Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Filbyter Bridge
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Behövs ett (nytt) standardsystem?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Per Westling [1667]
Wed 21 July 2004, 07:07
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
I juni-numret av Svensk Bridge skrev jag en artikel om Norrköpingsnatta. Där skrev jag om detta med standardsystem. Jag har nu startat denna tråd (och en närliggande) för att diskutera varför (etc) ett standardsystem behövs och isåfall hur vi ska få till ett sådant.

Anledningar till standardsystem:
* Vid individuella tävlingar är det bra att ha ett system som alla ska spela efter; man slipper då alerteringar och alla har samma förutsättningar.
* När man får en tillfällig partnern så underlätter det om man har en bra grund. Så kan man ägna tiden innan spelet åt att diskutera attityder (t.ex. spärrattityd) och annat mer väsentligt
* Underlättar om man ska spela med nybörjare. Kanske ett standardsystem kan bli målet för fortsättningskurser?
* Ett bra standardsystem kan med fördel användas i budtävlingar etc.

Finns säkert fler anledningar...

Ett bra exempel på att det fungerar med standardsystem är nätet. Där brukar man få en "pick up partner" och komma igång att spela på 10-20 sekunder!

Några frågor som kvarstår:

* Vem/vilka ska driva detta?
* I vems regi?
* Vad är slutmålet?

Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Wed 21 July 2004, 07:12
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Mina svar på de tre sista frågorna:

* Jag är gärna med på ett hörn. Fler?

* Man skulle kunna tänka sig ett klubbstandardsystem, eller kanske distriktssystem, eller förbundssystem. Jag tror att vi får börja i en ände och sedan se hur det fortlöper.

* Jag tror det räcker med att ta fram ett system som kan användas vid tillfälliga partnerskap på klubben samt används vid ev individuella tävlingar på klubben.

Det som jag tänker mig som nästa steg är att prata med Börje. Alltså se vilket system som lärs ut på nybörjarkursen. Kanske modifiera detta något... och sedan lägga fram det som ett förslag för klubben. Om det faller i god jord kan man gå vidare till distrikt och kanske förbund.

Parallelt med detta kommer jag också att försöka påverka klubb/distrikt att annordna fler individuella tävlingar.
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Fri 04 February 2005, 11:39
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
I höst ska Filbyter annordna Individuell KM, med målet 56 spelare. Tills dess så kommer det att behöva tas fram något enkelt häfte (ett par-tre A4 sidor eller så, eller kanske fler i A5 format?) där systemet vi ska använda skulle beskrivas. Kanske det kan räcka med en kortfattad beskrivning som kan läsas igenom på säg 10 minuter? Eller iallafall finnas tillgänglig för den som vill "läsa på" innan.

Att det behövs något sådant är iallafall klart eftersom i princip ingen kan "Modern Standard". Jo, det är "MS" vi ska använda och det blir den vanliga fyrkortsvarianten och 15-17-sang.

Nu är frågan - är det någon som har en beskrivning av Modern Standard som vill skulle kunna använda, eller kanske utgå från och omarbeta?

Som jag skrivit tidigare i Svensk Bridge och i denna tråd har jag sett behovet av detta, och detta är något som jag tycker Förbundet borde ta tag i (oj oj, nu fick jag visst en arbetsuppgift ). Kanske ett sådant häfte kunde tas fram innan sommarens bridgeveckor och/eller Bridgefestivalen - där är ju "tillfälliga partnerskap" ganska vanligt förekommande.
Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Fri 04 February 2005, 11:42
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Det finns en Svensk Standard som egentligen är de nya kursböckernas system. Det är inte MS utan en förenklad form av MS och det kunde kanske vara intressant. Skulle höra med Göran Peterson i Örebro om detta.


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Georgi Bozhkov [87469]
Tue 29 August 2006, 14:43
Registrerad medlem #87469
inlägg: 4
Jag tror att ett nytt system behövs inte.
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Tue 29 August 2006, 15:39
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Georgi Bozhkov[87469 skrev ...
]Jag tror att ett nytt system behövs inte.
Något existerande system finns inte heller. Inte ens MS finns eftersom böckerna inte går att få tag i, alternativt är ålderstigna.

Som jag har varit inne på så blir lösningen att driva på användningen av SAYC. Detta underlätter vid spel på nätet och när man spelar med och mot folk utomlands. Kanske steget istället skulle vara att börja undervisa i det systemet på nybörjarkurserna istället även i Sverige? En del anser det vara pedagogisk bättre med femkorts högfärgsöppningar så det vore inte så dumt.

Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Tue 29 August 2006, 19:37
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Per Westling[1667 skrev ...
] En del anser det vara pedagogisk bättre med femkorts högfärgsöppningar så det vore inte så dumt.



Jag hävdar inte att 4- korts hö är bättre (eller sämre) bridgemässigt, men det verkar självklart att det är pedagogiskt bättre ju mer konsekvent budgivningsprinciper appliceras. Att i många fall öppna med sin näst kortaste färg kan bara kallas pedagogiskt bra av den mest inbitne 5-korts hö fanatiker.
Tillbaka till toppen
Arne Frennelius [85804]
Tue 29 August 2006, 20:08
Registrerad medlem #85804
inlägg: 237
Jag tror inte det finns något enkelt svar på frågan vad som är pedagogiskt bäst att ha på nybörjarkurserna MS eller SAYC. Men i takt med att allt fler spelar på nätet lägger jag min röst för att SAYC införs på nybörjarkurserna. Så gör man i USA. Så har man med framgång gjort i några andra europeiska länder.

I SAYC och dess förlängning 2/1 UK pågår en kontinuerlig utveckling världen över. Säkert kan vi i Sverige utveckla egna förbättringar av dessa system också. I takt med en ökad internationalisering riskerar vi annars att hamna på efterkälken jämfört med spelare från andra länder, där i många fall kunskapen om SAYC/ 2över1 UK vida överstiger svenskarnas. Detta bekräftas av de jeremiader vi hör från flera svenskar när de får en utländsk partner på nätet. Att vi har ett fåtal stjärnpar, som med egenkonstruerade system hävdar sig mycket väl internationellt, motsäger inte detta. Inget av landslagsparen spelar MS som bekant.

Att köra med MS påminner mig om att tala latin Det är ett dött språk, som allt färre använder sig av i det dagliga livet. (Har jag svurit i kyrkan nu? )

Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Tue 29 August 2006, 20:37
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Fyrkortsfärger eller femkorts hög är även i Sverige ett ganska geografiskt fenomen. I Uppsala spelar ganska många fyrkorts, speciellt när de spelar i icke ordinarie par, på andra orter är det annorlunda.

Själv spelar jag mest femkorts i olika varianter på klöversystem, men jag tror man lär sig mer omdöme om man först spelar fyrkorts och funderar på kortvärdering än om man skall lära sig artificiella varianter och 2/1 som känns rätt regelstyrt.

F.ö. känns "bästa lågfärg" som systemslakt - om man förstör lågfärgerna kan man lika gärna använda dem till att spela ett riktigt system på en gång
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Tue 29 August 2006, 21:17
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Blanda för all del inte ihop nätspel med nybörjarkurser. Vad skulle det vara för fel att behärska olika budstilar för lite flexibilitet, och bevare mig väl för att tuta i nybörjare 2/1 med alla komplikationer det för med sig.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80