Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

När är en claim egentligen en claim?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 13 August 2012, 22:04
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
I morgon skall jag till appeals kommittén i WMSG eftersom vi fick ett domslut emot oss.

Motståndarna spelar 3NT och säger när det är några stick kvar: "I will only loose to the ace of heart" och visar hastigt sina kort. Omedelbart säger min spelare "what?" eftersom han bara har åtta stick när han uppenbarligen trodde att han hade en nio. När han hör det tar han snabbt tillbaka sina kort och visar alltså dem bara någon sekund.

Det nionde kan han få antingen genom att slå en mask eller på en skvis. Med skvisen går han bet och med masken går han hem.

Vi kallar på tävlingsledaren och menar att han har gjort en claim och att han inte får spela vidare och att det inte alls är självklart hur man skall spela. Tävlingsledaren säger att han skall spela vidare och att han skall dömma senare. Han slår sin mask för jämn hemgång.

Domslutet blir att han aldrig gjort någon claim eftersom han så hastigt tog tillbaka sina kort.

Men visst är det enligt lag 67 B det om man säger att man avstår ett stick och visar sina kort (om än hastigt)?

Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 13 August 2012, 22:11
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Skulle gärna vilja höra TLs version, för om det är som du skriver låter det som en smärre skandal att han får vara TL i ett mästerskap som detta.
Låter som självklart att USA gjort ett anspråk.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 13 August 2012, 22:39
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
De var tre stycken som satt och läste i lagboken när jag kom för att fråga hur det gick. Men de har hela tiden varit klart proamerikanska. Bland annat sa de först att han inte alls visat några kort eftersom det hade killen från BBO sagt och han var minsann neutral. Korten hade tydligen bara varit i 45 graders vinkel.

Vad är det här för skit sa jag och gick och letade upp Nickell (partnern till Katz som visade korten). Och han bekräftade att han sett korten vilket han också talade om för tävlingsledaren (han verkade förresten vara en trevlig kille (Nickel alltså inte tävlingsledaren)).

"Så den neutrale killen från BBO hade alltså sett fel?" sa jag. "Mummel mummel" från tävlingsledaren.

En gång till: "Så den neutrale killen från BBO hade alltså sett fel"?

"Jo" fick han till slut erkänna.
Tillbaka till toppen
Christian Bergek [92649]
Mon 13 August 2012, 23:36
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Tja, jag är ju ingen TL, och det kanske är lite annorlunda internationellt, men ändå ett försök att bidra.

På worldbridge.org. under rubriken 'Departments' - 'Laws' - 'Laws of Duplicate Bridge 2007' hittar man följande:

Lag 68.A, med rubriken 'Claim defined':
"Any statement to the effect that a contestant will win a specific number of tricks is a claim of those tricks. A contestant also claims when he suggests that play be curtailed, or when he shows his cards (unless he demonstrably did not intend to claim - for example, if declarer faces his cards after an opening lead out of turn Law 54, not this Law, will apply)."
('Curtail' betyder 'förkorta / beskära / kringskära /skära ner' enligt tyda.se)
Det där ordet "OR" i texten betyder ju faktiskt att han inte behöver ha visat sina kort för att det skall vara en claim, det räcker med att han föreslår att man inte spelar mer.

Vidare framgår det att spelet inte skall fortsätta efter en claim (men om det ändå har gjort det kan spelsättet användas som bevis för hur man tänkte när man claimade.)

I paragraf 70.B under rubriken 'Clarification Statement Repeated' står det:
"The Director requires claimer to repeat the clarification statement he made at the time of his claim.
Next, the Director hears the opponents’ objections to the claim (but the Director’s considerations are not limited only to the opponents’ objections).
The Director may require players to put their remaining cards face up on the table."


Det verkar ju dock som att han inte gjorde något påstående om hur han skulle spela, så därför borde nedanstående paragraf vara den intressantaste.

Paragraf 70.E, under rubriken 'Unstated line of play':
"The Director shall not accept from claimer any unstated line of play the success of which depends upon finding one opponent rather than the other with a particular card, unless an opponent failed to follow to the suit of that card before the claim was made, or would subsequently fail to follow to that suit on any normal* line of play, or unless failure to adopt that line of play would be irrational."

När claimen möts av protester blir det en del OI, för det är den motståndare som har de mest avgörande korten som förstås har lättast att se att det är något mysko med claimen. Därför kan han ju maska över den som protesterade, typ, men han borde väl dömas att spela tvärsom?
Sista bisatsen i sista citatet ovan är det som borde gälla: spelföraren måste bevisa att det hade varit irrationellt att spela på något annat sätt än det som ledde till hemgång.

Sammantaget tycker jag du verkar ha mycket på fötterna, och TL borde nog läsa på reglerna lite.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 13 August 2012, 23:40
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Vad har man skrapat ihop för reserver till TL? Enligt lag 68 har han gjort anspråk på ett antal stick han inte förfogar över.

Spelet upphör och följande gäller:
The Director shall not accept from claimer any unstated line of play the success of which depends upon finding one opponent rather than the other with a particular card, unless an opponent failed to follow to the suit of that card before the claim was made, or would subsequently fail to follow to that suit on any normal line of play, or unless failure to adopt that line of play would be irrational.

Om AC stöder TL:s märkliga beslut är det en ren skandal!


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 14 August 2012, 06:18
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Tack för hjälpen!

Vi har en anledningen till varför vi gärna vill vinna protesten. Före matchen tar Meckstroth sin partner (Rodwell) åt sidan, pekar på en av mina spelare och säger något som "be careful and watch how he puts the card on the table" indikerande att han fuskar och signalerar till partnern.

Det var bara det att han säger det tillräckligt högt för min andre spelare skall höra det. Han blir förbannad och säger åt Meckstroth att har ser upp till honom som spelare men det där inte var ok och att han omedelbart skall be om ursäkt. Vilket han också gör.

Även om några av Österrikarna hade lite tveksamt rykte på åttiotalet är det här inget man skall acceptera.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Tue 14 August 2012, 06:23
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Varför blir man inte överraskad av att höra sånt här?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Tue 14 August 2012, 06:53
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Torbjörn...vet du vilken/vilka TL det var som dömde?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 14 August 2012, 10:18
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Henrik Johansson[15131 skrev ...

Torbjörn...vet du vilken/vilka TL det var som dömde?

Det som skötte det mesta av snacket var en lång mörk holländare (?) som också var i Dublin. Undrar om jag inte sett honom på festivalen också. Verkade vara en trevlig kille.

Ett exempel på den amerikanska konspirationen:

På captains meeting var man väldigt tydlig med att tala om för oss att alla meddelande om appeals möten och liknande endast skulle kommuniceras via mail och inte muntligen. Idag på morgonen fanns de fortfarande inget mail och när jag frågade om tiden för mötet sa man: "Ja, vi har ju inte lyckats hitta USA:s kapten så vi vet inte ännu".

Hoppas de hittar honom innan vi åker hem.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 14 August 2012, 11:06
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Om det var Marc som dömde det aktuella fallet så är jag helt övertygad om att den versionen av händelsen vi har fått här inte är samma version som TL har fått vid bordet. Vilken som är rätt har vi givetvis ingen aning om, men Marc är ingen prao-TL.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80