Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bokrecension: Omar Sharif & David Bird: "Omar Sharif talks BRIDGE"

Författare Post
Per Westling [1667]
Mon 06 December 2004, 10:28
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
ISBN: 0-9538737-8-1
Utgiven på engelska 2004 av Finesse Bridge Publications.

Omar Sharif delar i denna bok med sig av glimtar från sitt intressanta liv som världsspelare inom bridgen. Boken bygger till stor del på givar från ett antal internationella matcher, t.ex när Sharif tillsammans med delar av "Blåa" laget åkte runt i USA för att möta diverse utmanare (om utmanarna vann fick de en Lancia var...).

På det hela taget en småtrevlig bok, där Sharif (och Bird) låter briljansen hos t.ex Garozzo, Belladonna och Forquet komma fram. Även Sharif själv får visa sig på styva linan även om Sharif är ganska ödmjuk och även visar mindre bra insatser.

Boken lämpar sig utmärkt att läsa lite då och då. Den brist jag upplevde med boken var att det kanske skulle varit mer åt problemställningshållet; alltså att man presenterar givarna som problem där bara två händer är synliga. Boken kunde gärna också varit lite tjockare än de 160 sidorna, gärna med ännu mer anekdoter och skilldringar av de intressanta personer Sharif spelat med och mot, eller för den delen om personer utanför bridgen.

På en femgradig skala (där 2 är godkänd) så ger jag boken betyget 3 (bra). Läsaren får gärna vara något sånär erfaren och gärna ha intresse av internationella storheter inom bridgen.

Betygsskala jag använder:
1 (dålig)
2 (godkänd)
3 (bra)
4 (mycket bra)
5 (kanon! definitivt rekommenderar läsning)
Tillbaka till toppen
Mats Sjöberg [1198]
Mon 06 December 2004, 12:49
Registrerad medlem #1198
inlägg: 34
Trevligt initiativ, Per.
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 06 December 2004, 15:51
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Ja, mycket gott tilltag!

Om FSB hade ett forum för bridgeboksrescensioner kunde detta slags information samlas där till medlemmarnas båtnad. Jag är säker på att fler än Per kan tänka sig bidra. Jag skulle göra det.

-tjolpe


Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80