Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Publicerad: Monday 26 January 2009

Att rekrytera nya medlemmar till sin klubb

7. Rekrytering av nya spelare - Klubbfunktionärsutbildning

Ett, vår klubb har för få spelare. Två, vår klubb har för få funktionärer. Det är de i särklass vanligaste frågorna en bridgeklubb ställs inför. Ofta finns de resurser som krävs, men ingen orkar ta tag i problemet och gå från ord till handling.

I stället väljer man att sitta kvar i sin vrå och gny över situationen. När du kommit så här långt att du läser den här texten är vi övertygade om att du tänker göra något åt saken. Låt oss därför behandla de två problemen ovan. Hur gör vi?

FÖRBEREDELSER

Låt oss börja med att titta på hur vi ska lägga upp arbetet. Vi behöver sätta oss ned och tänka igenom problemet. Det är lite som att sitta i en hårt bjuden utgång och lägga upp sin spelföring. Vi behöver som följer:

1. En agenda, en tidsplan över i första hand följande:
• Fastställa målsättningar?
• Bestämma vilken typ av kurs?
• Fixa till ekonomin
• Göra marknadsföring – rekrytera
• Genomföra en kurs
• Bedriva uppföljning efter kurs
2. Material som behövs
3. Krav på lokal
4. Vilka funktionärer behövs?
5. Utvärdera vårt projekt

AGENDA/TIDPLAN

Skriv ned allt som ske och märk ut vem som är ansvarig och till när det ska vara gjort. Alltså redan på detta stadium planerar vi hur vi ska följa upp vår kurs, hur vi ska få deltagarna att gå vidare och börja spela på klubben. Om inte vi själva tror på detta kommer det heller inte att ske.
Ett vanligt fel många klubbar och framförallt bridgelärare gör, är att man inte berättar för sina elever vad målsättningen med kursen är. Vår målsättning är normalt sett att utbilda tävlingsspelare i sporten bridge.

Man ska också vara noga med att påpeka att även trivselbridge eller nybörjarbridge är tävling. I det här fallet är bridge lite som golf eller tennis, alla kan spela – man väljer själv på vilken nivå.

MÅLSÄTTNINGAR

Sätt upp målen med er verksamhet. Det kan t ex vara att ni ska ha fyra bord på nybörjarkurs med målet att minst två av borden skall spela vidare på ordinarie spelkvällar om ett år eller vad det nu kan vara.

Var hårda men rättvisa, målen ska vara bra tilltagna men samtidigt inte så orealistiska att de inte går att nå.

Försök också om möjligt ha mätbara mål så att det lätt går att avläsa om man lyckats eller ej.

VILKEN TYP AV KURS?

En av de lättaste punkterna på agendan kanske. Alla vet ju på vilket stadium man är. Det är egentligen ingen skillnad om det är en fortsättningskurs, en nybörjarkurs eller något annat. Däremot så kommer förutsättningarna att ändras men inte genom att man hoppar över några steg i denna planering.

Oavsett om det är en intern styrelseutbildning så bör man tänka igenom alla de här stegen innan man drar igång något. Det vanligaste är nog ändå att vi arrangerar nybörjarkurser i ämnet bridge. Därefter kommer fortsättningskurser.

EKONOMI

Vilka är förutsättningarna? Följande kostnader brukar man få vid anordnande av kurs:

• Annonser
• Reklam
• Ersättning bridgelärare
• Lokal
• Brickor
• Material
• Fika
• Möteskostnader
• Kopiering

Skissa på dina kostnader så att du vet vad du behöver ha för intäkter för att få det hela att gå runt. Det är rimligt att kursen bär sina egna kostnader, helst bör kursen ge ett litet överskott.

Om du arrangerar kursen tillsammans med exempelvis Bridgens Underbara Värld som är ett fristående utbildningsmaterial kan du dessutom få stöd från SISU för material etc (återigen se kapitel 23). Det är inte heller otänkbart att klubben går in med ett belopp just för att tillse att kursen blir av.

Många tycks tro att om vi arrangerar jättebilliga kurser, rentav gratis så blir våra spelare lyckligare. Svaret på det påståendet är oftast fel. Skälet är att sannolikheten för att man droppar ur kursen är större än om man faktiskt betalt något för den. Det hela får ett värde på ett annat sätt. Sedan är det också så att vi inte kan hålla på och ge bort saker gratis. Det är fel sätt att subventionera. Det är skillnad om man gör det till skolungdom som oftast inte har någon egen inkomst. Men även där ska man oftast ta litet betalt.

