Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Handikappberäkningar i samband med simultantävlingar

Författare Post
Mikael Björin [39287]
Fri 17 June 2011, 16:00
Registrerad medlem #39287
inlägg: 60
Hej,

Det känns som om det kan bli ganska märkliga effekter av att man justerar handikapp i samband med simultantävlingar. Låt oss anta att man bara hade två klubbar som spelade simultantävling tillsammans utan att för den skull mötas utanför respektive klubb. Om medel HCP i den ena var 20 och i den andra 46 ochd et var lika många som spelade på båda klubbarna då skulle snittet i tävlingen bli 33. Om vi sedan antar att spridningen i respektive klubbars resultat var ungefär lika då skulle det få den egendomliga effekten att klubben med det högsta genomsnittliga HCP skulle sänka sitt genomsnittliga HCP med ca (50-(50-0,5*(46-33))*0,08 eller
0,52 % enheter och eftersom en sänkning på ett ställe måste mötas av en höjning på ett annat så innebär det att den duktiga klubbens HCP i genomsnitt måste gå upp lika mycket dvs 0,52%.
Således om dessa två klubbar "möttes" i simultantävlingar 10 gånger skulle detta leda till att den sämre klubben fått sitt HCP sänk med nästan 5 % från 46 till 41, och motsvarande för den bättre fast tvärtom. Kan detta verkligen vara avsikten med HCP systemet?

Mikael Björin
Tillbaka till toppen
Björn Holm [89793]
Fri 17 June 2011, 17:07

inlägg: 16
Jag anser väll snarare tvärtom, simultantävlingar är perfekta för höjning av handikapp. Jag anser att handikappet ska avspegla någon slags spelstandard och att två spelare en i Skåne och en i norrbotten som är likvärdiga ska ha ungefär samma handikapp inte 35 resp. 25. Så därför är simultaner perfekta och festivalen såklart då dessa gör att vi får bort den inavel som det annars blir i systemet. Om vi vill ha ett nationellt handikapp så anser jag att det ska avspegla skicklighet, annars kan vi låta klubbarna skapa ett eget handikapp system då jag har för mig att ruter tillåter detta. Däremot kan jag sne att handikapp skalan är för kort att det behövs mer än 52 men det är en annan disskussion
Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Fri 17 June 2011, 18:36
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Poängen Mikael ville få fram var just att handikappet INTE kommer reflektera spelstyrkan på ett bra sätt, för en spelare som spelar många simultantävlingar på en klubb där inte spelstyrkan följer genomsnittet bland deltagande klubbar.
Tillbaka till toppen
Mikael Björin [39287]
Fri 17 June 2011, 20:34
Registrerad medlem #39287
inlägg: 60
Tack Tommy !

Precis som du påpekar så fungerar inte simultantävlingar bra för att fastställa en spelares HCP spelstyrka i synnerhet om det är stora skillnader i spelstandard mellan de klubbar som deltar. Om jag som spelare har HCP 35 och bara möter spelare med HCP 10 så kommer jag antagligen vara mycket glad om jag får över medel på den klubben och det är detta resultat som jag tävlar med i en simultantävling. Om jag däremot spelar på en klubb med bara nybörjare så kommer jag antagligen erhålla ett resultat långt över medel , och eftersom detta resultat jämförs med de andra som spelar simultant så kommer jag då antagligen få sänkt HCP även om jag inte är värd det.

Däremot så håller jag helt och hållet med om att festivalen uppfyller detta mål med att jämna ut eventuell inavel , eftersom olika spelare de facto får MÖTA spelare från ANDRA KLUBBAR och destrikt än de som de brukar möta.

Hur många HCP steg man har spelar dessutom ingen som helst roll eftersom HCP noteras med hundradels decimaler, man skulle i princip lika gärna ha en skala från 0 till 1 och ha tusendels decimaler. Det som betyder något för skalan är HUR många som har det högsta HCPet man kan ha dvs 52. Om man utformar systemet så att bara en liten del spelare får HCP 52 ( betydligt färre än idag) så kommer problemet att lösa sig av sig själv.

Mikael Björin
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Fri 17 June 2011, 21:33
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Simultantävlingar borde a)inte vara handikappgrundande eller bättre b) vara handikappgrundande men med förändringen att de olika heatens snitthandikapp så att säga gav hela heatets startfältet ett starthandikapp beroende på hur svagt/starkt fält man spelar i.
Detta skulle ju i och för sig ta bort utjämning av inavelseffkter, men de borde väl lösas ändå av sig själv. Så orörliga är väl inte folk i allmänhet?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Björn Holm [89793]
Sat 18 June 2011, 00:10

inlägg: 16
Tommy Larsson[78593 skrev ...
]
Poängen Mikael ville få fram var just att handikappet INTE kommer reflektera spelstyrkan på ett bra sätt, för en spelare som spelar många simultantävlingar på en klubb där inte spelstyrkan följer genomsnittet bland deltagande klubbar.


Men om vi ser på det så här, man vill ha en utjämningseffekt på handikappet mellan klubbarna. Så om vi antar att en klubb spelar en simultantävling detta kommer att leda till en höjning eller sänkning på denna klubb för spelarna, och vi antar att det är ungefär samma spelare på klubben varje vecka så kommer det inte leda till en förändring av snittskillnaden på handikappet på klubben vilket leder till att nivån ligger kvar på samma nivå. men vad det leder till är att snitthandikappet jämnas ut i landet till en nivå som den antagligen borde ligga på eftersom alla spelar samma brickor och jämförs mot varandra. Sedan kan jag dock medge att man kanske skulle ha en annan skala för höjning och sänkning på handikappet från simultantvävlingar inte like "drastiskt" om vi säger så... hoppas ni förstår vad jag vill få fram då det är sent på natten
Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Sun 19 June 2011, 18:12
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Björn, jag tror inte du har riktigt förstått hur simultantävling+handikapp fungerar.

Jag möter ju bara de spelare som befinner sig i samma spellokal som jag själv. Är det ett spelmässigt svagt lokalt startfält lär jag få många bra brickar och har därmed goda möjligheter att placera mig mycket bra i simultantävlingen och därmed sänka mitt handikapp. Spelar jag däremot i ett starkt lokalt startfält och möter en massa elitspelare är det stor risk att jag får däng, vilket resulterar i ett höjt handikapp.

Om en betydande andel av de tävlingar jag deltar i är simultantävlingar, kommer jag alltså med tiden att få ett oförtjänt bra handikapp ifall jag hör hemma på en klubb med dåliga spelare och ett oförtjänt lågt handikapp om jag hör hemma på en klubb med bra spelare. Vilket är helt fel då handikappet ska återspegla min egen spelskicklighet.

Felet är att ett pars "förväntade utfall" beräknas genom att jämföra parets handikapp med snitthandikappet hos samtliga i landet deltagande par. Istället bör ett pars förväntade utfall beräknas genom att jämföra med snitthandikappet bland deltagarna i det lokala startfältet (eller ännu bättre: just de par man faktist mött vid bordet).
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80