Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

10-12 utspel så bra?? - mest en modegrej!?

Författare Post
Stefan Zylberstein [84914]
Mon 07 August 2006, 08:46
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag har problem med 3/5 utspelen. För det första så kommer det i allmänhet en mellanstor hacka som inte säger mig någonting - Hackutspel? Drag?
Vidare tar det tid och kraft att räkna på BÅDE 10- och 12-regeln...
Och skam till sägandes, de sitter inte i ryggmärgen, jag måste hela tiden repetera dem.

Nu under Jönköpingsfestivalen ville jag vid ett tillfälle småprata lite och frågade ett motståndarpar: Förlåt, jag glömmer alltid....

Mannen svarade: Vadå räkna ut? Det heter 10-12, bara ett annat namn på 3/5, man räknar inte någonting... Kvinnan i paret blev däremot lite intresserad, så vi förklarade att spelar man fjärde uppifrån går det lätt att räkna ut..... osv.

Därefter frågade jag ytterligare några få spelare. De duktigare kunde efter en stunds tankeverksamhet räkna ut hur det måste hänga ihop med tredje resp femte...

Jag börjar misstänka allt starkare att detta med 3/5 är mest en innegrej eftersom elitspelarna använder den.
Men elitspelarna har ju en helt annan kortkänsla än medelsvensson (däri inkluderad herr Zylberstein). Vidare blir de hjälpta utav längdmarkeringarna i påföljande stick.

Men såvitt jag förstår har vardagsspelaren ingen större nytta av 3/5, snarare tvärtom, 4:e är enklare, tydligare och mycket lättare att räkna på.

3/5 har bara EN fördel för vardagsspelaren: man har alltid ett tredje kort, men det är inte alltid man har ett fjärde, utan ibland tvingas dra för honnär tredje...
Ja, och 1-3-5 är lätt att komma ihåg. OK, två fördelar då.


Sammanfattningsvis:
Frågan är om inte elvaregeln och 4:e borde få en renässans.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Mon 07 August 2006, 10:36
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Jag tycker 10-12 brukar göra det lättare att se om partnern dragit från en femkortsfärg eller ej. Vidare slipper man "fuskutspela" från Hxx och lura partnern att man har en fyrkorts. Annars tror jag egentligen (som med så många andra konventioner) att det är hugget som stucket - spela det som din partner känner sig bekväm med!

Vad gäller 10-11-12-regeln orkar jag aldrig räkna ut antalet kort med dem, det brukar gå att se ändå
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80