MARKNADSFÖRING

Många betraktar just denna del som själva rekryteringen, något som skribenten av detta material anser är helt fel. En rekrytering har inte lyckats förrän spelaren börjat spela på egen hand i klubbens regi.
Med marknadsföring i detta fall avses hur vi ska lyckas locka vår målgrupp att komma på kursen. Många knep finns att tillgå och egentligen är det bara fantasin och resurserna som kommer att sätta gränserna för det hela.

Rekryteringsprocessen före en kurs är ett arbete där alla i klubben ska vara med och vara delaktiga.

• Se till att någon skriver ned förteckning över dem som anmäler sig. Ta reda på namn, adresser, telefonnummer och e-postadresser. Dessa är ovärderliga i framtida kommunikation med intressenterna.

• Den första gruppen man ska bearbeta är vänner och bekanta. Här finns oftast grundstommen till en kurs. Till dessa brukar det oftast räcka att man har ett flygblad där alla fakta står.

• Vilken är målgruppen? Är det ex. ungdomar får man fundera på var de finns. Skolor, fritidsgårdar, fik etc. Se då till att vara där de är för att visa upp spelet och samla ihop intresserade. Är det seniorer så kanske det är äldreboenden, pensionärsföreningar eller liknande som man ska vara på.

• Uppvisningsspel med provbridge är en av de i särklass bästa metoderna för att rekrytera. Här finns lika många sätt att göra det på som det finns instruktörer. Inget är rätt inget är fel. Det viktigaste är att man visar upp sig och att de som kommer dit får prova på att spela sangspel med träkarl. Ha kul är ofta något som går hem. Bra platser att vara på är stora varuhus, marknader, torg och andra begivenheter som sker på orten.

• Reklamblad/flygblad behöver tas fram som kan användas och sättas i händerna på dem som kommer. Gärna ihop med informationsblad om vad bridge är. Detta kan man få från Förbundet svensk Bridge. Även gamla exemplar av tidningen svensk Bridge brukar vara populärt.

• Försök suga upp de som gått på kurs under sista tioårsperioden, men inte kommit till start.

• Radannonser om kursstart i lokaltidningen kan ge resultat, men är oftast inte värt pengarna. Försök istället få tidningen att skriva reportage om er verksamhet, då ni kan slinka med gratisreklam i artikeln genom att berätta för dem att ni ska dra igång kurs.

• Internet är en annan portal som bör användas för att göra reklam.

GENOMFÖRANDE AV KURS

Det finns egentligen ingen anledning att orda speciellt mycket om denna del. Förbundet Svensk Bridge har flera separata kurser avsedda för just bridgelärare. Se också kapitel 25. Utbildningar anordnas i form av steg utbildningar. På just Bridgelärarsidan finns 5 steg att gå igenom. Försök ha minst en välutbildad bridgelärare på klubben.

Några saker att tänka på:
• Se till att klubbens medlemmar är delaktiga under kursens gång. Skapa en gemensam klubbkänsla tillsammans med dem i stället för den traditionella vi/de känsla som brukar komma fram när nya personer skall föras in i en grupp.

• Se till att det inte är någon hemlighet att ert mål är att göra dem till tävlingsspelare på er klubb.

• Arrangera träningsspel och låt dem få utvecklas i egen takt. Slösa med er generositet. Den är gratis.

• Hjälp till med transporter, kontakta sådana som plötsligt försvinner. De kan behöva stöd och hjälp för att ta sig vidare. Bara att bry sig lite kan vara det enda som behövs för att de ska fortsätta.

UPPFÖLJNING EFTER KURS

Vi har berört ämnet lite i de andra punkterna i detta kapitel. Det är på just denna del vi kommer att kunna se om vi lyckats med vår uppgift eller ej.

En rimlig målsättning är att man får åtminstone 50% av deltagarna att stanna kvar och börja spela på klubben, men det är ni som har satt målen.

Tyvärr är verkligheten inte så bra oftast, många ligger på procenttal runt 10-20. Oftast beror det på okunskap och att man agerar fel på kurserna. Vi har också bridgelärare som ligger upp mot 80-90%.

