Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ej uppmärksammad alertering

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 30 March 2006, 12:21
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
MTV öppnar med 3Kl, UD från partnern och 5Ru till höger, jag dubblar efter en lång fundering och alla passar.

Bordet kommer upp med AKQJxxxx i ruter och det visar sig att jag är den ende som har missat östs alertering (knackning) av 3Kl (någon genomgående färg). Hade jag uppmärksammat alerteringen och den mycket oväntade betydelsen av 3Kl hade jag agerat annorlunda (med bättre resultat). TL ansåg att jag "fick skylla mig själv" för att jag inte noterat alerten. Eftersom FSB:s alerteringspolicy tydligt föreskriver att "Den som alerterar är skyldig att se till att båda motståndarna uppfattar alerteringen"
( » länk
känner jag mig förfördelad. Vad gäller egentligen? De officiella skrivna bestämmelserna (som inte lämnar något utrymme för missförstånd) eller är det upp till varje enskild klubb/TL?
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 30 March 2006, 12:43

inlägg: 895
Hej,
jag tänker inte kommentera aktuellt fall, men det är helt klart att otyget med knackningar i bordet inte är att rekomendera. Rent generellt är dessa policyfrågor (ex. användadet av stopp, alert, prickar etc) faktiskt ett ärende för din klubb att besluta om formerna för.

Att det ska vara så svårt att lägga alertlappen mitt på bordet är för mig en gåta.

Den förhållandevis stora rörelsen som krävs av armen, när man dels lägger dit alertlappen och dels när man tar bort den, gör dessutom att de flesta väcks ur sin dvala.

Uppfattade förresten din partner alerten ?

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 30 March 2006, 13:43
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jo, han uppfattade den och det var också det som var TL:s argument (att bara JAG varit ouppmärksam) men det har egentligen inte med saken att göra eftersom BÅDA motståndarna skall uppmärksammas på alterten (det är tom en SKYLDIGHET).

Det borde, som du antyder, vara obligatoriskt att använda alertlappar när de nu faktiskt finns (även om jag inte är bättre på att använda dem än de flesta andra).
Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Thu 30 March 2006, 16:08
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Det går lika bra att vara tydlig med knack som med alertkort, det handlar om hur man gör det. Ett par rejäla dunkar mitt på bordet och titta motståndarna i ögonen funkar bra.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 30 March 2006, 17:22

inlägg: 895
Olle - när det nu finns alertlappar kan man väl använda dem?

Det finns de som alerterar så att man tror de ska slå något genom bordet - och visst, det fungerar, men är det speciellt trevligt? Nej.
Sen har vi de som vispar med handen ute på kanten av bordsskivan ungefär som om de ska borsta bort brödsmulor.
Andra har tendens att lätt tappa på bordet med ett finger samtidigt som vi har en större grupp som bara knackar till.

Problemet är att vi ex. har hörselskadade som spelar och hur himla lätt är det för dem att höra bankadet som sker på olika sätt???

Nej - använd alertlapparna OM de finns. Och oavsett val av metod bör man se till att BÅDA motståndarna uppmärksammat den.

Mvh
Micke
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 30 March 2006, 19:06
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Jag tycker att det egentligen inte spelar någon större roll vilken alerteringesteknik man nyttjar. Den springande punkten är att ansvaret för kommunikationen ligger hos avsändaren, som måste försäkra sig om att meddelandet gått fram.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 31 March 2006, 08:02
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Men om nu budskapet uppenbarligen inte gick fram, som i det aktuella fallet, hur skall en tävlingsledare agera?
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 31 March 2006, 09:07
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Men om nu budskapet uppenbarligen inte gick fram, som i det aktuella fallet, hur skall en tävlingsledare agera?


Men om vi vänder på frågan. Om jag missar ett bud - säg att partner UD:at, så får jag stå mitt kast. Det brukar bli ensam botten om det är partävling, det är bara att ta det och försöka fokusera bättre i framtiden.



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Fri 31 March 2006, 09:51
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Så här ser jag personligen på saken. Vi har en alertlapp i budlådan som finns där av en anledning. Hur bud ska alerteras finns inte reglerat i lagboken, se lag 115. Är det en tydlig knack, eller räcker det med att ta handen till bordet med knogen nedåt? Hur gör man med hörselskadade personer, eller personer som verkar tydligt frånvarande (har man här något ansvar?). Sedan har vi de ”duktiga” spelarna på klubben som knackar så att bordet ramlar isär när de möter en nybörjare och de alerterar på t.ex. ett överföringsbud. De stackars nybörjarna är ju helt ifrån sig nu

Alerteringsregeln finns väl till för att vi ska bli uppmärksammad om ett bud inte betyder vad jag (som motståndare) normalt skulle uppfatta det som.

Använd alertlappen alltid, är min slutsats. Se till att denna regel förklaras på våra nybörjarkurser samt hur de ska använda sig av alertlappen. Det tror jag inte alls kommer att skrämma bort våra nybörjare från kurserna utan tvärt om, behålla dem för att då får de ”duktiga” inte slå sönder bridgeborden med sina knackningar på deras ”konstiga” system.

Skrev jag att detta är min personliga åsikt?

Mvh T
[ Editerad fre mar 31 2006, 11:52 ][ Editerad fre mar 31 2006, 11:52 ][ Editerad fre mar 31 2006, 11:52 ]


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Fri 31 March 2006, 10:07
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Vänta här nu lite Thomas.....

"Hur bud skall alerteras finns inte reglerat i lagboken" påstår du, och ändå står det klart och tydligt i exakt den lag 115 som du hänvisar till.

"genom att tydligt knacka i bordet, eller använda alertkortet, göra motståndarna uppmärksamma på att ett bud med konventionell eller mindre vanlig betydelse avgivits."

Och här upphör påhoppet på TL *ler*

Alerterar man bara tydligt genom att knacka på bordet 2-3dm in på bordsytan framför sig så är knackmetoden överlägsen alertlappen då den både syns och hörs. Det är inte alls säkert att jag lägger märke till ett viftande med alertlappen när jag sitter och skriver privatprotokoll eller sitter och scorar, men jag hör antagligen knackningen om jag inte är helt i min egen lilla värld (som jag allt för ofta är).



Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80