Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Sydöstra Sveriges BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

DM-par Finalen

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Marie Johansson [17265]
Fri 24 February 2012, 13:41
Registrerad medlem #17265
inlägg: 54
Jag undrar om inte man kunde få veta hur många som går vidare från de olika kvalen till DM-par. Stod i inbjudan att det skulle spelas på max 30 par, hur många par det nu blev vet jag inte men även om inte kvalen är inrapporterade på sydöstras hemsida så kan man ju ändå se resultaten. 13 par i Karlshamn, 20 par i Sölvesborg, 8 par i Kalmar, 16 par i Oskarshamn, 26 par i Växjö och 9 par i Öbba-Karlskrona. Sammanlagt: 92 par en ökning med 39 par från förra året (53-2011), verkar rimligt att DM-finalen spelas på 30 par då och att drygt 1/3 går vidare.

I mina ögon så verkar det som att dessa klubbkval kan tolkas som en framgång för distriktet med en sådan markant ökning vilket borde leda till fler par till SM-par som både är positivt och lite negativt. Jag personligen hade önskat ett SM-par med mindre antal par i start så alla hade fått möta alla under 2 brickor. Det skulle innebära mer prestige i SM-par, man skulle slippa kvala ytterliggare en gång för att ta sig dit men skulle också innebära mindre pengar till Svensk Bridge och färre deltagare från distrikten. Visst finns det fördelar med hur det är nu också, många får chansen att delta och det är naturligtvis också roligt. Den här frågan är förövrigt ofta diskuterad på högre nivå och inget vi kan påverka (tror jag).

När jag ändå håller på att skriva så vill jag påpeka något som har skrivits i andra trådar. Det är mycket negativt som skrivs på den här anslagstavlan. Kritik till alla möjliga, för allt möjligt. Jag förstår mycket av det ni skriver, jag sympatiserar med en del, MEN jag tror inte att detta forum är det rätta (om något) att gå in på personangrepp, att hänga ut personer eller skriva andra elakheter. Jag skulle önska ett litet mera öppet distrikt där vi medlemmar kunde få större insyn i styrelsens arbete, tankar och regler då jag tror att detta är en del av varför man kan tänkas bli irriterad. Men framför allt skulle jag önska ett mer positivt distrikt! Som gratulerar varandra vid framgångar, som stöttar varandra och agerar som ett förbund tillsammans och då menar jag inte bara styrelsen utan alla medlemmar! Det finns mycket att glädjas åt vid bridgeborden. Jag tror jag talar för de flesta när jag påpekar att vi ändå spelar bridge för att det är roligt! Oavsett om det är för att träffa trevliga människor eller för att man gillar vinnarkänslan. Jag sympatiserar med bägge känslorna.

Lycka till alla lag som ska spela DM-lag imorgon, hoppas ni får framför allt en trevlig helg tillsammans!

/Marie
Tillbaka till toppen
Mats Blom [126]
Sat 25 February 2012, 10:16
Registrerad medlem #126
inlägg: 62
Tycker det är konstigt om man spelar på mindre par i finalen. Om det är 29 par som startar eller mindre kan jag förstå....
Tillbaka till toppen
Sture Rundgren [908]
Sun 26 February 2012, 15:35
Registrerad medlem #908
inlägg: 71
Hej Marie och alla andra!
Jag kanske kan svara på detta eftersom jag pratat med
distriktstävlingsledaren Bernt.
Det blir 30 Par i finalen som enligt SSBF:s kalender för
2011-2012 som varit ute på nätet och sydöstras hemsida
väldigt länge kommer att spelas i Växjö Söndagen den 11/3
och som alla DM-Finaler startar den Kl: 10. 00.
Fördelningen blir enligt följande:
Karlshamn = 4
Växjö = 8
Oskarshamn = 5
Kalmar = 3
Sölvesborg = 7
Öbba = 3

Summa 30.

