Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Sydöstra Sveriges BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

kval- och storserie

Författare Post
Inge Magnusson [7398]
Fri 01 March 2013, 09:17
Registrerad medlem #7398
inlägg: 5
Jag har inte varit ngn regelbunden DM-lagspelare eller Par genom åren men har nu deltagit de 4 sista åren med bl.a. två storserie-spel. Kan konstatera att storserien har förmodligen kommit för att stanna och min personliga uppfattning är att det är en trevlig form. Jag har i år mött oerhört många trevliga och duktiga bridgelirare, trots att folk har gjort fel så har dennes partner aldrig kritiserat/skällt utan bara ett kallt konstaterande att det inte blev rätt och så spelade de vidare. Ett stort tack till alla som jag har mött.
MEN jag tycker inte om dagens upplägg i storserien med att man skall möta två lag från den egna gruppen, dom har man förmodligen mött innan i kvalspelet (man vill ju möta nya lag) Dessa resultat kunde man fått tillgodogöra sig och då hade man fått möta 2 andra lag från övriga grupper. Och har man inte mötts så får man göra detta innan storserien startar.
+ att gruppettor och grupptvåor har på papperet enligt mig en ngt enklare lotttning. T.ex Blekinges/Kronobergs gruppfemmor möter 5 gruppettor resp tvåor. Gruppettan möter endast 3 st. Jag vet dock om att när man inte möter alla så är det i princip omöjligt att få till en rättvis lottning.

Min uppfattning är även att det är svårt att få ihop 5 spelkvällar till gruppspelmatcherna .
Det är även svårt att få ihop lag till grupperna, det minskar tydligen år till år. Det är kanske dags att tänka om? Kvalspel en lördag??

Här är ett litet förslag till storseriespel och kvalspel.
Låt de sex första lagen i DM-finalen vara direktkvalificerade till nästa års Storseriespel och bilda en kvalserie med övriga intresserade i två grupper (Väster resp Öster?) där deltagande lag möter alla mot alla i korta matcher (sex brickor? Alt 8 brickor) på en lördag eller söndag. Och skulle det bli många extra lag så kan t.ex kronobergslagen träffas i Växjö? en söndagförmiddag ngn vecka tidigare och spela av några matcher så att det blir hanterbart med spel på en söndag i resp kvalgrupp.

Detta kan kanske locka mer lag. Vi ser ju att Stegen i Växjö samlar idag 20-24 lag varannan torsdag!!! Och Bernt Sigvardsson slipper kanske ringa runt och krusa folk…..
Gruppettorna placeras 7-8 i storserien, grupptvåorna placeras 9-10 osv ner till 16 plats och finallagen placeras givetvis 1-6
I storserien spelas 16 brickor(som idag) där udda nummer möter jämna nummer , då får vi en så rättvis lottning som det bara kan bli när man inte möter alla lagen. Alla får möta ungefär samma styrka på lagen.

Nu finns det säkert folk som skriker att det är ett lotteri med att spela 6-8 brickor per match och att det är ett mindre antal totalt brickor i kvalspelet………….. men fördelen är att alla får möta alla i korta matcher …..och det kan kanske locka mer lag. En fråga. Hur lockande är det idag för orutinerade att ställa upp i t.ex Blekingegruppen där det idag finns tre oerhört starka lag??? Blekinge har dominerat i DM-finalerna de senaste åren med 23 lag ( Kronoberg 17, Kalmar Norra 13, Kalmar Södra 4)
Och de 6 bästa lagen i DM-finalen slipper ”lotteriet” i kvalspelet….
Och en mer rättvis lottning i storserien är inte att förakta.
Det finns givetvis mer nackdelar/fördelar men det är i allifall ett förslag till förnyelse.

Puss på er alla

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Mon 04 March 2013, 10:55
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Intressant förslag!

Jag har några funderingar:

Man kan ha "godtyckligt" antal kvalserier. Antalet lag som går vidare är proportionerligt mot antal lag i respektive kvalserie. Man måste bara se till så att man kan bilda två lika stora grupper (två gånger åtta lag, udda/jämna) i storserien.

För att undvika att samma lag möts i kval- och storserie så kan man låta samtliga lag från en kvalserie hamna på samma halva. Nackdelen är att om en kvalserie är svagare än de andra så kommer kanske den ena halvan att bli starkare än den andra. Vilket som är viktigast är en smaksak, men så länge förutsättningarna är givna på förhand så kan jag leva med endera.

Alla kvalserier behöver inte ha samma förutsättningar. Växjöbridge kan ha en serie med 24-brickorsmatcher varannan torsdag och en annan kvalgrupp kan spela gröna hissen med 8-brickorsmatcher en söndag. Kanske inte optimalt ur "rättvisesynpunkt" men det ger arrangörerna större valfrihet.

Man måste ta hänsyn till att det inte är säkert att lag 1-6 i finalen ställer upp följande år, men det vet man när anmälningstiden gått ut. Antingen låter man platsen gå vidare till sjuan eller också går elva lag vidare från kvalspelet. Det senare alternativet är klart att föredra.

/B

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80