag får ett besked av Christer Grähs som lyder att om jag inte kan ge besked före kl. 14.00 så kommer Västergötland att bli segrare av distrikspriset. Jag svarar att jag omöjligt kan ge besked till 14.00 så då är ”det kört” för vår del men att jag ska göra vad jag kan för att få fram ett besked så snart som möjligt.

• Tisdag kväll 20.00–22.00. Jag har gått av dagens pass som Tävlingsledare och kan börja fundera på om det finns en möjlighet att få till en utslagsmatch. Träffar två spelare från Västergötlands lag som beklagar, de är givetvis oskyldiga för denna arrangörsmiss och vill att det ska gå rätt till i utropandet av segrare. Västergötlands spelare planerar att åka hem men som på min fråga uppger att de kan stanna kvar om en match måste spelas. Jag lyckas hitta två spelare i Örebro som inte spelat Chairmans Cup tidigare samtidigt som min partner kan komma till torsdag eftermiddag för att spela denna utslagsmatch. Meddelar detta till Calle Ragnarsson via SMS som svarar att jag ska ta kontakt med Christer Grähs på onsdagsmorgonen.




• Onsdag kl. 8.45. Jag träffar Christer Grähs och meddelar att jag har ett lag som kan spela på torsdag eftermiddag. Efter en halvtimme kommer Christer Grähs till mig och meddelar att Västergötland inte kan/vill komma. Västergötland kommer att utses till segrare i distriktslagtävlingen.

Det är helt klart att arrangören hanterat detta på felaktigt sätt. Festivalledningen (Lasse Persson, Christer Grähs och Micke Melander och Calle Ragnarsson) fick alla möjligheter att hantera detta på ett smidigt sätt. De har enligt hörsägen trott att mitt lag(D6 ÖMBF) och Västergötland krävt att det skulle delas ut 10 000 kr i kontanter till vardera laget. De inblandade lagen har varit beredda att lyssna på vad festivalledningen haft att erbjuda i kompensation för sin ”fadäs”. Men när vi nu inte ens fått till ett möte med festivalledningen för att diskutera frågan finner vi ingen annan väg än att ställa denna skrivelse direkt till förbundsstyrelsen och ställa följande frågor och yrkanden:
Frågor
- Varför vill inte Festivalledningen ta sitt ansvar i detta? Finns det ingen ”goodwill” hos dem?
- Varför kunde inte Festivalledningen ens ta sig tid till att sätta sig ner och prata med oss och Västergötlands lag om den uppkomna situationen?
- Varför behövde inte Västergötland kunna ställa upp för en utslagsmatch på torsdagen? Samma information som vi fick(att matchen skulle spelas innan prisutdelningen) borde rimligtvis även Västergötland fått, eller fick de ett annat besked om detta?
- Varför tycker festivalledningen att det var viktigare att Västergötland skulle få möjlighet att ställa upp i en utslagsmatch med oförändrad lagsammansättning medan vårt lag skulle försöka hitta två spelare från ÖMBF som inte spelat Chairmans Cup tidigare?
Yrkanden
- Att två vinnare utses i distriktslagstävlingen.
- Att festivalledningens suveränitet när det gäller tävlingsfrågor av denna typ omedelbart avskaffas. Det måste finnas utrymme för diskussion istället för lögner och undanflykter!

Lars Lundqvist, mid 6692, lagkapten för D6 ÖMBF

Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sun 26 October 2014, 23:26
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Nu finns det alltid två sidor av ett mynt, men om din historia stämmer verkar det oerhört märkligt att inte omedelbart besluta om delad seger och 10k till vardera lagen när det verkar vara någon/några från arrangörens sida som kålat sig.

För inte kan väl förbundet vara så fattigt att en extrautgift på 10k för att släta över sin egen blunder spränger budgeten, med tanke på hur mycket deg som plöjs ner i hemsidor (ja, pluralis - detta är ju inte första gången) som inte fungerar?


