Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Stena Line Cup

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lennart Bylund [8234]
Wed 19 December 2012, 12:58
Registrerad medlem #8234
inlägg: 233
Hur ser det ut på distriktsninå ?
Min känsla är att distrikten ovanför dalälven måste skärpa till sig.
Man blir i alla fall glad över det stora intresset som denna tävling
har skapats hos medlemarna.
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Wed 19 December 2012, 15:46
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Gissar att många bävar för avstånden här uppe, för som läget är nu riskerar man väl att få resa 30-40 mil redan från omgång 2/3. Bästa sättet att råda bot på detta är att locka med riktigt många lag på hemmaorten, så antingen kan vi nog räkna med att det stannar upp här eller också kommer det en ketchupeffekt.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 19 December 2012, 16:57

inlägg: 895
Vad har ni gjort i Härnö BS respektive Sundsvallsbridgen för att rekrytera lag då?

På vissa ställen så drar man in alla sina lag och seedar dem. Det betyder att man lägger in dem så att Div 1 får ett postnummer, Div 2 ett annat osv... på så vis kan man göra så att de som normalt spelar måndagar möter varandra osv.

Men som sagt vad har ni gjort för att aktivt påverka det hela?

En tanke är ju att vika en vanlig spelkväll - låt dem bilda lag veckan innan. Och spela sedan omgång ett som en sådan omgång. 50% av era lag går ju då direkt vidare och har erövrat 1 guldpoäng var. Omgång två möts ju bara förlorare så säg att ni har 12 lag på klubben i en division... De lottas och möts, De 12 blir 6 vinnare i omgång ett, i omgång två möts de sex förlorarna och kvar blir ytterliggare 3 som erövrat 1 guldpoäng. Ni har alltså nio lag av 12 som lyckats vinna en guldpoäng var per spelare. Sen fortsätter de ju spela motvarandra i omgång tre, fast det geografiska området blir lite större och större. Nu nu tror inte jag som Dan att det kommer bli några 30-40 mil i omgång 2. Men säkert i omgång 4 om inget händer. Det är NI som är på klubbnivå som måste sätta fart på det hela.

Behöver ni mer hjälp från förbundet? I sådana fall vad?

mvh
Micke
Tillbaka till toppen
Lennart Bylund [8234]
Wed 19 December 2012, 17:15
Registrerad medlem #8234
inlägg: 233
Micke !
Jag är väl den som verkligen gjort reklam för denna tävling i
Ångermanland och Medelpad. Tyvärr är intresset minst sagt lågt.
Det är bra att du Micke engagerar dig,jag vet inte vad mer jag kan tillföra för att locka fler lag
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Wed 19 December 2012, 18:07
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
STC?
Jag tror inte man riktigt tänkt färdigt angående upplägget. För inte tror ni väl att det finns så många lag i mitt distrikt, Norrbotten, som kan tänka sig att åka 15-20 mil, enkel väg, en vardakväll för en 24-brickors match.
Ansvariga må ursäkta men inte är upplägget på något sätt tänkbart för lag norr om Ångermanland......
Men det är som vanligt.....Kanske Micke M kan ge mig ett argument som lockar för ni måste/borde ha tänkt även på oss från Västerbotten och Norrbotten!
Tillbaka till toppen
Christer Swenson [1859]
Wed 19 December 2012, 19:12
Registrerad medlem #1859
inlägg: 142
Vardagskväll man kan även spela på helger, hemmalaget föreslår. Det skrevs i början av tråden om "vilka" lag alltså varifrån, borde inta nu med över 250 lag dessa spaltas upp på i alla fall distriktsnivå efter postnummertillhörighet. det skulle vara bra att se vilka lag man har i sin "närhet".
Tillbaka till toppen
Anders Söderstedt [9228]
Wed 19 December 2012, 20:35
Registrerad medlem #9228
inlägg: 14
Kul med en tävling som lockar både bredd och elitspelare.

Det är inte bara norr om Dalälven det är klent med anmälningar. Stockholm måste vara bland de sämre distrikten så här långt.
Vi har inga långa avstånd att skylla på. Vi har ca 250 lag bara på St:Erik plus övriga klubbar som borde kunna få ihop 2-5 lag. Med lite positiv PR på klubbarna så hoppas jag på minst 100 anmälda lag från vårt distrikt.

