Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Alcatrazmask

Författare Post
Peter Karlsson [2382]
Wed 27 June 2012, 16:13
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Jag roas mycket av spelen som presenteras med det här temat, det är lite Victor Mollo över det hela.
Därför vill jag bidra med följande variant, även om den inte handlar om att framkalla reaktioner som ledtrådar för ens eget spel, utan snarare om att lämna ut felaktiga ledtrådar för motståndarnas spel:


AJx på bordet till KDx på handen.


Spelföraren spelar en låg från handen, näste man en låg och nu funderar spelföraren ett tag innan han bestämmer sig för knekten. Försvararen bakom AJx får nu för sig att hans partner har en honnör i den färgen och försvaret blir inte det bästa.

Vid post-mortem påpekas att det kanske inte är lämpligt att göra just så. Spelföraren förklarar emellertid att han grubblat på om han behöver både kung och dam som ingångar till handen, eller om han kanske behöver esset som ingång till träkarlen och har alltså grubblat på ett faktiskt bridgeproblem. Hans partner är träkarl, så någon OI föreligger ju inte, och han har ju inte grubblat utan anledning.

Bra va?


(Jag vill för säkerhets skull påpeka att jag endast suttit på mottagarsidan av denna variant och att jag inte har något fog att tro att det var med onda avsikter)


PS:
Jag har för mig att Mollo hade en coup där Vänlige Victor skulle spela något lurigt, men det skulle inte fungera om MTV råkade skicka ut lite vibbar genom tempo e dyl. Därför passade han på att bjuda på något samtidigt som han spelade sitt kort. Någon som kommer ihåg det hela?
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80