Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Upprepning av budgivning?

Författare Post
Christian Bergek [92649]
Sun 27 January 2013, 13:34
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Vi spelade en tävling igår där motståndarna (välrenommerade, stormästare) en bit in i själva spelet önskade en upprepning av hur vår budgivning hade gått. Jag hävdade då att de inte hade rätt till det, utan bara hade rätt till förklaringar av buden som givits. Att minnas vilka buden var får varje motståndare själv hålla reda på. Båda motståndarna var dock övertygade om att de hade rätt att få veta detta, och eftersom det egentligen bara var en principsak så gav jag med mig utan att tillkalla TL.
I en diskussion efteråt, kom en TL-utbildad spelare (inte den som dömde tävlingen) in i diskussionen, och höll med våra motståndare -- det var så de hade fått lära sig på TL-kursen. Själv har jag aldrig haft tid att gå någon TL-kurs, men jag har läst reglerna ändå (vilket jag tycker alla spelare borde göra.)

Det nämns i §20.B och C att upprepning och förklaring kan ges fram till och med att man skall spela sitt första kort. Strax efter kommer §20.F där det endast står om förklaringar. §20.F2 handlar om tiden efter budgivningen och nämner också bara förklaringar.
Detta tycker jag stödjer min uppfattning.

Sedan finns det §41.B där det står bl.a: "Spelföraren** eller vem som helst av motspelarna kan, när han skall spela sitt första kort, begära att få budgivningen upprepad; den rättigheten förverkas när han spelar ett kort. Motspelarna (lag 16 kan bli tillämplig) och spelföraren har rätt att begära förklaringar under resten av spelperioden, för var och en när det är hans egen** tur att spela."

Sedan kan man se på §41.C där det bl.a. står: "När det är för sent att få budgivningen upprepad (se B ), har spelföraren eller vem som helst av motspelarna, när det är hans egen*** tur att spela, rätt att få reda på vilket kontrakt som spelas samt huruvida, men inte av vem, det är dubblat eller redubblat." Om man resonerar som mina motståndare så existerar inte "för sent". Jag är alltså övertygad om att min uppfattning är rätt, men någon riktigt rutinerad TL får gärna kommentera.

Men vad är problemet? Jo, det finns alldeles för många som sprider misuppfattningar om vad reglerna säger. Det är inte första gången jag fått höra liknande ... Att det sedan sprids sådana misuppfattningar av stormästare, och klubbledare och sådana som mindre rutinerade ser upp till som förebilder - då känns det som att det är dags att dra sitt strå till stacken och försöka lära folk vad som gäller. Speciellt hoppas jag att det där om vad som sägs på TL-kursen inte stämmer.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Linus Jorner [67]
Sun 27 January 2013, 13:55
Registrerad medlem #67
inlägg: 41
Det där om vad som sägs på TL-kursen stämmer inte. På de kurser där jag har deltagit påstås det att man kan få budgivningen upprepad fram till och med att man har spelat sitt första kort (för spelföraren gäller det när han har spelat ett kort från handen eller träkarlen, beroende på vilket som kommer först).
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Sun 27 January 2013, 15:25
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Jag vill bara bekräfta att Christian och Linus har rätt.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80