Hälsningar
Sture.
Tillbaka till toppen
Krister Arnesson [8135]
Sun 26 February 2012, 15:47
Registrerad medlem #8135
inlägg: 119
Lycka till i DM-finalen Sture
Tillbaka till toppen
Marie Johansson [17265]
Sun 26 February 2012, 18:51
Registrerad medlem #17265
inlägg: 54
Tack Sture, det var exakt vad jag eftersökte.

/Marie
Tillbaka till toppen
Mats Blom [126]
Sun 26 February 2012, 21:06
Registrerad medlem #126
inlägg: 62
Tack för klara besked!
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Mon 27 February 2012, 08:12
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Sture Rundgren[908 skrev ...
]Det blir 30 Par i finalen som enligt SSBF:s kalender för 2011-2012 som varit ute på nätet och sydöstras hemsida väldigt länge kommer att spelas i Växjö Söndagen den 11/3 och som alla DM-Finaler startar den Kl: 10. 00.
I inbjudan står det MAX 30 par.

/B

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Mon 27 February 2012, 10:49
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Distriktet måste bli bättre på att ge klara besked och publicera tydliga tävlingsbestämmelser i god tid. Som det är nu skapar man bara extra arbete åt sig själv och förvirring bland medlemmarna. För att ta ett exempel, den stundande DM-par finalen:

Sture R anser att det är självklart att det skall bli 30 par och hänvisar till tävlingskalendern. Där kan åtminstone inte jag hitta någon information. Däremot hittar jag en inbjudan med annan information. Måhända marginell skillnad men tillräcklig för medlemmarna att efterlysa kompletterande besked.

Blomstermåla har arrangerat ett kval till DM-par men det verkar inte som något par från denna tävling kommer att spela finalen.

Inbjudan till DM-par kom så sent att Sölvesborgs BK var tvungen att ändra sitt spelprogram.

Kvaltävlingarna las in två gånger i spader, en gång med klubben som arrangör och en gång med distriktet som arrangör. Klubbarna rapporterade sin tävling men missade tydligen att skicka in till distriktet vilket orsakade extra arbete för Johnny P och oklarhet i hur många par som kvalat.

Distriktet rekommenderar klubbarna att arrangera kvalet till DM som ett klubbmästerskap. Kan man delta i KM men spela utom tävlan i DM-kvalet? Svaret finns i FSB:s bestämmelser för SM, men om de även framgått av inbjudan till DM så hade åtminstone ett par kunnat undika att behöva dra sig ur Sölvesborgs BK:s KM i sista sekunden.

/B

Tillbaka till toppen
Sture Rundgren [908]
Mon 27 February 2012, 22:57
Registrerad medlem #908
inlägg: 71
Den glömda klubben (Blomstermåla).
Först får jag väl svara Björn.
Jag kanske uttryckte mig otydligt, när jag hänvisade till
distriktets kävlingskalender avsåg jag bara speldatum
och plats för DM-Finalen inte att det måste vara 30 par
det pratade jag med Bernt om.
Enligt SSBF hade 6 klubbar anmält intresse för att
arrangera DM-Kval och vad jag vet var inte Blomstermåla
med bland dessa, men det var ju bara kul eftersom SSBF
då i år kommer upp 103 kvalspelare. Det är väl inte värt
att säga för mycket, men OM det nu blir 30 par i finalen
så blir fördelningen istället:

Oskarshamn = 16 blir 5.
Öbba = 9 blir 3.
Karlshamn = 13 blir 4.
Växjö = 26 blir 7.
Kalmar = 8 blir 2.
Sölvesborg = 20 blir 6.
Blomstermåla = 11 blir 3.

Hoppas nu att SSBF skriver på hemsidan hur
många par det blir i finalen.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Tue 28 February 2012, 07:17
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Sture Rundgren[908 skrev ...
]Enligt SSBF hade 6 klubbar anmält intresse för att arrangera DM-Kval och vad jag vet var inte Blomstermåla med bland dessa
Jag gissar att Blomstermåla missat att upplägget i DM-par ändrats och, precis som tidigare år, arrangerat ett 'förkval' till semifinalen.

/B


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80