Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Publicerad: Monday 20 October 2008

Plan 2010


5% ÖKNING AV ANTALET MEDLEMMAR VARJE ÅR TOM ÅR2010

Kravet på medlemskap i vårt förbund är grundbulten för att lösa delar av våra rekryteringsproblem. Det kan omöjligen ha varit så att vi historiskt bytt ut alla våra medlemmar under en 10 års period. Förlusten av medlemmar beror vanligtvis på att man på klubbnivå sett mellan fingrarna och tyckt det varit ok att somliga är betalande medlemmar och andra inte. Nu är det inte ok längre och därmed ger vi förutsättningarna för vad som gäller. Självklart ska man också ha något tillbaka för sin erlagda medlemsavgift.

Att skapa mervärden till sitt medlemskap är en självklarhet. Några exempel där rabatter skulle kunna finnas är: Telefoni, hyra bilar, tanka, Internet- anslutning, bo på hotell. Det är sådana företeelser där vi som förbund är en intressant målgrupp för marknaden. Sådana förmåner ska kunna erhållas genom ens medlemskort.

Vi måste forma verksamheten på förbundsnivå så att den passar det stora flertalet av våra medlemmar. Det får inte vara så att landslagsaktiviteter och SM-finaler är högprioriterat, det ska bara vara spjutspetsar och grädde på moset. Nej, tävlingar för Agda och hennes bridgekamrater ska vara förbundets huvudpolicy. Ett ex. är att tillsammans med klubbar och distrikt arrangera simultantävlingar. Likaså bör Bridgefestivalen ha tydligt utmärkta tävlingar som vänder sig till mindre rutinerade.

Välutbildade funktionärer på alla nivåer borgar för kvalitetstänkande och bra arrangemang.

En marknadsplan bör tas fram som innehåller kortsiktiga kampanjer för att rekrytera mot olika målgrupper. Ex här är idrottsledare i andra sporter eller varför inte pokerspelare?

Rekryteringsstöd måste tas fram till klubbarna. Vill man göra en kampanj på lokal nivå ska man enkelt kunna få stöd i form av affischer, foldrar och klara upplägg på vad som ska göras från förbundet.

Nyckeln till framgång är att lyckas med trivsel och kvalitetsbegreppen.

Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80