Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ändra bud efter förklaring

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Ola Mattsson [11165]
Mon 29 September 2014, 08:09
Registrerad medlem #11165
inlägg: 29
Budgivningen har gått: (1kl) – 2kl
Enligt systemet visar nu överbudet äkta klöverinkliv, men den som avgav budet trodde det visade 55 i hö (1kl lovade 2k+). Fortsättningen blev
(1kl) – 2kl – (2ru) – 3kl;
D - 3hj pass runt.

Min fråga är nu om 3hj är ett godkänt bud efter
1 MTV frågade inget om 2kl, vilket alerterats
2 MTV frågade efter alertering av 2kl och fick svaret att det visade ett kl-inkliv

Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Mon 29 September 2014, 09:32
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Ola Mattsson[11165 skrev ...
]
Budgivningen har gått: (1kl) – 2kl
Enligt systemet visar nu överbudet äkta klöverinkliv, men den som avgav budet trodde det visade 55 i hö (1kl lovade 2k+). Fortsättningen blev
(1kl) – 2kl – (2ru) – 3kl;
D - 3hj pass runt.

Min fråga är nu om 3hj är ett godkänt bud efter
1 MTV frågade inget om 2kl, vilket alerterats
2 MTV frågade efter alertering av 2kl och fick svaret att det visade ett kl-inkliv



Inkliv som visar äkta färg ska inte alerteras.

I fall 2: Om 3kl är äkta enligt systemet måste jag bjuda efter detta. Jag får inte bjuda på partnerns otillåtna information, om 3Hj är godkänt eller inte beror på situationen.

I fall 1: händer inget, det är tillåtet att bjuda fel.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 29 September 2014, 12:46
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Ola Mattsson[11165 skrev ...
]
Budgivningen har gått: (1kl) – 2kl
Enligt systemet visar nu överbudet äkta klöverinkliv, men den som avgav budet trodde det visade 55 i hö (1kl lovade 2k+). Fortsättningen blev
(1kl) – 2kl – (2ru) – 3kl;
D - 3hj pass runt.

Min fråga är nu om 3hj är ett godkänt bud efter
1 MTV frågade inget om 2kl, vilket alerterats
2 MTV frågade efter alertering av 2kl och fick svaret att det visade ett kl-inkliv



Finns rätt mycket OI runt bordet nu. Som tidigare skribent noterat beror fortsättningen på vad 2kl inklivaren har på handen men han måste tolka 3kl som ett fritt bud med egen klöverhand. Sunt förnuft säger ju då att inklivaren behöver ha något extra för att bjuda 3hj. Han har ju annars redan beskrivit sin hand..

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Mon 29 September 2014, 14:07
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Ola Mattsson[11165 skrev ...
]
Budgivningen har gått: (1kl) – 2kl
Enligt systemet visar nu överbudet äkta klöverinkliv, men den som avgav budet trodde det visade 55 i hö (1kl lovade 2k+). Fortsättningen blev
(1kl) – 2kl – (2ru) – 3kl;
D - 3hj pass runt.

Min fråga är nu om 3hj är ett godkänt bud efter
1 MTV frågade inget om 2kl, vilket alerterats
2 MTV frågade efter alertering av 2kl och fick svaret att det visade ett kl-inkliv



Finns rätt mycket OI runt bordet nu. Som tidigare skribent noterat beror fortsättningen på vad 2kl inklivaren har på handen men han måste tolka 3kl som ett fritt bud med egen klöverhand. Sunt förnuft säger ju då att inklivaren behöver ha något extra för att bjuda 3hj. Han har ju annars redan beskrivit sin hand..



Börje, om du kliver in med ett tvåfärgsvisande överbud, är partnerns överbud i samma färg (öppningsfärgen) naturligt för dig? Det tror jag du är ganska ensam om.

"Nu ska vi se, partnern visar 55 i högfärgerna, jag tror det är en bra idé att introducera min Kung-Knekt-sjunde i klöver på 3-läget som trumf" njaaaa.......

I min värld är ett borttag av 3klX fullständigt självklart. Pass är inte i närheten av ett logiskt alternativ. VAD man tar bort det med, beror på vad man har för hand.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 29 September 2014, 14:32
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Mitt kravbud här är 3 ru, om det nu finns anledning att kräva. 1 kl var inte ett naturligt öppningsbud, men du orkade väl inte läsa hela problemställningen eftersom det inte var en skåning som la in problemet.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Mon 29 September 2014, 14:37
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Mitt kravbud här är 3 ru, om det nu finns anledning att kräva. 1 kl var inte ett naturligt öppningsbud, men du orkade väl inte läsa hela problemställningen eftersom det inte var en skåning som la in problemet.


Jodå, jag läste vartenda ord och är väl medveten om att det är en 2+klöver. Frågan kvarstår dock - finns det någon annan i hela världen förutom du som tror det är en strålande idé att introducera en ny färg på 3-läget, som dessutom är öppningshandens färg i de fall dennes hand är obalanserad, när partnern visat en svitad högfärgshand?

Spela nu samma hand med skärmar och fråga dig själv ärligt: är det ens tänkbart att säga pass på 3klX? Nej, just det.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 29 September 2014, 14:41
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Förstår varför du blandar in skärmar här, men jag tycker inte det är relevant. Om jag spelar med skärmar kommer jag att passa, om jag spelar utan skärmar kommer jag definitivt att passa. Varför skulle det ens finnas ett alternativ när partner är kvar??
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Joakim Nordlindh [35307]
Mon 29 September 2014, 14:44
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
Kravpass som betyder nåt i stil med "min", varför skulle inte det vara ett alternativ TA? Passet kommer ju i direktläge och är naturligtvis krav. I sista hand skulle det naturligtvis inte vara ett alternativ.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 29 September 2014, 14:44
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Förstår varför du blandar in skärmar här, men jag tycker inte det är relevant. Om jag spelar med skärmar kommer jag att passa, om jag spelar utan skärmar kommer jag definitivt att passa. Varför skulle det ens finnas ett alternativ när partner är kvar??


För att pass är ett idiotbud?


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 29 September 2014, 15:44
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag tycker att det spelar viss roll om 2 ruter är okrav eller krav eller till och med utgångskrav?

Sedan så är det väl fortfarande rätt ovanligt att 2 klöver är högfärgerna? Menar verkligen inte trådskaparen att det är Spader plus en färg till (vilken som helst). I så fall blir ju med automatik 3 klöver Passa eller korrigera.
Vad jag menar är att jag tycker det saknas för mycket info i frågeställningen som man måste känna till innan man kan döma i det uppkomna läget.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80