Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Publicerad: Monday 20 October 2008

Plan 2010


PERSONAL, ANSTÄLLDA OCH IDEELLT ARBETANDE

Förbundet har idag sju anställda, på sex heltidstjänster. För att bibehålla servicegrader och kunna utföra kommande verksamhetsplaner måste antalet anställda minst kvarstå på nuvarande nivå. Man kan alltid skära i personalen, men då kommer också verksamheten att drabbas.

Styrelsen kan inte se att det finns ideella krafter i vår organisation som är beredda att axla ansvaret för dessa uppgifter. Vid förfrågningar som redan gjorts, är det ytterst svårt att få ideellt arbetande funktionärer att axla mer ansvar än vad de redan har i dagsläget. De flesta betalar gärna vad det kostar för att få vara med och spela, men någon annan får göra arbetet. Detta är verkligheten i våra klubbar. Detta speglar samhället i stort, det är ingen skillnad på bridgespelare och andra människor. Stressen äter upp folk och man har inte tid att engagera sig även om man vill. Tvingas man välja och prioritera är det tyvärr få som väljer funktionärsarbete. För många är det en omöjlig kombination att både spela bridge och att arbeta ideellt, då tiden inte räcker till. Det finns ytterligare problem med ideellt arbetande. Exempelvis att man har en benägenhet att lättare kunna hoppa av sitt uppdrag, ”glömma bort” uppgifter man lovat utföra och att man inte kan kommendera någon att göra något. Det hela måste ske av fri vilja.

Profiler
Personer som är verksamma inom förbundet, oavsett om de är styrelseledamöter, anställda eller verksamma inom någon projektgrupp bör ha följande karaktär och profil:

Nyfiken, drivande, ”ha en egen motor” (initiativrikedom), viljan att utveckla, handlingskraftig, prestigelös, oöm, flexibel, professionell och ha ordning och reda på sina papper.

De personer som vi söker är synnerligen eftertraktade på arbetsmarknaden. De flesta är redan upp över öronen aktiva i såväl civilt arbetsliv som fritiden. Det är svårt att få dem att axla mer uppgifter inom bridgen.

Framtida personal
Styrelsen tror att det i en framtida organisation är rimligt att anställd personal har följande uppgifter:

1 kanslichef, som organiserar och leder arbetet (heltid)
1 handläggare, som bistår kanslichefen (heltid)
1 ansvarig för ekonomi (halvtid)
1 ansvarig för information (heltid)
1 ansvarig för medlemstidningen (halvtid)
3 konsulenter (heltid), förutom konsulentrollen bistår de kanslichefen som handläggare av enskilda frågor.

Materialproduktion och lagerhantering ska outsourcas. Det är tänkbart att på sikt göra samma sak med såväl ekonomin som medlemstidningen för att effektivisera ytterligare.

En informationsansvarig måste anställas. Denne ska arbeta med offensiva satsningar mot media, presskontakter, interninformation, förbundets webbplats, sponsring, bollplank till bridgeskribenter, förse tidningar med texter och bilder med mera.

Konsulenterna är i första hand ett bollplank för klubbar och distrikt. De är en hjälpresurs som kan användas vid ex. skoldriver, provbridge, kampanjplaneringar, utbildningar och som allmän resurs som har mycket erfarenhet från andra distrikts och klubbars verksamheter. Det är svårt för en konsulent att hinna med att göra ett bra arbete, sett på årsbasis, med fler än sju distrikt att ansvara för.

Handläggarnas roller är att åt styrelse och kommittéer arbeta fram ex. kursmaterial, skrifter, informationsblad och genomföra projekt. Handläggaren blir ofta adjungerad som anställd kraft att kunna utföra uppdrag på daglig basis åt kommittéerna.

Projektgrupper ska kunna tillsättas vid behov för kortare kampanjer.

Budgetutrymmen måste ges i enskilda projekt för att göra detta möjligt. Arvodessystem ska tas fram som kan användas som mall för det hela. Även fältarbetare som genomför praktiska delar av sådana kampanjer ska självklart arvoderas efter samma principer.

Förbundsstyrelsen
Styrelsen tror att en framtida organisation skall bestå av en styrelse och ett verkställande utskott. VU ska utses av riksstämman och bestå snarare av funktioner än personer. VU ska ha ganska stor handlingsfrihet. De stora frågorna debatteras i styrelsen och det är där man diskuterar sig fram till gemensamma ståndpunkter och beslut så att VU vet vad som gäller. VU får tekniskt en mycket större bevakande roll över att verksamhetsplaner och budgetar efterföljs.

I Styrelsen skall följande funktioner finnas:

• Ordförande
• Tävlingsansvarig
• Utbildningsansvarig
• Medlemsansvarig
• Ekonomiansvarig
• Informationsansvarig
• Bridgefestivalansvarig

Förutom dessa väljer riksstämman två ersättare. Dessa är tilltänkta att axla avgående ledamöters uppgifter. Varje ansvarig i styrelsen har under sig en kommitté med egen verksamhetsplan och budget. Alla dessa är naturligtvis ideella personer.

I det verkställande utskottet ingår ordförande, ekonomi-, tävling-, och medlemsansvarig. Kanslichefen adjungeras som sekreterare. VU skall alltid ha förberedda förslag till beslut i samtliga frågor som skall upp på styrelsemötet.. I de fall VU inte är enat, fattas majoritetsbeslut, men förslaget måste alltid tas upp på nästkommande styrelsemöte. Fördelen med denna ordning är, som tidigare nämnts, att tid frigörs på styrelsemötena för att kunna diskutera framtida satsningar och utveckling av verksamheten i vidare perspektiv. Det vill säga ta fram riktlinjer för hur VU ska arbeta.

Befattningsbeskrivningar ska tas fram för samtliga styrelseledamöter.

Medlemsservice
Det är rimligt att man som medlem i Förbundet Svensk Bridge kan förvänta sig följande service från ett kansli:

• Snabba svar vid e-post frågor
• Trevligt och professionellt bemötande
• Telefontider vardagar 9-16, med telefonsvarare övriga tider
• Relevant och korrekt information
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80