Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Värmland-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Andreasson - Stävarby soppatorsk i SM-Par

Författare Post
Anders Stävarby [8605]
Fri 10 August 2012, 20:21
Registrerad medlem #8605
inlägg: 11
Tänkte klargöra för alla som följde oss, och som kanske undrar varför vi rasade på sista 8 givarna från 3 till 13 i sm-finalen. Enkelt uttryck; "soppatorsk".
När vi för fjärde gången skulle möta ledarna i raman, åtta brickor från slutet öppnad Henrik med 1NT i rött mot grönt. Wenneberg jumpade in med 3Sp (inget stopp, säkert ovesäntligt), jag hade KQ,Tx, QJTxxxx,Qxx, och bjöd normala 3NT relativit omgående. Det passades fram till Björn, och han tog sig en rejäl funderare, samtidigt övervägde jag knappt mitt kommande bud, eftersom jag tänkte att 4NT borde ha samma chans som 3NT, om han skulle bjuda 4Sp vilket var det bud jag trodde att han tänkte på.
När han nu bjöd spekulativa 4Sp, och jag falerade att dubbla, utan bjöd avvikande 4NT fick vi bestraffningen att gå 5 zonstarffar mot lokalens vanliga - 400.
Det blev tokigt för oss, och tredelad botten, 4Sx hade givit bortåt 90% och en massa energi kanske!

Henrik spelade bra hela finalen, och bättre partner är det svårt att ha, dock går det långsamt ibland, till och med långsammare än för mig, som ibland gick under smeknamnet stävarbymasen på kortoxen, den legendariska spelklubben på Kungsholmen, i Stockohlm !

Det är lätt att vara efterklok, men som sagt, tröttheten tar sin tribut. För Henrik och mig var det tredje gången vi spelade i år, DM-finalen, Arvika Långfredagssilver och SM-kval och final.

Tillbaka till toppen
Claes Bodin [11300]
Sun 12 August 2012, 17:04
Registrerad medlem #11300
inlägg: 328
Med tanke på vad lite tid ni har lagt ner på träning, åtminstone tävlingsträning, så gjorde ni en strong insats. Jag träffade er efter 24 brickor i kvalet, då låg ni nästan sist, men ni tog er samman och kvalade relativt lätt in efter den starten, bara det en bra prestation.

Att det sen inte höll hela vägen var synd, men med lite mer träning till nästa år ligger vägen öppen till medaljerna.

I skymundan från er gjorde även Torbjörn/Pontus och Boss/Dåwer klart godkända insatser genom att ta sig till final. I och med det fick vi alla kvalande paren till Final, det var VDB säkert ensamma om!!
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Micke Melander [7164], Ryszard Sliwinski [7639], Johan Grönkvist [8342], Lars-Olof Hessle [10170], Carina Wademark [12540], Andreas Jansson [19642], Jan-Erik Eriksson [30073], Björn Holm [89793]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80