Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Märklig budsekvens.

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 16 August 2014, 05:34
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Bridge är roligt. Riktigt kul när det också händer lite annorlunda grejer. Jag spelar en gång om året med gamle partnern Göran. Det är så länge vi hänger med i Chairmans Cup och det hinner alltid hända något "extra".

Vad sägs om året lilla händelse? Budgivningen startar med 3 hjärter och slutar i 3 ruter! Ja, nu är det ingen felskrivning och det var motståndarnas bud, så den här gången var det inte Görans "fel". Det har också intresse för de lagkloka, för situationen var lite knepig för TL.

MTV öppnar 3hj (ingen alert), partnern dubblar och efter en del grubbel lägger min MTH upp 2NT på bordet. Jag låter det gå en kort stund (fem sekunder?) för att han ska få chansen att se sitt misstag och ändra sig eller tala om att det är ett missgrepp i budlådan. Det sker inte, så jag säger till honom att jag behöver tävlingsledarens hjälp, för han har bjudit "lite lågt". Nu får han syn på läget och håller med mig - jag tillkallar TL.

Det första du (som läser) ska få ta ställning till är vad jag ska ta mig till. Jag menar vilket val av alternativ som är mest taktiskt riktigt. Nedan får du alternativen TL gav mig. Vi är i ozon mot zon och min partner är aggressiv (= kan tänkas balansera på hög nivå om fi verka spärra oss). Mina kort är xxx / knxxx / xxx / xxx.
Partnern har dubblat 3hj och medan MTH grubblade hann jag bli "livrädd" för en RD eller pass. Vad ska jag bjuda? 3sp? Pass? Vad blir minst dyrt?
Men nu kanske MTH räddade situationen. Bara jag kan få tyst på partnern (naturligtvis genom mitt val, inte attityd, gester eller liknande fjanteri - nu får vi hålla tungan rätt i mun och hjärnkontoret kyligt).

Här är mina alternativ (enl TL):
1. Jag kan godkänna 2NT. Genom att bjuda pass eller annat går budgivningen vidare utan bestraffning/korrigering.
2. Jag kan underkänna 2NT och MTH får då:
2a. Bjuda 3NT (som är samma "färg" men på korrekt nivå), varvid ingen bestraffning/korrigering utgår vidare.
2b. Bjuda vilket annat korrekt bud som helst. Pass, 3sp eller högre än 3NT. Då blir MTV avstängd för resten av budgivningen.

Puhh. Det blir långt och komplicerat detta! Det är långt ifrån slut ännu men jag fortsätter senare. Nu är frågorna två. Till praktiska taktiska bridgespelare "vad ska jag välja?" Till di lagkloke "är lagboken korrekt tolkad? och är NT, dvs 3NT "samma färg" som 2NT?
Det som kan ha hänt är att MTH trott att MTV öppnat 2hj och bjudit konventionella kravbudet 2NT.

Fortsättning följer.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 16 August 2014, 05:49
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Forts. Före jag hinner välja alternativ säger MTH "jag glömde alertera. Det visar hjärter och ruter". Oupps!
TL finns kvar vid bordet men det föranleder honom inte att ändra på något.
Kanske hör det också till saken att TL har, före sitt domslut, tagit MTH från bordet, utom hörhåll för oss andra och förhört sig om något. Jag vet inte vad. Dessutom har TL förnuftigt nog tagit hjälp av minst en kollega (i praktiken tog allting längre tid än jag berättat och vi la undan aktuell bricka en stund och spelade en annan under tiden).

Förändrar det svaren på frågorna jag ställde i första inlägget?
Jag har under tiden också frågat motståndarna vad 2NT skulle betytt om de öppnat 2hj och fått svaret "krav, ber öppnaren bjuda sin andra färg".

(ja, naturligtvis finns en fortsättning nu också men den avvaktar jag lite med, och hoppas det inte blir långrandigt och rörigt)
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Sat 16 August 2014, 10:43
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
För att komma ur situationen godkänner jag 2 nt och passar därefter. Partner borde fatta nu att jag har hopskrynklade bussbiljetter. Jag har tvingat ner budnivån från minst tre hj till 2 nt och agerar ändå inte.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sat 16 August 2014, 14:38
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Om han som bjöd 2NT avsåg det som ett kravbud är partnern avstängd även efter en korrigering till 3NT (om man inte spelar 3NT som krav vill säga ;=) )
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 16 August 2014, 16:56
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Om han som bjöd 2NT avsåg det som ett kravbud är partnern avstängd även efter en korrigering till 3NT (om man inte spelar 3NT som krav vill säga ;=) )


Då var domslutet fel (jag hade en sådan misstanke). För MTH sa tydligt att han trott att partnern öppnade 2hj. Därför tog jag tillfället i akt att fråga vad 2NT hade betytt i deras system, om så varit fallet.
Det hade ju klockrent blivit mitt val i så fall (godkänna 2NT och själv passa plus tvinga MTV att passa), ett slutbud i sang under utgångsnivå när MTV har båda röda verkar perfekt.

Fast i ärlighetens namn ska säjas att jag inte vet vad 3NT över 3hj hade för betydelse, men som du Henrik, har jag svårt att tro annat än att det är ett förslag till slutbud.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sat 16 August 2014, 17:35
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Nej nej, godkänner du 2NT kommer MTV inte att behöva passa, då fortsätter budgivningen som normalt. Men om du inte godkänner 2NT så blir MTV avstängd även efter en ändring till 3NT eftersom 2NT var ett konventionellt bud.

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 19 August 2014, 21:32
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Ja, ja. Nu var jag faktiskt lite snurrig i huvudet. Självklart får MTV bjuda vad han vill och blir inte avstängd - om jag godkänner MTH's 2NT.

För att avsluta tråden för mitt vidkommande kan jag berätta att jag tänkte som Lennart skrev här tidigare. Jag godkände 2NT och passade själv. Min partner hade inga "jättekort" plus att även han tyckte att jag agerade passivt, följde strömmen och passade. Då fick vi den i rubriken nämnda märkliga och ovanliga budgivningen:

3hj - D - 2NT - pass;
3ru - pass - pass - pass


(Det gick jämnt hem och kanske jag skulle pressat dem högre men det var lagmatch och jag var lycklig över att sluppit en rejält stor utbetalning, som det kunde blivit om de satt fast oss efter partnerns UD).
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80