Vad kan man då göra när kursen är slut?
• Spela Pro-Am tävlingar, ta en rutinerad från klubben och låt denna spela med den färska spelaren.

• Spela i flera grupper/divisioner – men se till att ni gör det samtidigt så att de får känna del i gemenskapen.

• Anordna speciella nybörjartävlingar för dem.

• Ring, kontakta och jaga in dem till klubbspel, ge inte upp.

• Handikapptävlingar, det finns inget rättvisare att spela i dagens bridgevärld. Här får de chansen att lyckas efter sina förutsättningar. Varje nybörjarpar tar ungefär två stick mindre per giv. Låt dem utvecklas i sin egen takt. Att då just spela handikapptävlingar är rätt väg att gå.

• Var medmänniska, se till att alla har roligt och trevligt.

• Arrangera saker som gör att de känner sig delaktiga. En klubbfest kan vara en sådan sak. Att delegera klubbuppgifter är en annan, bara en sådan sak som att fixa kakor, kaffe eller en sådan banal sak som mjölk räcker. Många gör mer, för fler! är en bra paroll. Delaktighet är viktigt. Här ska man dock komma ihåg att det är långt ifrån alla som vill vara delaktiga, en del betalar hellre för att göra sig fria från det hela, sånt måste också respekteras.

ALLA KAN GÖRA DET

Ingen är för gammal eller ung för att lära sig spela bridge. Inte heller finns några ålderkrav på det omvända förhållandet, alltså att lära ut spelet. En junior kan alltså mycket väl vara den som fungerar som bridgelärare.

MATERIAL

Det är helt beroende på vilken typ av kurs som ska ordnas. Vad gäller själv bridgebitarna finns färdiga utbildningspaket från Förbundet Svensk Bridge. För närvarande är det en serie böcker som heter ”Den XXX vägen”.

Vägenböckerna ska bli sex eller sju till antalet, för närvarande är fem klara och en femte under produktion.

Till varje kursbok finns lärarhandledning, OH-bilder/bildspel kopplat till varje studietillfälle. Likaså finns alla givarna på diskett om man vill använda brickläggningsmaskin för att lägga givarna.

En nyhet är att det kommit facitkortlekar där eleven kan träna själv och spela de givar som finns i kursböckerna. Allt material beställs från Materialcentralen i Avesta. Ring 020-52 13 13.

Följande behövs vid kurs:
• Lagda givar
• Kursböcker
• Whiteboardtavla med pennor
• Lämplig lokal, se nästa stycke
• OH-projektor / bildkanon
• Penna och papper för deltagarna
• Bridgebord med budlådor
• Fika för deltagarna vid varje tillfälle

LOKAL

Ändamålsenlig lokal är det ställe där det finns en tavla att undervisa från och som alla i lokalen kan se. Ställ borden så att ingen sitter med ryggen mot tavlan. Se till att det finns luft i lokalen så att man klarar av att vara där i några timmar.

Handikappanpassad lokal är att föredra, förringa inte heller parkeringsplatser utanför eller möjligheten att åka kommunalt till stället. Hjälp till med att samordna transporter.

FUNKTIONÄRER – ALLA SKA VARA MED

Alla bridgespelare i klubben kan vara med och hjälpa till under en bridgekurs. Det finns massor med uppgifter att göra, delaktighet har vi pratat om tidigare varför vi lämnar det ämnet.

De som inte bör vara med är de som vill göra sig lustiga på de nyas bekostnad eller som gärna mästrar sina partners. Om dessa personer trots allt vill vara med måste de lära sig sin plats och inse att de inte kan fortsätta på inslagen väg. Då kommer de att sabotera era försök till förändring i klubben.

UTVÄRDERING

Se till att löpande skriva ned vad som händer i ert rekryteringsprojekt, vad fungerar bra och dåligt. Det som funkat bra behåller man, det som funkar dåligt byter man ut till nästa gång det är dags.

Vi rekommenderar att varje klubb rekryterar elever årligen för att få en jämn tillströmning av nya spelare.

Det gör också att de som kommit i fasen från kurs till klubb får en spark där bak. Plötsligt finns det ju de som kan mindre än de själva i klubben och man får automatiskt en divisionsindelning.

MEN det är fortfarande så att alla medlemmar har lika stor betydelse ur klubbens synvinkel.
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80