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Sun 26 October 2014, 23:33
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
Skrivelsen är ett officiellt dokument som skickats till förbundsstyrelsen.
Jag har inte försökt lägga till något till min fördel! Jag har försökt att gå en väg där festivalledningen skulle kunna ändra på sitt beslut utan att "få stå med byxorna nere"!
Men när de inte ens är villiga att diskutera fann jag ingen annan väg än att göra detta publikt!
Med vänlig hälsning lunkan
Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Sun 26 October 2014, 23:37
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
Vet du vad det värsta är Thomas?? Jo, att vi fick inte ens chansen att spela om priset! Vårt lag var tvungna att vara på plats medan motståndarna kunde välja att åka hem och därmed "säkra" vinsten!
Tillbaka till toppen
Olle Wademark [14800]
Tue 28 October 2014, 08:36
Registrerad medlem #14800
inlägg: 56
Vad hade hänt om ett lag, i säg semifinalen av CC, fått besked av en TL om att det är två timmars paus nu efter segment ett och gått på lunch trots att det egentligen varit spel. Hade det laget då diskats med hänvisning till force majeure klausulen att arrangören inte behöver ta ansvar för sina egna misstag?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Tue 28 October 2014, 09:21
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jag vill inte uttala mig om det aktuella fallet eftersom jag inte har hört alla inblandades syn på saken.

Generellt tror jag dock att det är fel att blanda in begreppet force majeure för arrangörsmisstag. Force majeure brukar i icke-juridiskt allmänt språkbruk stå för något utomstående oförutsett som man rimligtvis inte kunnat förutse eller gardera sig emot. I förbundets generella regelverk står det dessutom uttryckligen: "Huvudprincipen är att force majeure alltid ska tillämpas ytterst restriktivt."

Arrangörsmissar är olyckliga men svårt att till hundra procent gardera sig emot. Någon kommer alltid att bli missgynnad när så sker.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Tue 28 October 2014, 13:07
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Jag vill inte uttala mig om det aktuella fallet eftersom jag inte har hört alla inblandades syn på saken.

Generellt tror jag dock att det är fel att blanda in begreppet force majeure för arrangörsmisstag. Force majeure brukar i icke-juridiskt allmänt språkbruk stå för något utomstående oförutsett som man rimligtvis inte kunnat förutse eller gardera sig emot. I förbundets generella regelverk står det dessutom uttryckligen: "Huvudprincipen är att force majeure alltid ska tillämpas ytterst restriktivt."

Arrangörsmissar är olyckliga men svårt att till hundra procent gardera sig emot. Någon kommer alltid att bli missgynnad när så sker.


Frågan är dock om inte denna någon i detta fallet borde vara Förbundet? Det är ju SBF som håller i tävlingarna och om det är SBF:s personal som stått för misstaget så är det väl inte värre än att man kompenserar de drabbade och går vidare?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Nils Andersson [3543]
Tue 28 October 2014, 19:46
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
Informerade LPE;
att- en skrivelse inkommit avseende distriktstävlingen i Chairmans Cup (CC). Skrivelsen var bifogad styrelsehandlingarna som var samtliga ledamöter tillhanda på förhand.

Styrelsen beslutade;

att- svara författaren till skrivelsen att styrelsen mottagit och noterat deras åsikter, samt att styrelsen inte har något att erinra avseende OK:s beslut.

Efter lite klipp och klistrande ur protokollet från styrelsemötet den 19 september verkar frågan avgjord.

Undrar hur den andra sidan av myntet ser ut?
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Tue 28 October 2014, 20:08
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Ärendet var uppe till kort diskussion redan strax efter festivalen: Se från Christers inlägg. Utifrån beskrivningen här är det svårt att förstå varför styrelsen inte valde att satsa på lite goodwill. Chairmans torde ju dessutom ha genererat ett hyfsat överskott i år.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80