Sen är det lite Malmövarning (alla som deltog i vinnande nation fick guldpoäng) när 75% får Guldpoäng i en tävling. Det känns som min guldpoäng i Chairmans Cup efter nästan 4 dagars intensivt spel devalverats.

Anders
Tillbaka till toppen
Jesper Rundin [80778]
Wed 19 December 2012, 22:37
Registrerad medlem #80778
inlägg: 9
Håller helt med dig Lennart om att det skulle vara roligt med fler lag från de nordligare delarna av landet. Nu vet jag inte hur informationen har varit på andra klubbar men där jag har spelat den sista tiden har den varit helt obefintlig. Eftersom jag läser anslagstavlan regelbundet så kände jag till tävlingen i alla fall men man kan ju tycka att klubbarna borde gå ut och promota en sån här tävling. Tror att det finns många som skulle vara intresserade ifall de blev informerade på ett lämpligt sätt av sin hemmaklubb...
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Wed 19 December 2012, 23:14
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Nog skulle man hoppas på massor med lag från norr. Luleå har redan anmält 4 lag efter bra information från klubben. Vi hade hoppats att alla klubbar i Norr och Västebotten skulle ställa upp med buntvis med lag så man skulle få spela många ronder inom rimligt avstånd.
Men det verkar tyvärr vara stendött intresse att försöka locka fler lag både från klubbarna runt om och från distriktets sida.

Sen vi mötts internt i Lueå är det 30 mil till nästa lag, ett i Umeå.
Sen har vi nästan 30 mil mer till (Sundsvall) om man går vidare från det. 60 mil enkel väg är helt enkelt inte möjligt en vardag, utan det måste bli en helg i sådana fall.
75 mil enkel väg till Gävle tex, 60 till Östersund.

Ska bli kul men långt

Sen lär det väl bli som vanligt, vi Norrbottningar kommer aldrig någonsin att få en hemmamacth om man skulle gå vidare några ronder.
Det är nämligen oerhört mycket längre hit söderifrån än vad det är för oss att åka ner till samma ställe. Märkligt men sant.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 20 December 2012, 07:55

inlägg: 895
Leif R, som också tidigare sagts av Christer Swenson ovan, man har ett gap om ca 3 veckor att spela på - under den tidsperioden väljer man själv när man vill spela, dag-natt-vardag eller helgdag. Det vore märkligt om man under den perioden inte kan finna ett gemensamt datum som passar alla parter i de två lag som är lottade att möta varandra. Jag tror att ni på klubbarna måste fundera på vad som passar er, det som geografiskt fungerar bra på Västkusten kanske inte alls fungerar i norra Sverige – likväl som ni kan ha andra tricks i skjortärmarna.
OM du har ex. 10 lag till start i regionen Boden-Luleå så kommer dessa i princip att mötas inbördes i R1, R1b, R2, R3 och sannolikt R4. Kvar är därefter är ett eller två lag från den regionen som "måste" åka en längre bit. En gissning är att sådana resor utanför finalspelt (när det är 16 lag kvar) kommer kunna hållas till ganska få resor per lag räknat. Dessutom är det ju bara bortalaget som reser, hemmalaget är ju där det är. Visst det kan ju slinka med något lag från Sorsele, Arvidsjaur eller Arjeplog som spräcker det hela – men det vore väl jättekul och exotiskt. Det är dock fortfarande så att det bara är ett lag som ev. kommer att åka dit.
Sen har du Piteå och Älvsbyn och Haparanda som inte heller har några större avstånd att tala om (alltså till Luleå-Boden). Där det ev. kan bli tal om jätteresor är självklart inlandsklubbarna upp mot Kiruna - men det är ett problem som vi (ni) alltid har.
Leif L, har man mindre chans att vinna när man snurrar på tombolan om man bor i Norrbotten än i övriga Sverige?

Avslutningsvis, Leif R ber om argument om varför man ska spela. Jag har bara ett, för att det sannolikt är det roligaste tävlingen som arrangeras i Sverige under kommande år. Det är ju sådant man vill vara med om – förutsatt att man är beredd att ev. lämna sin lokala klubb för att möta ett annat lag. Vem vet kanske kan detta stimulera tävlingsverksamheten så att fler i förlängningen även spelar andra silver- och guldtävlingar?

God Jul på er,
Micke

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80